Brev
Svær Deprimeret
Kære bb
Jeg ved godt, at I sikkert ikke svarer mig, men jeg skriver til jer alligevel.
Jeg er en pige som går i 9. Klasse.
Jeg har altid haft lavt selværd så langt tilbage som jeg kan huske. Men i de seneste år er det nu kun blevet værre fx selvmordstanker, angst/panik anfald, “spiseforstyrrelse”, værdiløs mm.
Da jeg var 12-13 år begyndte jeg at føle mig tyk, selvom jeg var 165 og vejede 42 kg. Jeg brækkede mig altid, hvis jeg følte at jeg spiste for meget ( hvilket betød 1-2 gange om dagen). Jeg vil ikke sige det er bulimi, for jeg følte, at jeg kunne stoppe det dengang. Min mor opdagede det en dag da jeg var 14 år og siden da har hun hjulpet mig ud af den dårlige vane. Jeg indrømmer dog, at jeg stadig brækker mig, men det kan slet ikke måle sig med dengang. Jeg føler mig stadig vantvittig tyk, selvom jeg godt ved at jeg er normalvægtig, men det er som om den her ide har plantet sig fast i min hjerne.
Selvmordstankerne kom for et år siden. Jeg negyndte at forestille mig hvordan det var at hoppe ud fra motorsvejsbroen og blive kørt over eller hoppe ned fra en bygning. Men efter et stykke tid, synes jeg st det var latterligt og en egoistisk handling. Jeg ved at min familie eksker mig så dette forekom mig så dumt. Istedet er jeg så begyndt at ønske at jeg bare forsvandt, en meteor faldt ned at ødelagde mit hus eller at jeg aldrig havde eksisteret. Jeg ville ønske at de tanker bare kunne forsvinde, men nej, nej. Igen en ide som har groet sig ind i min hjerne.
Skole er bare noget som skal overstås, den eneste grund til jeg står op hver morgen er pga af min familie. Jeg går i skole pga dem. Skolen er forfærdeligt trist, ikke fordi jeg er dårlig, men fordi jeg altid forventer så meget at mig selv. Jeg lægger de her tårnhøje krav til mig slev, og hvis jeg ikke opfylder dem, føler jeg mig værdiløs og et stort nul.
Jeg hader mig selv, jeg hader mig selv for at være svag, for st være dum, for at være så bange hele tiden.
Nogle gange når jeg har gjort noget som jeg fortryder bliver banker mit hjerte derudaf, min mave snurrer sammen til en hård knude, et tryk på brystkassen og massivt skyldfølelse.
På de tidspunkter kunne jeg virkelig blive revet helt væk af angst og panik. Jeg bliver rastløs og går frem og tilbage råber og skriger indtil jeg ikke kan mere, og så falder jeg bare sammen.
Jeg har lige mistet mine to bedste veninder, og jeg kan ikke fortælle mine forældre det. De bliver så skuffede og kede af det hvis jeg fortslte dem det.
Det er bare en kæmpe byrde at bære på og jeg ved egentlig ikke hvorfor jeg ikke bare kan smide den langt langt væk. Ved ikke helt hvad der er galt med mig…
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Mange tak for dit brev! Hvor er det bare godt, at du skriver!
Der er mange børn og unge, der oplever, det er svært at komme i puberteten. Der sker en masse hormonelt og med kroppen og man kan føle sig usikker og forkert. Af og til har man brug for hjælp til at komme igennem denne fase. Og lige nu tænker jeg du har brug for hjælp.
Alle mennesker rummer både styrker og svagheder. Fx kan man sige, at man skal være stærk for at kunne bære en stor sorg, men det er en svaghed, at man ikke tør sige det til nogen.
Det er også en styrke, at man kan kontrollere sit liv, men det er en svaghed, hvis man er bange for at fejle. Det er bl.a. fejlene, man lærer af og udvikler sig på baggrund af.
Det er helt normalt at græde, at være vred og at føle frygt. Man må gerne føle disse ting. Man må gerne reagere. Man må gerne græde. Det gør vi mennesker.
Hvis man kan grine, må man også kunne græde. Hvis man kan hviske, må man også kunne råbe.
Du lyder til at have en dejlig familie og det er dem, der skal hjælpe dig.
Det kan de ikke, hvis du ikke fortæller dem, hvordan du har det. De er voksne mennesker, og de kan godt tåle at blive kede af det.
Du skal nok prøve at opfatte det som omsorg, hvis de bliver kede af det. Deres liv går ikke i stykker, hvis du beder dem om hjælp. Tværtimod giver du dem muligheden for at være der for dig. Det er den opgave, man påtager sig, når man bliver forældre. Og man ved godt, at barndommen og ungdommen ikke altid er en dans på roser. De har jo selv været der engang. Alle voksne er børn, der bare er blevet ældre og mere erfarne.
Jeg vil bl.a. foreslå dig, gerne sammen med dine forældre at I kigger på denne side: Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade. De har både en telefonrådgivning og en sms-rådgivning, ligesom de også kan rådgive forældre.
Derudover tænker jeg, at det ville være godt for dig at få professionel hjælp til at takle de svære følelser.
Det kan du få af skolens psykolog, eller du og dine forældre kan finde en psykolog, som ikke har med skolen at gøre, hvis I synes, at det er bedst.
Hvis I gerne vil i kontakt med skolens psykolog, kan I finde vedkommende på skolens hjemmeside, eller I kan tale med din klasselærer om det.
Jeg håber meget, du får mod at få talt med dine forældre, så de kan hjælpe og støtte dig til at få det bedre.
Jeg tænker, at du måske kunne bruge dit brev til os, når du skal tale med dem, for du beskriver så flot, klart og tydeligt, hvordan det er at være dig lige nu.
Mange kærlige hilsener fra
BørneTelefonen