Brev
Voldtægt = MIN GRÆNSE!!! = Selvmord
Jeg er 17 år.
For en månedsiden startede en række seksuelle overgreb på mig. Det var vores nabo der gjorder det, det er sket hver 3 dag jeg kan ikke holde det ud.
jeg føler at jeg er har tavshedspligt han sagde at hvis jeg sagde det ville han dræbe min hund. (Jeg fik min hund af min afdøde far så den betydder alt for mig). Jeg begår snart selvmord hvis ingen snart hjælper mig. Kom med et forslag inden at jeg bruger min fars spejder kniv.
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for dit ærlige brev, som jeg tænker, må have været svært for dig at skrive og sende her til? Det er tit vanskeligt og usikkert at bede om hjælp, men jeg tænker, at du har taget et stærkt første skridt, ved at skrive dette brev.
Forhåbentligt et skridt på vejen til hjælp, for det tror jeg helt sikkert, du har brug for. Det du beskriver, får mig til at tænke, at du har været igennem så mange ubehagelige oplevelser, at jeg kan godt forstå, hvis du tænker tunge tanker om dig selv og dit liv.
Alligevel har du styrken til, at du ikke mere vil finde dig i de sygelige overgreb, din nabo begår mod dig, og det, synes jeg, er super godt. Allerførst så vil jeg, fortælle dig, at uanset hvad din nabo siger, så har det aldrig været din skyld, at tingene har udviklet sig, som de har. Det er ene og alene hans skyld og hans ansvar og i øvrigt, er det han gør mod dig, ulovligt og strafbart. Han overskrider helt klart dine grænser og jeg kan godt forstå, at du ikke kan holde det ud. _ det skal du heller ikke!
Jeg tænker din nabo groft har udnyttet, at du føler dig meget knyttet til din hund og måske også, at du er i sorg? Han truer med at slå hunden ihjel, hvis du fortæller andre, om de overgreb, han begår imod dig. Jeg gætter på, det er en tom trussel.- altså at han ikke ville gøre det, for det ville jo afsløre ham for andre, hvilket ville bringe ham i fedtefadet...
Du har så absolut ikke pligt til at tie, om de uhyrligheder han tillader sig, at begå imod dig. Jeg kan godt forstå, at du er desperat, for det kan være svært, for dig, at vide, hvad du skal gøre for at stoppe ham. Men det skal stoppes og det tror jeg, du har brug for hjælp til.
Jeg kan forestille mig, at det har været en stor byrde og meget ensomt for dig, at gå alene rundt med hemmeligheden om de overgreb, der bliver begået mod dig. Jeg tænker, du har du brug for hjælp fra en voksen, som kan forstå dig og som du har tillid til. Det kunne fx din lærer?
Det vigtigste er, at du finder én, du er tryg ved og som du kan stole på. Du har ret til at få hjælp, så du igen kan få et liv uden angst og krænkelse.
Mener du ikke, der er nogle voksne, som du kan tale med og betro dig til, så kunne du måske ringe eller maile til AlbaHus? Det et rådgivnings- og behandlingssted for mennesker, som er udsat for seksuelle overgreb. Du kan finde stedet på www.albahus.dk
Hvis ikke du synes, det er en god løsning, så er der også den mulighed, at du kan kontakte Børns Vilkårs bisidderkorps. De kan, hvis du vil anmelde naboen for seksuelt misbrug, hjælpe dig med, at gå til politiet og kontakte kommunen. Du kan få en bisidder fra Børns Vilkår, der kan støtte dig og hjælpe dig ved de møder, der vil komme, hvis du vælger, at politianmelde naboen.
Bisidderkorpset kan kontaktes via BørneTelefonen på 116 111 eller direkte på 35555559. Læs mere om Børns Vilkårs bisiddere her. Jeg ved, det er et stort skridt, du er på vej til at tage og en svær beslutning du skal træffe. Hvis du stadig er i tvivl om, hvad du skal gøre, så kan du ringe til BørneTelefonen på 116 111 og snakke din situation igennem med en rådgiver der. Håber du vil finde den hjælp, der er nødvendig.
Mange tanker BørneBrevkassen.
Få flere gode råd om selvmordstanker
Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.
Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.
Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.
På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.