Sorg

Hej BB,

jeg er en pige på 13.

Jeg er rigtig tit meget ked af det, og slev de mindst hverdage ting kan jeg ikke overskue.

Undskyld hvis brevet bliver lidt langt, jeg har skrevet en gang før men fik intet svar :/ håber jeg får et svar denne gang.

Jeg skal prøve at gøre det kort.

Mine forældre blev skilt da jeg var 1/2 år gammel, er van til kun at være hos min far hver anden weekend. For tiden er det et slags feriested, når jeg er der kan jeg slappe af fra hverdagen.

Hjemme hos min mor skændes hun og min papfar meget, nogen gange om aftenen ligger jeg bare og venter på at de stopper.

I skolen kan jeg ikke koncentrere mig, mit hovedet er fuldt op og jeg føler mig uduelig.

Der er også en masse tanker i mit hovedet, mine tanker siger at jeg skal begå slevmord, at ingen vil savne mig, at verden ville være er bedre sted uden mig. Mine tanker kalder jeg for dæmoner, normalt ville jeg aldrig tage mit eget liv. Men langsomt begynder man at tro på dem. Jeg har ikke lyst til at leve mit liv længere, ser ikke det “smukke” hved livet. Jeg mener hvad er det smukke hved at vokse op, gå på arbejde og spilde hver evig eneste dag i ens liv på ingenting? I sidste ende dør vi alligevel.

Efter alle de tanker begyndte blev det hurtigt for meget, ledte efter en måde jeg kunne slippe af med dæmonerne på. Jeg begyndte at cutte/skære i mig selv. Det hjalp lidt, når jeg blødte eller når noget gjorde ondt tænkte jeg kun på det i stedet for mine tanker. Alt jeg har lyst til er at slippe væk fra det her helvede, jeg føler mig fanget i min egen krop.

Da jeg var mindre blev jeg misbrugt af en pige, når jeg var hjemme hved hende eller når hun var hjemme hos mig, tvang hun mig til at tage mit tøj af så hun kunne røre mig (på dette tidspunkt var jeg 9). Selfølgelig syndes jeg det var ubehageligt, og jeg prøvede at undgå hende. Men det var svært da hun hele tiden ville have at jeg kom hjem til hende, var bange for at sige det til min mor. Kunne ikke bare sige at jeg ikke gad hende mere, der var jo en grund. Men heldigvis så begyndte hun at stoppe med at prøve, da jeg var 10 var jeg endelig sluppet af med hende.

Det har ført til at jeg idag ikke er så glad for kys, kram osv. Kan heller ikke li store forsamlinger, når det sker føler jeg mig pressed. Jeg får det dårligt, og alt jeg tænker på er at komme væk.

Jeg har prøvet at fortælle min mor at jeg har været meget trist, hun sagde at det ville snart gå væk. Har også snakket med en skole psykolog, fik det bedre men det hjalp ikke så meget. Måske begrund af at jeg ikke fik sagt en masse, efter det fik jeg det hurtigt dårligt igen.

Når jeg kommer hjem fra skole sidder jeg for det meste bare på mit værelse, har ikke lyst til at kage noget og sidder bare der og keder mig.

Jeg er enebarn så har ikke nogen søskende at snakke med, har næsten ingen venner da jeg ikke åbner op til så mange. Så har ikke så mange at snakke med eller være sammen med.

Noget jeg bekymre mig meget om er min mor, hun er handicappet og har mange problemer med økonomien. Tit når vi sidder og spiser, så snakker hun med min papfar om alt sådan noget med økonomi. De tænker ikke på at jeg sider og lytter med, er bekymret og aner ikke hvad jeg kan gøre.

Ville ønske det Helle blev bedre, men er bange for at spørge om hjælp.

Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre af mig slev.

Håber i vil hjælpe mig.

Mvh pigen på 13.

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 13 år.

Tak for dit brev. Hvor er det godt og modigt, at du skriver herind til brevkassen igen. Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at være i de tanker, som fylder meget for dig i øjeblikket. Men hvor er du god til at fortælle mig om, hvad de tanker har af betydning for dit liv og for den måde du gerne vil leve dit liv på. Du er virkelig god til at sætte ord på de tanker og følelser, som du oplever i dit liv.

