Skolen

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år

Mange tak for dit brev. Jeg synes, at det er rigtig godt at du skriver og beder om hjælp, for det må ikke være rart at gå rundt og have det sådan.

Du synes, at du er uduelig til alt, men du kan både læse og skrive, så det er forståeligt, og så har du lysten til at blive dygtigere... Og det er altså nogle ret gode kort at have på hånden! Oven i det er du så sej, at du har haft overskud til at skrive til BørneTelefonen, og at du har mod til a tløse problemerne, du oplever. Sådan! Det er altså ikke en uduelig pige, der gør sådan noget.

Du skriver, at du har prøvet alt, men intet hjælper. Hvor er det godt, at du allerede har forsøgt at ændre tingene. I mit svar foreslår jeg nogle ting, og måske har du allerede prøvet det hele – men det kan også være, at du får nogle nye idéer.

Du skriver, at du er under middel i alle fag. Hvilket fag er det mon vigtigst for dig at blive bedre i? Det kan være en stor mundfuld, hvis man gerne vil blive bedre til alt på én gang, så derfor kan det være en god idé at koncentrere sig om at blive dygtigere i det fag, man bedst kan lide.

Måske er der ikke nogen af fagene, som du synes særligt godt om, men så kan det være, at du kan vælge faget ud fra hvilken lærer, du bedst kan lide. Du kan spørge læreren, om han eller hun vil hjælpe dig med at blive dygtigere.

Måske kunne det også være en mulighed, at du fik noget ekstraundervisning? Eller at du lavede lektier sammen med nogle fra klassen eller familien?

Det kan også være, at du sammen med dine forældre kan undersøge muligheden for at få lektiehjælp. I nogle byer tilbyder frivillige gratis lektiehjælp, men ellers kan man også betale én for at give lektiehjælp hjemme hos dig. Hvad tænker du om det?

Jeg kender dig jo ikke, men jeg føler mig meget sikker på, at du nok skal få en uddannelse, hvis du vil det, og at du selvfølgelig ikke ender på gaden som hjemløs.

Folk, der er ordblinde og har svært ved at læse eller skrive, kan f.eks. sagtens gennemføre en uddannelse. Det handler bare om at finde den uddannelse, der passer til én. Der er også muligheder for at få hjælp og støtte, hvis man f.eks. er ordblind. I Danmark er der altså ingen, der ender på gaden, bare fordi det faglige i skolen er svært.

Har du mon talt med dine forældre om, hvordan du har det med skolen, fagene og fremtiden? Det er vigtigt at snakke med en voksen, når man føler sig bange for fremtiden eller får selvmordstanker. Sådan nogle tunge tanker skal man ikke bære rundt på alene. Hvis du ikke kan snakke med dine forældre om det, kan det være en anden god voksen, f.eks. en lærer, en venindes mor, en bedsteforælder eller en ven af familien.

Når man snakker med en god voksen, kan man finde ud af, hvad der skal til for at man kan føle sig tryg og okay, selv om der er nogle ting i livet, der er rigtig svære.

Husk at du også altid kan ringe gratis til BørneTelefonen på telefonnummer 116111.

Jeg ønsker dig alt det bedste!

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.