Tankerne

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16
Tak for dit brev. Jeg kan godt høre, at du har det svært og nok har brug for hjælp til at overskue, hvad du skal gøre for at få det godt. Det er rigtig godt, du har fundet på at skrive til os, for det fortæller mig, at du faktisk gerne vil have hjælp til at få det bedre med dig selv og dit liv.

Jeg forstår godt, det må være svært at føle, at andre ser anderledes på dig nu, efter dit selvmordsforsøg. Måske trænger du til at blive set, som den du er..? Jeg forstår også, at det må være hårdt for dig, når tankerne om selvmord er kommet tilbage til dig.
Det er rigtig godt, at du har nogle i dit liv, som du elsker, og som elsker dig. Det lyder til, at din kæreste er rigtig god for dig, da han forstår dig og kan støtte dig og ligesådan din farmor. Jeg kan høre, at det betyder rigtig meget for dig, at de spørger ind til dig og ser dig.

Jeg tænker på, at det måske også kunne være godt for dig, hvis der var flere af den slags i dit liv, som følger med i hvordan du har det og hjælper dig med at overskue hvordan du skal klare dit liv...

Jeg forstår godt, at det kan virke uoverskueligt for dig at skulle til at gå til eksamen, når du har været meget fraværende i skolen. Har du mon snakket med din lærer om, hvordan du skal klare det? Måske kan du få hjælp til at få læst op på de ting du mangler..? Det kan også være, at du kan tage 9. klasse om på en eller anden måde? evt. ved sygeeksamen efter ferien eller måske på en efterskole, hvis der er mulighed for det..?
Jeg kan forstå, at dine forældres skilsmisse har været hård for dig, og det lyder som om, du ikke er så tæt på dem mere..? Savner du mon at være fortrolig med dem? Jeg forstår godt, at du kan være bekymret for hvis du og din far skal flytte sammen med hans kæreste og hendes børn, når du ikke føler at du har så meget sammen med dem. Har du mon sagt det til ham? Det tænker jeg, ok ville være en god ide at gøre.

Jeg synes, at det lyder rimeligt, at du har brug for at have din far lidt for dig selv i en periode, og at få opmærksomhed fra ham, nu hvor du har det svært med dig selv. Det kan også være, at du skulle have hjælp af en anden voksen, som du kan snakke med om alle de her ting? Fx din farmor, der måske kunne være god til at få din far til at forstå, hvad du har brug for..?

Du skriver godt nok, at du har været til både psykolog, psykoterapeut og healer, men at det ikke har hjulpet dig. Jeg tænker, at det måske alligevel var værd at prøve det igen, selvom det nok bliver hårdt arbejde for dig..? Mange gange er det også et spørgsmål om personlig kemi - altså om man har tillid til den person, man taler med. Måske skulle I prøve at finde en anden?

Jeg tænker, at du evt. kunne vise det brev du har skrevet til en af dine forældre eller evt. til din lærer, så de kan hjælpe dig med at finde en ny psykolog eller en anden voksen, som du kan snakke med. Ville du mon have mod på det..?
Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har lyst til at tale anonymt med en rådgiver om det.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.