Tanker

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej dreng på 21 år.

Jeg kan læse i dit brev, at du har mange tanker om, hvad pointen med livet er. Tanker om hvorfor du er her og at du ikke har lyst til at leve et normalt liv. At du bliver skældt ud for de ting som du ikke gør. Og så bærer du rundt på en sorg, som ikke vil forlade dig. Det er mange store tanker, som jeg godt kan forstå fylder rigtig meget. Derfor er det rigtig godt, at du skriver herind til os.

Du skriver i dit brev, at du ikke har nogen, som er mega tætte, og at du oplever at din familie ikke interesseret i dig. Jeg fornemmer, at det er svært for dig at finde nogen at tale med om dine tanker og følelser. Det giver dig måske også en følelse af ensomhed, kan du genkende det?

Faktisk er det sådan, at jo mere vi taler om vores problemer og udfordringer, desto bedre bliver vi til at håndtere dem! Det  samme gælder for vores tanker. Jo mere vi taler om vores tanker og følelser, desto bedre bliver vi til at håndtere dem. Jeg læser i dit brev, at du har forsøgt at tale med din mor om det, som du føler. Det ved jeg må have krævet mod af dig.

Måske du kan skrive et brev til hende, ligesom du skrev til os. På den måde hjælper du hende til at forstå, at du har mange svære og store tanker som fylder meget i dig. Det kræver mod og styrke at fortælle vores følelser højt. Ved at skrive herind viser du mig, at du har modet og evnerne til at fortælle om dine følelser.

Måske oplevede du, at det hjalp på dine tanker at skriver herind? Jeg kan læse i dit brev at du er rigtig god til at sætte ord på på dine tanker og følelser. En anden måde at skrive om sine tanker og følelser er i en dagbog. Måske kan du skrive nogle af de tanker ned, som du gerne vil fortælle din familie. På den måde kan du blive endnu mere klar til at tale med dine familie. På BørneTelefonen har vi lavet en guide til, hvordan man kan skrive sine svære tanker ned i brevform. Måske kan det hjælpe dig.

Det er vigtigt at huske, at mange der tænker over livet og meningen med det også naturligt kommer til at tænke på døden. Det er store spørgsmål. Det er derfor vigtigt at dele sine tanker med familie eller venner.

På hort.dk kan du også læse mere om, hvordan andre unge gør når de får tunge tanker. Det finder du her.

Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig videre. Du kan altid ringe til os på telefonnummeret 116111, hvis du ønsker at tale med os først.

Kærlig hilsen

Børnetelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.