Brev
Tanker
Hej børnetelefonen. Jeg er en dreng på 21 år, og går med nogle svære tanker i øjeblikket.
Jeg går og føler mig utilpas i tilstedeværelsen og med tanker om hvad pointen med at være her er. Jeg tænker tit på hvad meningen med livet er, og hvorfor er jeg her? Jeg får ikke udrettet meget i løbet af en dag, og formår næsten kun at gå i skole før jeg kommer hjem og sætter mig foran computeren for at befri tankerne og tænke på andre ting.
Men når jeg ikke er distraheret af alt muligt andet spekulerer jeg på hvordan at jeg er en del af cirkusset. Jeg har ikke lyst til at leve et “normalt” liv og ønsker ej heller at være en mønsterbryder som optrækker opmærksomhed. Derimod ønsker jeg at på en eller anden måde kunne sætte mit præg på verdenen og herefter forlade den mens jeg har mine tanker i behold.
Jeg har ikke nogen der er mega tætte, og min familie er dårligt nok interesseret i hvad jeg laver inde på mit værelse. Hver gang jeg kommer ind i stuen for at snakke med min mor føler jeg at det er ligesom at blive skældt ud for alt det jeg ikke gør, istedet for ting jeg gør. Jeg får kun at vide hvad der er galt med mig og hvad jeg burde eller skal gøre.
Derfor føles det som om der er en sorg over mig som jeg nærmest aldrig kan glemme, og jeg for alt i verden bare komme fri af den. Men ligesom alle andre frygter jeg også døden og kan alligevel ikke tage mig sammen til at gå et skridt videre.
Jeg beklager til hvem end der skulle læse dette, men jeg tror på at der vil komme et tidspunkt hvor at vippen ikke længere vil stå lige, og den ene side vil toppe over den anden, og jeg ønsker noget hjælp til at finde ud af hvordan slaget skal gå imellem de to sider.
Dreng, 21 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej dreng på 21 år.
Jeg kan læse i dit brev, at du har mange tanker om, hvad pointen med livet er. Tanker om hvorfor du er her og at du ikke har lyst til at leve et normalt liv. At du bliver skældt ud for de ting som du ikke gør. Og så bærer du rundt på en sorg, som ikke vil forlade dig. Det er mange store tanker, som jeg godt kan forstå fylder rigtig meget. Derfor er det rigtig godt, at du skriver herind til os.
Du skriver i dit brev, at du ikke har nogen, som er mega tætte, og at du oplever at din familie ikke interesseret i dig. Jeg fornemmer, at det er svært for dig at finde nogen at tale med om dine tanker og følelser. Det giver dig måske også en følelse af ensomhed, kan du genkende det?
Faktisk er det sådan, at jo mere vi taler om vores problemer og udfordringer, desto bedre bliver vi til at håndtere dem! Det  samme gælder for vores tanker. Jo mere vi taler om vores tanker og følelser, desto bedre bliver vi til at håndtere dem. Jeg læser i dit brev, at du har forsøgt at tale med din mor om det, som du føler. Det ved jeg må have krævet mod af dig.
Måske du kan skrive et brev til hende, ligesom du skrev til os. På den måde hjælper du hende til at forstå, at du har mange svære og store tanker som fylder meget i dig. Det kræver mod og styrke at fortælle vores følelser højt. Ved at skrive herind viser du mig, at du har modet og evnerne til at fortælle om dine følelser.
Måske oplevede du, at det hjalp på dine tanker at skriver herind? Jeg kan læse i dit brev at du er rigtig god til at sætte ord på på dine tanker og følelser. En anden måde at skrive om sine tanker og følelser er i en dagbog. Måske kan du skrive nogle af de tanker ned, som du gerne vil fortælle din familie. På den måde kan du blive endnu mere klar til at tale med dine familie. På BørneTelefonen har vi lavet en guide til, hvordan man kan skrive sine svære tanker ned i brevform. Måske kan det hjælpe dig.
Det er vigtigt at huske, at mange der tænker over livet og meningen med det også naturligt kommer til at tænke på døden. Det er store spørgsmål. Det er derfor vigtigt at dele sine tanker med familie eller venner.
På hort.dk kan du også læse mere om, hvordan andre unge gør når de får tunge tanker. Det finder du her.
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig videre. Du kan altid ringe til os på telefonnummeret 116111, hvis du ønsker at tale med os først.
Kærlig hilsen
Børnetelefonen