Brev
Why me?
Why me? Tryin’ to give my best smile It’s gonna’ take me a while I’m not pretty, I’m not beautiful, no I’m not oh oh oh oh – oh oh oh oh Tryin’ to get my voice heard but no one will hear a word I’m not pretty, I’m not beautiful, no I’m not oh oh oh oh – oh oh oh oh Why, oh, why am I this ugly? What must I do to be able to smile brightly just like you and feel free? I’m angry again, why can’t I ever be perfect? I look into the broken mirror and see my face what did I expect? Please don’t look at me I’m someone I don’t wanna’ be I wanna’ run away to some place I just wanna’ escape Stop telling me all these lies I think I’m ugly and nobody wants to love me Just like her, I wanna’ be pretty, I wanna’ be pretty – Don’t lie to my face tellin’ me I’m pretty. I think I’m ugly and nobody wants to love me I think I’m ugly and nobody wants to love me Just like her, I wanna’ be pretty, I wanna’ be pretty – Don’t lie to my face, ’cause I know I’m ugly! Don’t ever try to tell me you understand My ugly, crooked heart may come to dislike you, even if it’s not what I planned. Don’t force me to talk I know I’m not the right one for you the cold thorns in your piercing gaze are suffocating me what should I do? Don’t come closer pleas I don’t want you to worry ’bout me I wanna’ leave and go to someplace And just yell without grace: “stop telling me all these lies!” I think I’m ugly and nobody wants to love me Just like her, I wanna’ be pretty, I wanna’ be pretty – Don’t lie to my face tellin’ me I’m pretty. I think I’m ugly and nobody wants to love me I think I’m ugly and nobody wants to love me Just like her, I wanna’ be pretty, I wanna’ be pretty – Don’t lie to my face, ’cause I know I’m ugly! All alone, I’m all alone All alone, I’m all alone Even in the times I cried There was no one by my side All alone, I’m all alone (I’m always all alone) All alone, I’m all alone Even in the times I cried There was no one by my side I think I’m ugly and nobody wants to love me Just like her, I wanna’ be pretty, I wanna’ be pretty – Don’t lie to my face tellin’ me I’m pretty. I think I’m ugly and nobody wants to love me I think I’m ugly and nobody wants to love me Just like her, I wanna’ be pretty, I wanna’ be pretty – Don’t lie to my face, ’cause I know I’m ugly!
Endnu en sang skrevet. Jeg kan ikke holde det ud mere. Hvordan bliver man elsket? Hvordan bliver man ikke bare glemt? Hvis jeg dødede ville alle bare glemme mig. Hvorfor kan jeg ikke elskes? Ville alting blive bedre hvis jeg dødede? Burde jeg bare skære lidt dybere? Alting må være bedre end her. Farvel.
Hilsen den grimme, klamme, dumme, ensomme og GRIME pige.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Tak for dit meget lyriske brev, som har gjort stort indtryk på mig. Jeg synes, du er rigtig god til at beskrive stemninger og følelser på en måde, som virkelig berører. Du skriver nemlig om nogle af livets helt centrale ting, - behovet for at blive elsket, at blive lyttet til og blive accepteret. Og følesen af afmagt, vrede og fortvivlelse, der godt sommetider kan overmande en, hvis ikke man oplever at få kærlighed og accept.
Jeg synes, det er en meget stærk sangtekst, og jeg tror, den vil gøre et stort indtryk på folk som kender dig, hvis du lod dem læse den... Mon du har vist den eller andre af dine sange til nogen, du kender?
Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at der ligger et stærkt ønske bag din sang og bag dine spørgsmål- nemlig ønsket om at blive elsket og have betydning for de mennesker, der kender dig. Jeg kender ikke dine livsomstændigheder, men når jeg læser din sang, får jeg indtryk af, at du føler dig meget alene med alle dine tanker og spørgsmål...
Jeg ville rigtig gerne give dig svar på dine direkte spørgsmål, som du stiller til sidst i brevet. Men det er store spørgsmål som har optaget mennesker i mange hundrede år, og jeg er bange for, at der ikke bare er enkle og klare svar til dem.
Ud fra din sang lyder det til, at du måske ikke har så meget lyst til eller mod på at tale med nogen om det her..? Men jeg tænker faktisk, det ville være godt, hvis du kunne få formidlet til nogen omkring dig, at du har de tanker og følelser, som får dig til at overveje, om det ville være bedre, at du slet ikke var her... Tror du, at du ville kunne gøre det? Evt. ved at give dem en kopi af din sang?
Hvis ikke, du kan komme i tanker om nogen, som du synes, du kan gå til, så vil jeg foreslå dig at logge på UngeChatten her på hjemmesiden, hvor du kan skrive direkte med en rådgiver.
Kærlig hilsen fra BørneBrvkassen
Få flere gode råd om selvmordstanker
Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.
Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.
Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.
På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.