Tror ikke jeg kan mere

Hej BørneTelefonen

Jeg er en pige på 21 år og jeg har autisme og angst. Jeg kæmper med SÅ mange tanker at jeg er ved at blive sindsyg.

Jeg har ikke det bedste forhold til min familie min far ser jeg ikke fordi han er voldelig og drikker og tager stoffer. Og min mor har jeg det fint nok med men jeg føler ikke jeg kan snakke med hende uden at hun bliver sur på mig og når hun råber af mig bliver jeg bange. Bare hvis jeg taber et glas og det går i stykker begynder jeg at ryste og græde og jeg ved ikke hvorfor?

Jeg har prøvet at tage mit eget liv med piller fordi jeg bare ikke kunne mere jeg følte at det hele vil være meget bedre uden mig. Men jeg blev så indlagt og har talt med en psykriater men ikke så længe og det har ikke rigtig hjulpet. Det skal lige siges at jeg er mega sensitiv og meget følsom jeg føler alting meget slemt og jeg ved ikke om det er det der gør at jeg måske misforstår alting. Min mor siger til mig at jeg misforstår mange ting i familien men seriøst når hele familien er samlet snakker de alle sammen sammen men bare ikke med mig jeg sidder bare og kigger ud i luften og ingen lægger mærke til mig og jeg forstår ikke hvorfor. Jeg var så begyndt at snakke med min storesøster og det gik fint lige indtil hun sagde det hele videre til min mor seriøst hvad er der galt med mig siden hun ikke spørger mig om det er iorden det er bare som om at folk bare ikke vil snakke med mig og lytte til mig er det mig der er noget galt med eller hvad.

Jeg føler mig ensom og jeg hader mig selv

Jeg håber i vil hjælpe mig

Hilsen J

Pige, 21 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 21 år.

Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at det kan være frustrende at finde rundt i alle de tanker og følelser nogle gange. Jeg ved fra andre unge med autisme, at det er meget normalt at være særligt sensitiv når man har autisme, og at det kan være rigtig svært at afkode, hvad andre mennesker mener med deres ord og handlinger, og at det også kan være svært selv at forklare, hvordan man selv har det, og oplever ting. Måske er det også sådan for dig?

Hvis man hele tiden føler, at man bliver misforstået, og at man misforstår andre, så kan jeg godt forstå at man til tider kan blive enormt frustreret og ked af det, og at man kan føle sig ensom. Det lyder som om, du kommer til at vende tingene ind ad, og bebrejde dig selv for alle mulige ting. Men måske er de ting du bebrejder sig selv helt almindelige symptomer fra dine diagnose, som du kan få hjælp til at håndtere? Måske kan det hjælpe at tænke; “det er ikke mig der misforstår, det er min autisme diagnose”, eller “det er ikke mig der er sensitiv, det er min autisme diagnose”, eller “der er ikke mig der bliver bange, det er min angst”. Når det er en del af en diagnose, giver det mening, at du ikke bare kan tage dig sammen og gøre det anderledes, så skal man have hjælp til det.

Jeg bliver nysgerrig på om dig og din familie har fået hjælp til at forstå og håndtere din angst og autisme diagnose? I din kommune er der forskellige tilbud som er til for at hjælpe, men det er forskelligt fra kommune til kommune. Det kunne fx. være at man fik en mentor, hjemmevejleder, eller psykolog, som måske kan hjælpe en med at få styr på tankerne, om som kan lytte til, hvad der er galt. Det kan også være, at det er en god idé at gå til din læge, så du måske kan blive henvist til en psykolog eller psykiater, som kan hjælpe dig med din angst og autisme. Måske kan du og din familie også også få rådgivning fra en forening som har med autisme at gøre. Det kan også være en hjælp til forstå autisme og reaktionerne bedre.

Du skriver, at du ikke kan mere, og jeg bliver bekymret for om du har selvmordstanker. Hvis du har det, er det vigtigt at du fortæller det til nogen, så de kan hjælpe dig. Hvis det er svært, kan du måske ringe eller skrive til os på BørneTelefonen på 116 111 eller bornetelefonen.dk, eller til Livslinjen på 70 201 201 eller livslinjen.dk.

Vi vil meget gerne hjælpe dig, om det er til at lytte, eller hjælpe dig med at finde frem til nogen som kan hjælpe dig i din dagligdag.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.