Brev
Store problemer…!!
Kære i….
Jeg har i lang tid haft selvmordstanker… Jeg tør ikke sige det til nogle… Det er mega svært at være mig lige nu :'(. I hverdagen er jeg bare glade og udanvendte mig…. Men inden i er der meget helt andet…
Håber i kan hjælpe mig!! Knus mig
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år. Tak for dit brev. Når man har det skidt, kan det ofte være svært at bede om hjælp. Men det er netop et vigtigt skridt at tage. Det har du nu gjort og det er utrolig sejt af dig! Jeg kan ikke ud fra dit brev læse mig til, hvad det handler om, hvad det er, som gør det mega svært at være dig lige nu. Du skriver, at du udadtil virker, som om alt er som det skal være. Det vil så nok betyde, at der ikke er nogen der kan gætte sig til, at du har det svært. Du skriver også ,at du ikke tør fortælle nogen, at du igennem lang tid har haft selvmordstanker. (Og alligevel fornemmer jeg, at du måske kunne have lyst til at ændre på det..?) Jeg tænker, at dit næste skridt kunne være at få talt med én/nogen om, at du har det svært og hvad det er der fylder indeni. Du behøver jo ikke at starte med at fortælle om dine selvmordstanker. Det kan være svært og en stor udfordring at fortælle andre om sine vanskeligheder, men tro mig når jeg siger, at du ikke er alene om at tænke som du gør! Det ændrer selvfølgelig ikke på, at du har det som du har det, men jeg synes det er vigtigt at fortælle dig alligevel. Mon du har en god ven/veninde som du kunne betro dig til? Måske din mor/far/bror/søster/moster eller anden voksen i din familie, som du kunne tale med? En lærer du evt. har et godt tillidsforhold til? Det ville også være en mulighed for dig at tage kontakt til den sundhedsplejerske, som man har på skolen. Hvis du synes, at det er alt for svært at starte en snak om det her, vil det måske være en rigtig god idé fx at vise dette brev. Det kan være lettere at få gang i snakken, når man har noget at tale ud fra. Jeg håber virkelig for dig, at du får kastet dig ud i at fortælle om, hvordan du har det til nogen som er tæt på dig. Du har taget første skridt ved at skrive hertil – super sejt. Gør endnu mere godt for dig selv og tag kontakt til nogen, du kan tale med. Ofte oplever vi mennesker, at vi kan frygte at stå helt alene og ikke blive forstået – men når vi vover pelsen og beder om hjælp, viser det sig heldigvis oftest, at man får det man beder om. Jeg håber du kan bruge mine forslag til noget. Du er meget velkommen til at skrive igen, hvis du har brug for det. Du kan også vælge at ringe til BørneTelefonen på 116 111, eller skrive til BørneChatten. Begge steder sidder der rådgivere klar til at tale med dig. Håber det bedste for dig. Gode tanker fra BørneBrevkassen
Få flere gode råd om selvmordstanker
Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.
Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.
Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.
På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.