Træt af livet

Hej
Jeg er en dreng på 14 og her på det sidste har jeg haft det virkelig dårligt. Jeg føler ikke rigtig at jeg har lyst til at være i live.

Jeg hader mit udseende og mit liv er kedeligt og meningsløst. Jeg ikke specielt god i skolen og jeg føler ikke rigtig folk kan lide mig.

Jeg tager snus, drikker vodka og ryger hash meget tit fordi det er de eneste ting der gør mig rolig igen. Jeg har ikke lyst til at fortælle det til nogen fordi det bare vil gøre det værre.

Ligenu føler jeg bare at den eneste udvej er at tage mit ejet liv.

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14 år

Det lyder som om, du er inde i en rigtig svær periode lige nu. Derfor er jeg rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. Det er nemlig så vigtigt, at man ikke går med de svære tanker og følelser for sig selv.

Du skriver, at du på det sidste har haft det rigtig dårligt, og at du ikke har lyst til at være i live. Når alt virker meningsløst kan det være svært overhovedet at forestille sig, at det kan blive godt igen. Det er tit der, at selvmordstankerne melder sig som en slags løsning på problemet. Men selvmord er ikke løsningen, og det kan blive bedre. Det kræver at man at man får hjælp til at se de ting, som kan hjælpe til at få det bedre.

Du tager snus, drikker og ryger hash for at blive rolig. Jeg kan godt forstå, at du gør det, for når man har det så dårligt, som du har lige nu, så kan det være svært at se andre løsninger. Men det løser ikke problemerne på sigt, selvom det måske føles sådan, mens du gør det. Faktisk kan det bare være med til at gøre tingene værre. Du skal vide, at der er andre løsninger, og derfor er det rigtigt godt, du har skrevet her ind.

Du nævner ikke, hvordan det ser ud hjemme i din familie. Jeg bliver nysgerrig på, om dine forældre ved, hvor svært du går og har det? Du skriver, at du ikke har lyst til at tale med nogen, da det vil gøre det hele værre. Men kan det blive værre end lige nu, hvor alt føles meningsløst? Selvom du ikke har lyst til at tale om det, så er mit vigtigste råd at tale eller skrive med nogen om det.

Selvmordstanker er alt for tunge at gå med alene. Du har brug for hjælp og støtte, og den kan du kun få, hvis du fortæller, hvordan du har det. Og tit vil ens forældre gerne gøre det bedste for at hjælpe og støtte. Hvis du synes, at det er svært at tage hul på snakken med dine forældre, kunne du også vise dem dit brev – og mit svar. Det kan måske give dem et indblik i dine svære tanker.

Er det ikke muligt at snakke med dine forældre om det, kan det også være en anden voksen, der er tæt på dig. Det kunne være en lærer på skolen, som du er tryg ved. Lærerne har nemlig også et ansvar for, at deres elever har det godt. Og de fleste lærere vil rigtigt gerne hjælpe, hvis man kommer og fortæller, at man har det svært.

Det kan også være, at det føles helt umuligt at dele med en voksen, der kender dig. Det er også muligt at snakke med en udefra, som du ikke kender i forvejen. Du kan ringe eller skrive ind til os på 116111, hvis du har mod på at snakke med os mere direkte?

Du kan også bruge Headspace er gratis og anonymt, og her kan du også møde op i et af deres centre for at få samtaler med en rådgiver, som også er vant til at snakke med børn og unge omkring svære tanker og misbrug. Du finder mere information om Headspace ved at klikke på dette link: Headspace

Det er vigtigt, at du ud over dine selvmordstanker, også får snakket om dit forbrug af alkohol, snus og hash. Du kan få hjælp og rådgivning hos netstof.dk. Du kan skrive til brevkassen og debattere med andre unge gratis og anonymt. Har du brug for at snakke med nogen ansigt-til-ansigt, så brug hjemmesidens Danmarkskort til at finde et tilbud i nærheden af dig.

Hvis dit forbrug af snus, alkohol og hash og dine selvmordstanker fortsætter, efter du har fået delt dine tanker, så synes jeg, du skal ringe og få en snak med din læge. Din læge er nemlig også uddannet til at hjælpe, når det gør ondt indeni. Din læge kan hjælpe dig med at finde ud af, om du har brug for noget mere hjælp for at kunne blive fri for de her selvmordstanker.

Du har vist stort mod og styrke ved at skrive herind og bede om hjælp. Jeg håber, du kan bruge samme mod, når du skal åbne op og få fortalt dem omkring dig, hvordan du har det. Jeg tror på, at du kan få hjælp med de ting, som du kæmper med for tiden, men at du skal række ud og bede om hjælp.

Jeg vil ønske dig alt det bedste. Du er altid velkommen til at kontakte os igen. Det er også muligt at ringe til BørneTelefonen på 116 111, eller via chat eller SMS.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.