Brev
Tænker på at begå selvmord
Hej brevkasse jeg er begyndt at tænke på at begå selvmord eller bare på at forsvinde. Jeg hved ik hvorfor jeg begyndte at tænke på det jeg har brug for hjælp kh pige 11 år
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 11 årige pige
Tak for dit brev. Hvor er det godt at du skriver til os.
Dit brev er på kun én linje, og det viser meget tydeligt, at du ikke har det godt.
Jeg synes, det er så godt, at du kan mærke, du har brug for hjælp, så vi får mulighed for at hjælpe dig.
Du er bare 11 år og du kan på ingen måde være alene om den følelse, du fortæller, at du har. Du har brug for en voksen at tale med, én der kan hjælpe dig.
Jeg kan ikke læse i dit brev om familie eller venner eller noget.
Hvis du er i en familie, har dine forældre pligt til at passe godt på dig. Det betyder, at de skal sørge for, at du har det godt og er tryg derhjemme. Du har ret til at være i et hjem, hvor der er tryghed og til at blive passet godt på.
Hvis du ikke har en voksen at tale med i din familie, så har du måske en voksen udenfor familien, du er glad for og kan tale med?. Måske er der en lærer, du er glad for og tør fortælle, hvordan du har det, også dine tanker om selvmord? Lærerne på en skole har  pligt til at sørge for, at deres elever har det godt.
Det kan også være en rigtig god idé for dig, at ringe til “Børentelefonen” på tlf. nr. 116111. Her kommer du til at tale med en voksen i telefonen, som er rigtig god til at lytte og til at svare og spørge. Du kan fortælle alt om, hvordan du har det. Også om, at du har tanker om selvmord, og at du ikke ved hvorfor.
Det er kun dig og den voksne i telefonen, der ved, hvad I taler om. Det er  “Anonymt”.
Hvis du er utryg og ikke bliver hjulpet derhjemme, har du også ret til at søge hjælp i din kommune. Der har de en anonym rådgivning for børn og unge.
Du kan selv ringe til kommunen, eller du kan bede “Børnetelefonen” på nr. 116111, om at hjælpe dig med at komme i kontakt med Kommunen. Du kan få en “bisidder” med fra Børnetelefonen, hvis du skal til møde med en fra kommunen. En bisidder er en voksen, der er med for din skyld, og som kan hjælpe dig med at forstå og huske, hvad der blev sagt ved mødet.
Prøv at klikke på linket Her og dernæst på det, der kommer frem. Der kan du læse lidt om, hvad rådgivning for børn og unge i kommunen er.
Jeg håber, mit brev kan give dig mod på at ringe til Børnetelefonen på nr. 116111. De er rigtig gode til at lytte og hjælpe dig.
Kærlig hilsen Børnetelefonen