?

Her for tiden, har jeg haft det meget svært.

Jeg føler ikke rigtig, der er nogen, der har lagt mærke til noget, eller også er i bare helt lige glade.
Jeg har haft det så hårdt, og der er ingen der har gidet/prøvet at hjælpe mig.

Det hele startede i karantænen, hvor jeg følte mig så ensom, fordi jeg så alle mine venner sammen, og jeg bare sad alene på mit værelse.
Jeg græd hver eneste dag, og blev så vant til det at jeg kan gøre det uden lyd.

Det gjorde så ondt inden i mig, at jeg ikke kunne holde til det, så jeg begyndte at cutte.
Det fik mig til at føle en anden slag pain, som jeg nemmere kunne håndtere.

Jeg har haft en pause, hvor jeg faktisk havde det meget godt, men her for nyligt er det hele bare kommet tilbage, og jeg føler snart ikke jeg kan holde til det mere.

Det var noget i karantænen, mine to virkelig gode veninder, sagde at de ikke måtte være sammen pga Corona, men så ender de med at være sammen med de her to andre piger, hvilket de poster på instagram om. De er blevet til sådan en slags gruppe nu.

Og så for nyligt har jeg fået en kusine, på min mors side af familien, og jeg har ellers altid været min mormors eneste pige barnebarn, så det har været meget hårdt, fordi hun har brugt så meget tid med min nye kusine, og jeg føler bare ikke rigtig jeg betyder noget mere, når hun er der.

Hilsen pige, 14

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år.

Det lyder til at være en rigtig hård tid for dig. Det er derfor godt, at du skriver til BørneTelefonen om hjælp.
Ensomhed er en meget ubehagelig følelse, som kan være rigtig svær at være i. Jeg forstår derfor godt, at følelsen gør dig ked af det. Jeg kan virkelig også sætte mig ind i, at det må være hårdt at se dine veninder have det sjovt sammen inde på Instagram, når du faktisk har brug for at være sammen med dem.

BørneTelefonen får tit breve fra børn og unge, fordi de er ensomme. At være ensom er desværre noget, som mange kommer til at opleve (og måske flere gange i løbet af livet). Når man er ensom, kan man få tanker, fx “ingen gider mig” eller “der er ingen som synes, at jeg er noget værd”. Måske har du haft sådan nogle tanker? Hvis du har lyst til at læse om andre børns oplevelse af ensomhed, kan du gøre det her.

Selvom det kan føles som om, at hele verden fortsætter uden en, vil følelsen af ensomhed forsvinde på et tidspunkt. Man kan få følelsen til at gå væk igen, ved at fortælle til nogen, at man er ensom. Du kan fx sige det til en veninde, din mor eller din mormor.

Måske ved de slet ikke, at du sidder og føler dig ensom? Måske har de også prøvet at være ensomme? Selvom det kan være grænseoverskridende at sige, at man er ensom, så kan det være rigtig rart bagefter. Hvis du har lyst, kan du foreslå dine veninder eller mormor, at I jævnligt snakker eller Skyper sammen? Ved at tale i telefon eller over Skype, får I mulighed for at få noget tid sammen, selvom I ikke er sammen fysisk.

Gad vide om din mormor ved, at du har det sådan ift. den lille nye kusine? Jeg får en fornemmelse af, at din mormor og dig har et særligt bånd og at I har et forhold hvor I kan tale om de fleste ting. Derfor tænker jeg, at det kunne være en god idé at du simpelthen fortalte din mormor, hvilke tanker du gør dig, ift. at du faktisk føler du ikke betyder noget mere, nu hvor den lille kusine er kommet. Mon du ville have mod på det?

Jeg kommer også til at tænke på, om du har lyst til at snakke med nogen om din selvskade? “Landsforeningen mod selvskade og spiseforstyrrelser”, har stor erfaring med at tale med unge, som skærer i sig selv. De vil derfor kunne give dig den støtte, som du har brug for. De kan også hjælpe dig med at være i smerten, uden at du skærer i dig selv. Deres hjælp er gratis, og man kan både ringe, SMS’e, chatte, eller booke en tid til en samtale.

Vi har lavet en temaside om selvskade, og derinde kan du måske også finde nogle ting, der kan hjælpe dig: Selvskade.
Du er også mere end velkommen til at ringe til os, når du får trangen til at skære i dig selv. Så kan vi sammen finde nogle andre strategier, som ikke vil skade dig. Vi sidder klar til at snakke med dig på 116111. Vi er her for at hjælpe dig!

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.