Brev
Skolen
Hej
jeg er dårlig i skole
jeg er under midel i alle fag og jeg har prøvet alt men ented hjælper
og jeg er bange for hvad der vil ske i min eksame og at jeg aldrig for en uddannelse og bliver en hjemløs
og jeg har haft selvmor tanker fordi jeg er udulig til alt
og jeg vil gerne have tip til at jeg klara mig beder og så jeg ikke for selvmor tanker igen
plet hjælp
ps går i 5 klasse
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Mange tak for dit brev. Jeg synes, at det er rigtig godt at du skriver og beder om hjælp, for det må ikke være rart at gå rundt og have det sådan.
Du synes, at du er uduelig til alt, men du kan både læse og skrive, så det er forståeligt, og så har du lysten til at blive dygtigere... Og det er altså nogle ret gode kort at have på hånden! Oven i det er du så sej, at du har haft overskud til at skrive til BørneTelefonen, og at du har mod til a tløse problemerne, du oplever. Sådan! Det er altså ikke en uduelig pige, der gør sådan noget.
Du skriver, at du har prøvet alt, men intet hjælper. Hvor er det godt, at du allerede har forsøgt at ændre tingene. I mit svar foreslår jeg nogle ting, og måske har du allerede prøvet det hele – men det kan også være, at du får nogle nye idéer.
Du skriver, at du er under middel i alle fag. Hvilket fag er det mon vigtigst for dig at blive bedre i? Det kan være en stor mundfuld, hvis man gerne vil blive bedre til alt på én gang, så derfor kan det være en god idé at koncentrere sig om at blive dygtigere i det fag, man bedst kan lide.
Måske er der ikke nogen af fagene, som du synes særligt godt om, men så kan det være, at du kan vælge faget ud fra hvilken lærer, du bedst kan lide. Du kan spørge læreren, om han eller hun vil hjælpe dig med at blive dygtigere.
Måske kunne det også være en mulighed, at du fik noget ekstraundervisning? Eller at du lavede lektier sammen med nogle fra klassen eller familien?
Det kan også være, at du sammen med dine forældre kan undersøge muligheden for at få lektiehjælp. I nogle byer tilbyder frivillige gratis lektiehjælp, men ellers kan man også betale én for at give lektiehjælp hjemme hos dig. Hvad tænker du om det?
Jeg kender dig jo ikke, men jeg føler mig meget sikker på, at du nok skal få en uddannelse, hvis du vil det, og at du selvfølgelig ikke ender på gaden som hjemløs.
Folk, der er ordblinde og har svært ved at læse eller skrive, kan f.eks. sagtens gennemføre en uddannelse. Det handler bare om at finde den uddannelse, der passer til én. Der er også muligheder for at få hjælp og støtte, hvis man f.eks. er ordblind. I Danmark er der altså ingen, der ender på gaden, bare fordi det faglige i skolen er svært.
Har du mon talt med dine forældre om, hvordan du har det med skolen, fagene og fremtiden? Det er vigtigt at snakke med en voksen, når man føler sig bange for fremtiden eller får selvmordstanker. Sådan nogle tunge tanker skal man ikke bære rundt på alene. Hvis du ikke kan snakke med dine forældre om det, kan det være en anden god voksen, f.eks. en lærer, en venindes mor, en bedsteforælder eller en ven af familien.
Når man snakker med en god voksen, kan man finde ud af, hvad der skal til for at man kan føle sig tryg og okay, selv om der er nogle ting i livet, der er rigtig svære.
Husk at du også altid kan ringe gratis til BørneTelefonen på telefonnummer 116111.
Jeg ønsker dig alt det bedste!
Kærlig hilsen BørneTelefonen