vil væk!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Hvor er det bare godt, at du skriver til os. Jeg kan se, at du har det rigtig svært derhjemme og det får dig til at skade dig selv og tænke på selvmord. Jeg kan godt forstå, at du bliver rigtig ked af alle de ting, din familie siger til dig. Det lyder da overhovedet ikke rart. Det er slet ikke i orden, at de siger de ting til dig.

Det er sådan, at det står i loven, at børn har ret til omsorg, tryghed og til at blive behandlet med respekt. Kan ens familie ikke det, så har I ret til hjælp. Derfor skal kommunen altså hjælpe jer.

Jeg ved ikke, hvor du søgte hjælp i kommunen sidst, du forsøgte, men hvis du googler din kommunes navn og ‘anonym rådgivning for børn og unge’, så skulle der gerne være et telefonnummer, som du kan ringe ind til og fortælle om din situation. Giver det måske mening for dig?

Det er rigtig flot, at du faktisk har forsøgt at få hjælp hos både lægen og kommunen. Det er langt fra alle, der er i stand til at overskue det, når de sidder i en situation som din. Det er altså ret flot. Hvis du har brug for hjælp og støtte til at kontakte dem igen og høre om flere muligheder, er du altid velkommen til at ringe ind til os.

Hos BørneTelefonen har vi nemlig noget, der hedder bisiddere. Det er voksne, hvis arbejde er at støtte og hjælpe børn og unge med at snakke med kommunen. En bisidder er altså din hjælper og kan hjælpe dig med at kontakte kommunen og gå til møder sammen med dig, hvis du skal det.

En bisidder ved også en masse om dine rettigheder, og hvordan du kan få ordentlig hjælp. Du kan mødes med bisidderen uden for dit hjem fx i et klasselokale på din skole (også selvom den er lukket for jer større børn), eller I kan gå en tur sammen.

Du kan ringe til bisidderne på 35555559 (tast 2) og læse mere om dem her: Har du brug for en bisidder lige nu?

Det er virkelig dejligt, at du har sådan en sød kæreste, der rigtig gerne vil hjælpe dig. Han har helt ret i, at det er en god idé at søge noget hjælp. Når man cutter og overvejer selvmord, så har man brug for hjælp.

Derfor tænker jeg på om du mon kender Landsforeningen mod Spiseforstyrrelser og Selvskade? Hos dem kan man få hjælp og rådgivning om selvskade. Du kan møde op og få personlig rådgivning eller ringe, skrive eller chatte. De er virkelig søde og dygtige derinde. Du finder dem her. Er det måske en mulighed for dig?

Hvis du har mod på det, er det naturligvis også en mulighed at kontakte din læge igen. Du kan måske fortælle ham/hende, at du ikke har mod på at snakke med din mor om det. Du kan fortælle ham/hende, at hun (og resten af din familie) kører på dig konstant. Du kan sige til ham/hende, at du føler dig ramt af depression og stress. At du cutter og tænker på selvmord. Giver det mon mening for dig?

Han/hun kan fortælle dig, hvilke muligheder for hjælp du har. Eksempelvis henvise til en psykolog. Lægen har som udgangspunkt ikke tavshedspligt overfor dine forældre fordi du er under 18 år. Men lægen kan i nogle situationer godt lade være med at sige noget videre til dine forældre, hvis han/hun vurderer, at det vil være til skade for dig, at dine forældre får besked.

Du kan fortælle lægen, at du virkelig ikke ønsker, at dine forældre skal vide noget og forklare hvorfor. Men lægen beslutter i sidste ende om han/hun vil sige noget til dine forældre.

Du har været virkelig god til at fortælle os om din situation. Jeg tænker, at det er den styrke, du skal bruge til at få søgt endnu mere hjælp, så du kan få det bedre. Jeg ved, at rigtig mange unge ender med at få det godt igen selvom alting kan se helt sort ud.

Jeg håber, at du kan bruge mine råd til noget. Ellers er du altid velkommen til at skrive til os igen. Eller ringe til os på 116111. Vi vil altid gerne hjælpe dig med at finde hjælp. Man kan ikke se på din telefonregning, at du har ringet ind til os.

De bedste ønsker BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.