Vil gerne flytte hjemmefra, hjælp

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13
Tak for dit brev. Jeg kan godt høre, at du længe har tænkt over, hvad du skal gøre i forhold til dine forældre. Det lyder ikke rart, at du slet ikke har spor lyst til at bo hjemme.
Jeg tror, de fleste af os indimellem får lyst til at skride fra det hele... Men hvis man har det sådan hele tiden eller det meste af tiden, så skal man ikke bare slå det hen, men gøre noget. - Så det er rigtig godt, du skriver til os!
Hvis man af den ene eller anden grund ikke kan holde ud at bo hjemme hos ens familie, så er det kommunen, man skal bede om hjælp. Det er nemlig kun kommunen, der har mulighed for at bestemme, om man kan få en plads på et børnehjem.
Almindeligvis er det ikke så let at få lov til at flytte fra familien, før man bliver 18 år gammel. Det skyldes flere ting, bl.a. at loven siger, at kommunen først skal forsøge at hjælpe familien på andre måder, hvis det er muligt. Det kan være familie rådgivning, hvor der er en rådgiver som hjælper jer som familie med at få det bedre sammen. Jeg kan ikke præcist sige, hvad din kommune vil gøre. Faktisk er der også mulighed for at familien selv henvender sig til kommunens anonyme rådgivning. Det er også en mulighed for dig på din kommune. Måske kan du finde telefonnummer dertil inde på din kommunes hjemmeside.
Jeg kan derfor ikke vide, om din kommune vil være enig med dig i, at den rigtige beslutning for dig vil være at komme på børnehjem. Eller om det så, vil være muligt for dig at blive anbragt på et børnehjem nær din nuværende skole og dine venner.
Jeg ved fra andre unge i din situation, at det kan være rigtig svært at henvende sig til kommunen på egen hånd og bede om hjælp, og derfor vil jeg anbefale dig, at du ikke går alene derhen, når du skal mødes med din sagsbehandler.
Hvis ikke du kender en voksen, som du tror vil være god at tage med og som vil være god til at støtte dig, så vil jeg foreslå dig at få en bisidder her fra BørneTelefonen. I BørneTelefonen har vi nemlig et korps af dygtige folk, som tager rundt i hele landet og hjælper børn og unge med at blive hørt af myndighederne. De taler først med barnet eller den unge som har brug for hjælp, så man sammen finder ud af, hvad der vil være bedst at gøre. En bisidder sørger for, at dine rettigheder bliver overholdt og hjælper dig.
Du kan læse mere om bisidderordningen her på hjemmesiden, eller du kan ringe til BørneTelefonen på 116 111 og bede rådgiveren og at fortælle dig om det. Rådgiveren vil også kunne hjælpe dig med at få kontakt til bisidderen eller bede om en bisidder for dig, hvis du beslutter, at det er det, du ønsker.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig.
De kærligste hilsner fra BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.