Brev
Vil gerne flytte hjemmefra, hjælp
I lang tid har jeg tænkt på at flyte på børnehjem eller noget.
Jeg vil bare gerne væk fra mine forældre.
Vi har ikke et supergodt forhold til hinanden, og det har vi egentlig aldrig haft.
Så længe jeg kan huske har jeg haft en smule angst for min mor 🙁 og Jeg er på det sidste blevet godt træt af dem, og forsøgte faktisk med selvmord…
Har tænkt lidt på om man kunne komme på børnehjem?
Men måske ville det bare ødelægge det hele endnu mere… Jeg er lidt på bar bund.
Det er ik spor rart at bo hjemme.
Sidste år fik jeg diabetes og mine forældre er MEGET efter mig, om jeg passer det ordentligt osv. Og det går mig virkelig på nerverne, de tænker ikke på andet end at jeg skal gennembroer mig med nåle, istedet for at tænke på hvordan jeg egentlig har det med det hele.
Jeg bor i Nordsjælland ,og går i skole der. så hvis det var, findes der så nogle børnehjem i nærheden?
Og hvordan kommer man ind på dem?
Håber meget at i vil hjælpe!
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Tak for dit brev. Jeg kan godt høre, at du længe har tænkt over, hvad du skal gøre i forhold til dine forældre. Det lyder ikke rart, at du slet ikke har spor lyst til at bo hjemme.
Jeg tror, de fleste af os indimellem får lyst til at skride fra det hele... Men hvis man har det sådan hele tiden eller det meste af tiden, så skal man ikke bare slå det hen, men gøre noget. - Så det er rigtig godt, du skriver til os!
Hvis man af den ene eller anden grund ikke kan holde ud at bo hjemme hos ens familie, så er det kommunen, man skal bede om hjælp. Det er nemlig kun kommunen, der har mulighed for at bestemme, om man kan få en plads på et børnehjem.
Almindeligvis er det ikke så let at få lov til at flytte fra familien, før man bliver 18 år gammel. Det skyldes flere ting, bl.a. at loven siger, at kommunen først skal forsøge at hjælpe familien på andre måder, hvis det er muligt. Det kan være familie rådgivning, hvor der er en rådgiver som hjælper jer som familie med at få det bedre sammen. Jeg kan ikke præcist sige, hvad din kommune vil gøre. Faktisk er der også mulighed for at familien selv henvender sig til kommunens anonyme rådgivning. Det er også en mulighed for dig på din kommune. Måske kan du finde telefonnummer dertil inde på din kommunes hjemmeside.
Jeg kan derfor ikke vide, om din kommune vil være enig med dig i, at den rigtige beslutning for dig vil være at komme på børnehjem. Eller om det så, vil være muligt for dig at blive anbragt på et børnehjem nær din nuværende skole og dine venner.
Jeg ved fra andre unge i din situation, at det kan være rigtig svært at henvende sig til kommunen på egen hånd og bede om hjælp, og derfor vil jeg anbefale dig, at du ikke går alene derhen, når du skal mødes med din sagsbehandler.
Hvis ikke du kender en voksen, som du tror vil være god at tage med og som vil være god til at støtte dig, så vil jeg foreslå dig at få en bisidder her fra BørneTelefonen. I BørneTelefonen har vi nemlig et korps af dygtige folk, som tager rundt i hele landet og hjælper børn og unge med at blive hørt af myndighederne. De taler først med barnet eller den unge som har brug for hjælp, så man sammen finder ud af, hvad der vil være bedst at gøre. En bisidder sørger for, at dine rettigheder bliver overholdt og hjælper dig.
Du kan læse mere om bisidderordningen her på hjemmesiden, eller du kan ringe til BørneTelefonen på 116 111 og bede rådgiveren og at fortælle dig om det. Rådgiveren vil også kunne hjælpe dig med at få kontakt til bisidderen eller bede om en bisidder for dig, hvis du beslutter, at det er det, du ønsker.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig.
De kærligste hilsner fra BørneTelefonen