Afhængighed hjælp mig!

Hej BørneTelefonen!
Jeg er en pige på 15år
Og jeg er afhængig af smøger, alkohol og alt der kan gi mig problemer!

Jeg ryger 5-6 gange om dagen og drikker 5 dage om ugen

Jeg sover mellem 4-6t.
Jeg har et vrede problem så derfor laver jeg meget hærværk især når jeg er fuld!!
Jeg kan bare ikke styre noget af det her!
Det ligesom en drug for mig

Hvis ikke jeg har en dårlig følelse i kroppen så bliver jeg deprimeret og tænker på selvmord! (Cutter)
Når jeg lider glemmer jeg mine følelser
Og jeg vil gerne have hjælp for har levet den her livsstil siden jeg var 13år

Og er bange for at alt det jeg laver er et langsomt selvmordsforsøg for jeg gør alt for at skade mit helbred med vilje:(
Jeg ved bare hvis jeg for hjælp så kan jeg ikke drikke ryge eller være ude og så lukker jeg mig bare inde og tænker på at dræbe mig selv jeg er virkelig bange for min fremtid hjælp!!!

Mvh. En pige i nød

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år.

Hvor er du bare god til at beskrive, hvordan det er at være dig. Når jeg læser dit brev, så bliver det tydeligt, at du ikke har det godt. Jeg kan godt forstå, at du er bekymret for din fremtid. Det er en stor styrke, at kunne mærke på sig selv, at man har brug for hjælp.

Der er mange unge, som oplever samme følelse af, at når man “lider”, så glemmer man alle de dårlige følelser. Det kan være fordi, at smerte ved selvskade eller at drikke alkohol kan fjerne fokus fra de ting i livet, som gør ondt. Mon det også er sådan du har det?

Når man bruger alkohol eller selvskade for at dulme sine følelser, så glemmer man dem måske for en stund, men de forsvinder ikke. Derfor er du nødt til at få talt om problemerne, så du kan få noget hjælp til at få det bedre.

Jeg tænker på, om du mon har fortalt nogle voksne i dit liv om, hvordan du har det? Når man er barn/ung er det nemlig de voksnes ansvar, at sørge for man har det godt.

Nu ved jeg ikke, hvordan det ser ud hjemme i din familie, og om du kan snakke godt med dine forældre. Men det kan være en god idé at fortælle sine forældre (eller en anden voksen, man kender), at man faktisk går rundt og har det rigtig skidt. Nogle gange kan det være svært at få sagt, og måske kan man være bange for at gøre sine forældre kede af det eller bekymrede. Men samtidig oplever de fleste unge, at der er en stor lettelse at få fortalt, så man kan få hjælp og støtte. På den måde giver du også andre mulighed for at forstå og hjælpe dig.

Måske det kan være en løsning at vise dine forældre – eller en sød lærer fra din skole –  dit brev, som beskriver hvordan det er at være dig? Så kan I på den måde får åbnet op for en snak.

Når man har det så skidt, som du beskriver, så er det ofte en god idé at få hjælp af en professionel voksen. Din egen læge ved en masse om, hvor man kan få hjælp og kan lave en henvisning til et tilbud. Måske du og dine forældre sammen kunne tage en snak med lægen om det?

Der findes også nogle gratis, anonyme rådgivningstilbud, som du selv kan kontakte. Det kan være en mulighed, hvis du ikke føler dig klar til at tale med de voksne i dit liv endnu.

Det kan være anonym rådgivning i din kommune, her kan du kigge på din kommunes hjemmeside. Du kan spørge efter hjælp til de ting, som du skriver om i dit brev. Så du kan få hjælp til at få det bedre, og du kan finde en god vej for dig i dit liv. Der er også hjælp at få på Netstof.dk Derudover har din kommune også gratis tilbud/forløb til unge, som har et forbrug af alkohol og stoffer. Det tilbud i din kommune kan du også søge efter på Netstof.dk, under Find nærmeste hjælp Mon du har mod på at få hjælp her?

Du blandt andet kontakte rådgivningen: selvskade og spiseforstyrrelser som tilbyder anonym rådgivning, støttegrupper og individuel rådgivning. De er rigtigt gode og tale med, og de ved rigtigt meget om at hjælpe unge med selvskade. Du kan også kontakte dem på telefon: 70 10 18 18 . Her kan dine forældre og andre voksne også få rådgivning om, hvordan de bedst kan støtte dig.

Du har allerede vist en stor styrke ved at kunne mærke på dig selv, at du har brug for hjælp – og allerede ved at skrive herind, har du taget et stort skridt på vejen mod at få det bedre. Jeg håber, at du kan bruge den styrke fremover. Du er også altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116111. Vi har også mulighed for at hjælpe dig, fx med en bisidder Måske ville det være en hjælp for dig?

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.