Brev
Selvsmordstanker
-Jeg har efterhånden gået rundt i et par uger med selvmordstanker. Altså ikke sådan noget jeg vil dræbe mig selv nu, men hvordan det ville være hvis jeg ikke var her mere.
Min bedste veninde bliver sur over alting, og når jeg endelig fortæller hende dette bliver hun sur og siger at jeg bruger det som en undskyldning for at få opmærksomhed.
Jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre. min mor ved ikke noget om det ^^ Hvordan kan jeg stoppe med at have dem?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 14 år
Tak for dit brev, som beskriver, at du går går rundt med selvmordstanker. Du skriver heldigvis også, at tankerne mest går på, hvordan det ville være hvis du ikke var her mere.
I puberteten er det faktisk helt normalt i perioder, at man føler sig trist og ked af det. Man kan have svært ved at se meningen med livet, da alting er så forvirrende, og man bliver let påvirket af fx. konflikter med kammeraterne eller forældrene. Jeg håber, at du i dine tanker er nået frem til, at rigtig mange ville blive meget ulykkelige, hvis nu du tog dit eget liv. Alle ville sikkert ønske, at de havde vidst hvordan du havde det, så de kunne hjælpe dig, tror du ikke?
Det er dejligt at du har en bedste veninde, som du kan snakke med. At hun bliver sur over alting, er måske fordi hun også har det lidt svært. Har du prøvet at spørge lidt ind til hendes følelser, og på den måde, finde ud af hvordan hun egentligt har det? Jeg synes det er godt at du har haft mod til at betro dig til din veninde, så hun ved du går med selvmordstanker. Og forståeligt nok, er du blevet lidt skuffet over hendes reaktion, du havde måske håbet på hun ville blive ulykkelig, og forsøge at tale dig fra det. Men at hun i stedet bliver sur, og beskylder dig for at søge opmærksomhed, tror jeg du skal se som en helt almindelig reaktion. Hun føler måske endda det er hendes skyld, og at hun ikke har været en god nok veninde for dig. Samtidig tror jeg, hun ved at blive sur på dig, forsøger at skjule hvordan det i virkeligheden påvirker hende
Jeg tror det bedste for dig vil være, hvis du har mod på, at betro dig til din mor. En god snak med hende, kan være med til, at du hurtigt får det meget bedre, og at tankerne forsvinder. Ellers kunne det også være en mulighed, at du taler med din lærer i skolen, som så har mulighed for at aftale en snak med skolepsykologen? Uanset hvad, synes jeg du skal holde fast i din bedste veninde. Det at have en at snakke med er meget værd, også selv om man i perioder som nu, kan have det svært, med sig selv og hinanden.
Kærlig hilsen
Børnebrevkassen.
Få flere gode råd om selvmordstanker
Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.
Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.
Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.
På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.