undskyld..

Kæreste alle sammen…

Dette er det sværeste brev jeg nogensinde har skrevet i mit liv. Undskyld er ikke nok, det ved jeg… men når nu jeg ikke kan skrive andet så… undskyld

Jeg er så fyldt med sorg, så jeg knap kan kende mig selv. Og i har det også svært… Grunden til at jeg ikke gjorde dette var fordi at jeg ikke ville give jer den last oven i det i allerede har…. Undskyld.

Jeg savner den jeg var… Den jeg ville være… Og den jeg ville se Den hjælpsomme, glade, positive S. som alle kunne lide… jeg kan ikke bære at jeg ikke kan få hinde tilbage… jeg kæmper. Jeg prøver så meget jeg kan men… det andet overvinder mig altid…

Jeg er så ked af at jeg ikke kunne opfylde det jeg lovede jer. At leve… Jeg ved slet ikke om jeg kan rumme al denne sorg. Men Jeg ved at i alle elsker mig og ville mig det bedste. Og i må aldrig nogensinde være i tvivl om at jeg elsket jer og det ville jeg ALTID gøre uanset hvad der ville ske i fremtiden…

Jeg går stadig ked af det på gangene og Det blev ikke som jeg ønskede at det skulle være…. Jeg isolere mig ikke kun for at være mig selv og for at lave de ting jeg kan lide… Jeg tænker… Tænker på hvordan jeg kan komme ud af dette her og… jeg finder en løsning men… det virker en uge eller to og så er jeg nede igen

Jeg er så ked af at i skal opleve dette for jeg har aldrig nogensinde tænkt mig at ramme jer… Det ville være den værste fejl jeg nogensinde har gjort… At svigte jer …. Og nu…. Svigtede jeg

Jeg føler skam Men bebrejder ingen… Ikke engang mig selv. Ingen forstår eller kommer til at forstå nogensinde hvad jeg går inde med Men ingen behøver at bekymre sig mere og… det gør jeg heller ikke Alle disse ting jeg går rundt med er udholdelige, jeg ved ikke hvordan jeg får det væk.

På samme tid går jeg i frygten af at blive fjernet igen.. Jeg er så ked af det og… det kan jeg jo sagtens sige men… Jeg ved ikke hvad jeg ellers skal sige… Jeg havde aldrig regnet med at jeg ville synke så dybt… gå så langt At jeg ikke kan mere… Undskyld… Jeg elsker jer farvel.

s.

jeg har skrevet mange af disse breve fordi jeg har nogle perioder hvor jeg ikke gider livet længere hvad gør jeg ?

jeg har en mentor og folk ved godt hvad jeg går inde med men… det ændre ikke lysten og tanken hjælp mig med noget HELT andet denne gang

fra s. “Be who you want to be, Not what others want to see”

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Tak for dit brev til BørneBrevkassen hvor du beskriver, hvor svært du i perioder har det. Du fortæller, at du har skrevet mange af disse breve, samt at den mentor du har, er bevidst om hvad du kæmper med. Det er meget alvorlige tanker og følelser du beskriver. Jeg synes, du skal vide, at det er godt at du har en mentor der kender til dette, det er alt for meget at skulle stå alene med for dig.

Du beder i dit brev om hjælp og det har du også brug for og fortjent at få. Jeg tænker dog, at du skal have en anden hjælp end den BørneBrevkassen kan give dig via et brev. Jeg ved fra samtaler med andre børn og unge, som har eller har haft tanker om at livet er for svært at være i, at det kan være meget hjælpsomt at tale med andre der har haft det lige sådan. Jeg vil derfor gerne, give dig et par idéer til hvor du kan komme i kontakt med steder der kan tilbyde dig den støtte og hjælp. Det håber jeg er okay?

Du skriver ikke hvad årsagen er for den sorg du føler, hvis din sorg handler om et tab du har haft, så kan du kontakte den organisation der hedder Børn, Unge og Sorg. Her har du mulighed for telefon rådgivning, for at få individuelle samtaler, gruppe samtaler hvor andre sorgramte børn og unge deltager. Børn, Unge og Sorg har også et chatfora, hvor børn og unge kan chatte med andre i samme situation. Du kan læse mere om Børn, Unge og Sorg på deres hjemmeside, http://www.bornungesorg.dk/

Hvis din sorg ikke er opstået ved et tab, men mere handler om en følelse indeni dig, som du kan have svært ved at relaterer til en bestemt begivenhed i dit liv, så tænker jeg, at du skal kontakte Livslinien. Du kan både ringe dertil og skrive til dem på tlf. 70 201 201 eller på webadressen http://www.livslinien.dk/. På Livslinien sidder der rådgivere som taler med mange børn og unge hver dag. Børn og unge som har det lige som du beskriver. Måske kan det være en hjælp for dig at tale eller skrive med dem... Hvad tænker du mon om det?

Du beder i dit brev om nogle helt andre råd end du tidligere har fået. Jeg ved desværre ikke om de råd jeg her har givet dig opfylder dette? Men jeg håber, at det giver dig en idé om, at der ér hjælp at hente - at du ikke er alene om at have det rigtig svært med at finde vejen tilbage igen.

Jeg ønsker for dig, at du søger og tager imod hjælpen der findes, så du kan få en god og glad ungdom.

Pas godt på dig selv.
De kærligste hilsner til dig fra BørneBrevkassen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.