Brev
VIL BEGÅ SELVMORD
hej bb idag der sage min veninde (i t spil men kende rhnden irl) AT jeg var grim osv og så sage jeg en af hednens hemligheder i det rum vi var inde i spillet o nu er hun helt vildt sur på mig og vil ik tilgve mig og hun er den eneste grund til jeg k begår selvmord og nu vil hun ik tlgive mig :'(
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12
Tak for dit brev. Jeg forstår rigtig godt, at du er ked af, at du og din veninde er blevet uvenner på nettet, i et spil. Det er svært, når man ikke kan blive tilgivet og bare gerne vil være gode venner igen. For jeg fornemmer, at det er det, du gerne vil. Er det mon rigtigt forstået?
Nogle gange kan man komme til at sige noget inde på nettet, som man aldrig ville sige i virkeligheden, og måske er det det, der er sket for jer? Man kan godt glemme lidt, at der sidder et virkeligt menneske, ja faktisk ens bedste veninde bag ved spillet. Jeg gætter på, at I måske ikke ville have sagt de ting om hinanden irl..? Tror du, at jeg har ret..? Jeg vil foreslå, at du prøver at fortælle helt ærligt til din veninde, hvordan du har det, og hvor meget hun betyder for dig. Mon det er muligt for dig..? Du kan jo evt. starte med at skrive det til hende og foreslå, at I mødes..?
Du skriver, at hun er den eneste grund til, at du ikke begår selvmord. Betyder det mon, at du har overvejet at begå selvmord, men at din venskab med hende har gjort, at du ikke ville det alligevel..? Og nu hvor I er uvenner, tænker du, at du vil begå selvmord? Hvis det er rigtigt forstået, så tænker jeg, at der måske er noget andet i dit liv, som er svært for dig..? Det er en alvorlig ting at overveje at begå selvmord, og det tænker jeg, at du må have brug for at snakke med nogle voksne om. Kender du mon nogle søde voksne, som du har tillid til og kan snakke med..? Måske en voksen der kender både din veninde og dig, som kunne hjælpe jer til at blive venner igen..? Det kunne måske være en sød lærer eller en af jeres forældre, hvis du synes, at du kan snakke med dem. Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og snakke med en rådgiver. Her har du mulighed for at fortælle alt muligt, og det er helt anonymt.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få flere gode råd om selvmordstanker
Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.
Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.
Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.
På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.