Du skriver om, at tankerne har fået dig til at overveje selvmord og at de får dig til at skære i dig selv. Det er jeg ked af at høre, og det fortæller mig, at du har det rigtig svært og at du har brug for hjælp. Derfor gør det mig rigtig glad, at du har skrevet herind, for det viser, at du tror på, at det kan blive bedre - så jeg give dig et svar, som jeg håber kan hjælpe dig til at få hjælp.

Det er faktisk ofte sådan, at det hjælper rigtig meget at snakke med nogen om, hvordan vi har det, så det ikke hober sig op inden i os og bliver uoverskueligt. Og du har allerede taget et rigtig stort skridt i den retning ved at skrive herind og fortælle om de svære ting og tanker, som fylder hos dig og som selvfølgelig også får betydning for din koncentration i skolen.

Jeg kan sagtens forstå, at det er hårdt at høre din mor og papfar skændes om aftenen og snakke økonomi over aftensmaden. Som du selv mærker det, så giver det bekymringer om hvordan det hele skal gå, og din koncentration i skolen bliver også påvirket. Mon en af dine lærere i skolen har lagt mærke til, at du ikke har det helt godt? Sommetider kan det være svært for lærerne at se, at man ikke har det godt. De kommer

De ting du er blevet udsat for, hvor du er blevet krænket af pigen, som har tvunget dig til ting i mod din vilje, kommer til at fylde og de er meget vigtige at tale med nogen om. Det er helt forståeligt, at det har fået betydning for, hvordan du har det, når du er sammen med mange mennesker, fordi det giver dig en utryghed, som du har brug for hjælp til at få brudt. Så du igen tør stole på, at de mennesker, som er omkring dig, vil dig det godt.

Du skriver, at det at du skære, er en måde for dig, at slippe væk fra tankerne og det at være i din egen krop, og en måde for dig at vise, at du gerne vil slippe væk. Det er også en måde for dig at bede om hjælp på, og det er rigtig vigtigt at tale med en voksen om det. Du fortæller, at du har forsøgt at tale lidt med din mor, og du også på et tidspunkt har talt lidt med skolepsykologen om det. Måske har du nu fået mod til at fortælle skolepsykologen lidt mere om dine tanker. Og måske kunne det være en idé for dig at tage dit brev med og vise psykologen eller som en støtte for dig selv, når du skal sætte ord på, hvordan du har det. Hvad tænker du mon om det?

Selvskade er desværre noget, som vi ofte får breve og henvendelser fra unge omkring. Måske kunne det også hjælpe dig, at gå ind på brevkassen og læse nogle af de andre svar, som vi har givet omkring selvskade.

Det virker som om, at du er en pige, som går meget med dine tanker og følelser for dig selv, er det mon rigtigt? Jeg tænker på, at det er rigtig vigtigt for dig at tale med en person, som du føler dig tryg ved, og som du har tillid til. Det kunne være en lærer, som kan hjælpe dig med at få kontakt til skolepsykologen igen. Eller måske har du mod på at tale med din far om de ting, som er svære?

Du skriver om, hvordan dine weekender hos far giver dig lidt ro fra dine tanker, og at du her føler at du kan slappe af. Hvor er det godt, at du har det. Jeg tænker på, hvordan dit forhold mon er til din far og på, om det mon er noget du før har kunnet eller ville kunne tale med din far om?

Det er jo sådan, at børn over 10 år har det, der hedder initiativret, som vil sige, at du fx har ret til at blive hørt i forhold til, hvor du skal bo, når dine forældre er skilt. Du skriver ikke noget om, om det er muligt for dig at være mere hos far i en periode, hvis det kunne give dig lidt ro. Vil det mon være en mulighed for dig? Det kan også være, der er andre i din familie du kan bo hos - måske bedsteforældre. Du kan læse lidt mere om Børns initiativret her:

https://bornetelefonen.dk/skilsmisse-rettigheder

Jeg håber du har fået nogle råd som du kan bruge til at få hjælp, så du får det godt igen.  Jeg tror på, at du finder din vej også selvom den nogle gange kan være lidt svær at få øje på. For at få øje på den, så er det vigtigt at du får hjælp og støtte fra voksne.

Du er altidvelkommen til at ringe eller sms'e til Børnetelefonen på 116111, hvor du kan tale med en rådgiver og hvor det er muligt at stille lidt flere spørgsmål. Eller du kan logge på chatten det er helt anonymt og gratis.

Mange tanker og kram for Børntelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.