Tanker om livet

Hej børnetelefonen!

Jeg er en pige på 16, som er begyndt at reflektere en del over livet.

Jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre, for det gør mig mere og mere trist for hver dag der går. Jeg føler ikke rigtig jeg kan være i mig selv, og det er som om, at mit hjerte er bundet til et anker, som er faldet til bunden af min mave.

Her forleden var der Nye Elevers Dag på min efterskole, hvor de nye elever på en måde “overtog skolen”, og det fik mig til at tænke:

Det var os for et år siden. Og de gamle elever for to år siden. Det giver mig en form for kvalme at tænke på, for så begynder jeg at se det i det store perspektiv. Hele livet går jo ud på at blive udskiftet.

Jeg gik i børnehave, nu går der andre børn, som også går ud af børnehaven på et tidspunkt. Det samme med folkeskolen, efterskolen, gymnasiet, universitet, arbejde osv. Når jeg dør, bliver jeg glemt kort efter, da mit liv ingen betydning har, for når jeg dør, kommer der nye til. Hvorfor er jeg her, når det ikke gør nogen forskel uanset?

Jeg er begyndt at tænke over, om min eksistens overhovedet kan betale sig, og om jeg ikke ligeså godt kan blive glemt nu og her i stedet for om 70 år, for det gør jo ingen forskel.

Jeg kan ikke rigtig se hvad jeg kan gøre for jorden eller noget andet, hvis 1. jeg ingen betydning har, og at jeg bliver udskiftet, og 2. alt vi oplever alligevel er en illusion.

Jeg ved ikke helt om det er hjælp jeg søger, for jeg er næsten overbevist om, at ingenting betyder noget, og at det på ingen måde betyder noget, hvis jeg tog mit eget liv, men jeg ved også at der er en grund til at jeg skriver til jer, jeg ved bare ikke hvad grunden er endnu.

Hilsen en 16 årig pige.

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Jeg ville ønske jeg kunne trylle. Trylle så jeg kunne vise dig, at det gør en forskel, at du er her. Måske kan du ikke selv mærke det, men for din familie og dine venner har du betydning. Og det betyder noget, at du er her. Bare dit brev her, kan få betydning for andre børn og unge. Det kan være, at nogen læser med og får følelsen af, at de ikke er alene.

Du prøver at finde en grund til, at du endte med at skrive dette brev. Jeg tænker, at der er en grund. Grunden er, i mine øjne, den mulighed du har fået for at vende dit blik i en anden retning. Ved at dreje blikket lidt, kan du måske få øje på nogle andre ting, end du har kunne se indtil nu.

Du har ret i, at livet hele tiden er i forandring og at vi hele tiden skifter plads.

Men at skifte plads, er ikke det samme som ikke at betyde noget. I den tid man er et sted, kan man være med til at ændre og forme det til dem, der kommer efter en selv,

Tænk bare på, hvordan kvinder i tiderne har kæmpet for rettigheder, som vi i dag tager for givet - stemmeret, retten til selv at vælge en ægtefælle, ligestilling på arbejdsmarkedet osv.

Måske har de også nogen gange haft lyst til at give op og tænkt, at det ikke nyttede noget, at deres bidrag ikke betød noget.

Men alle de skridt de har taget, både de store og små, har haft betydning for alle andre, på en eller anden måde - så der er brug for os alle.

Så selvom du kun er dig, har du også betydning. Du kan vælge at gå veje, hvor dine små skridt kommer til at betyde noget for andre og du kan genvinde følelsen af, at betyde noget for dig selv og andre.

De tanker du gør dig, er et udtryk for, at du er en meget klog og reflekteret pige. Men det er også nogle store tanker, som pludselig kan blive meget tunge, hvis ikke man taler med nogen om det. Måske du endda kan mærke, at det har lettet at skrive herind til?

Det er vigtigt, at det tunge anker i maven bliver lettere. Måske du selv kan komme på en person, der ville være god at snakke med? En voksen på efterskolen, dine forældre eller en anden i familien? Din evne til at reflektere og bruge ordene til at formulere hvad du tænker på, skal du holde fast i. Det kan måske også hjælpe dig til, at dele det med nogen, så ankeret kan lette lidt.

Hvis du har brug for at tale med en voksen der gerne vil lytte og tale med om livets gang, er du også mere end velkommen til at ringe til BørneTelefonen 116 111.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.