ved Ikke hvad mit liv er blevet til

Jeg har haft selvmordstanker i 2 år nu. Det hele startede der jeg mistede alle mine venner 3 klasse, fordi vi fik nye klasser efter noget ballede, og jeg havde og har stadig svært ved at få venner og det.

Jeg følte på en måde at det hele var min skyld at jeg kom i en ny klasse og mine tanker var altid om min fortid og hvad jeg gjord forkert og hvad jeg kunne have gjordt bedre, har bare aldrig levet i nutiden. Derfor jeg flyttede skole her i 8 klasse, fordi jeg havde det svært og andre så mig stort set som en særling.

Jeg kom på en ny skole med nogen fra min gamle fodboldhold og jeg prøver mit bedste at være social og være glad men det hele er blevet være og har snakket med nogen i 1 år nu om alt det her og alt er bare blevet være, mange natter hvor jeg aldrig sover, lyst til brænde mig selv stort set hver sted jeg går, lyst til at rande væk om natten, begyndt at cutte, spiser mindre,

når jeg ser chancen for at gøre noget mod mig selv gøre jeg det altid og græder nok 2 gange hver dag, men altid prøver at se god ud foran alle, ingen ved noget. Er også dårlig til alle fag fordi jeg aldrig hører efter fordi jeg har meget hoved pine begrund af steds og fordi jeg er træt, følger mig uklog i forhold til alle.

Mit liv er stort set mig der altid tænker hvorfor jeg mon kom på denne jord jeg har aldrig rigtigt følt glæden og den her venskab mellem mig og andre og der er ingen i mit liv der kan gøre mig glad.

Har mane flere ting men følger ikke det er stort nok og bliver alt for kompliceret

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Tak for dit brev. Det virker som om du virkelig kæmper for at få det bedre, men at du faktisk oplever at det bliver værre. Det kan jeg godt forstå er rigtig rigtig hårdt. Det er super flot og vigtigt at være opmærksom på når tingene ikke fungere. På en måde kan man se selvmordstanker som et forsøg fra hjernen på at fortælle en, at man har det virkelig skidt og man har brug for hjælp.

Du skriver, at du har snakket med en om det i et år nu, men at det ikke rigtig hjælper. Måske er det på tide at ryste posen og få noget ny/mere hjælp? Det kan være, at du kan tale med den, du snakker med om det, eller dine forældre?

For nogle unge hjælper det at vise det brev og svar de har skrevet til brevkassen, hvis det er svært at få det sagt. Det kan være at det ville være en god idé for dig at komme til lægen, og den vej få noget hjælp til at få det bedre.

Det er vigtigt for mig at fortælle dig, at du godt kan få det bedre! Også selvom du ikke har fået det bedre endnu. Jeg har talt med mange unge, som har fået det bedre efter at have haft det fuldstændig elendigt. Unge mennesker som tidligere har følt, at selvmord var den eneste udvej.

Jeg kan godt forstå det er benhårdt, men efter at have læst dit brev, så tænker jeg, at du er mega sej og en fighter. En fighter som ikke giver op på at finde den vej som leder til, at du får det bedre. Også selvom du måske skal afprøve et par blindgyder inden, du når der til.

På vejen kan det være rart at have nogen at betro sig til, og som man kan snakke med. Det kan være en psykolog, en kontaktperson, en forældre, en veninde. Og så vil vi også altid gerne bidrage med et sæt lyttende øre her på BørneTelefonen. Vi er på telefon 116 111 eller på BørneTelefonen.dk De er også gode at snakke med på Livslinjen.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.