Brev
selvskade og selvmordstanker
Jeg er en pige på 15 år, som ikke lige frem har haft det nemt… Jeg har oplevet eksremt meget vold, og har i 3 år levet under et forhold med seksuelle overgreb. jeg er bleve mobbet, alle mine skole år igennem.
Jeg har aldrig fortalt nogle om de seksuelle overgreb, da det var min far der gjorde det imod mig… Jeg ser ikke min far mere, efter jeg begyndte at tale med en psykolog, og en socialrådgiver.
Jeg er bange for, at hjælpen er kommet for sent, da jeg har forsøgt at begå selvmord 8 gange her i sommer ferien 2014. Jeg har skåret så dybt i mig selv, at jeg skulle syes 12 steder med op til 9 sting.
Jeg har været inde på psyk utalige gange, men de vil ikke indlægge mig. Hvordan kan det være de ikke vil indlægge mig, når jeg har forsøgt at begå selvmord, og når jeg skære så meget i mig selv?
De har sat en dignose på mig, og de siger jeg har en mellem svær depression. De sagde at samtalerne med psykologen ville være nok, og det har også hjulpet lidt, men bare ikke godt nok.
Det sker tit, at jeg falder helt ned i et sort hul, og jeg aner ikke hvor jeg skal gøre af mig selv. Kan man egentlig godt sige inde på psyk, at man har et ønske om indlæggelse, men vil de så også lytte til mig?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Jeg er glad for, at du har skrevet brev til BørneTelefonen, for det viser mig, at du har et håb om, at dit liv kan blive bedre. Det er super godt, for håbet er en forudsætning for, at det kan begynde at gå fremad for dig.
Som du selv skriver, har du haft en svær opvækst, og det kan sagtens være grunden til, at du lige nu må kæmpe for dit liv. Men giv endelig ikke op, for du er på rette vej ved at have kontakt til psykolog, socialrådgiver og psykiatrisk afdeling.
Det er godt at høre, at du synes, at psykolog samtalerne har hjulpet lidt. Det er et godt tegn. Du skal være indstillet på, at det kan tage tid, før du er helt ovenpå. Selv om det er svært, så prøv at være lidt tålmodig.
Du skriver, at du aldrig har fortalt andre om din fars seksuelle overgreb. Det kan også være rigtig svært, men måske skulle du overveje at begynde at fortælle din psykolog om det. Jo mere du kommer af med din smerte, jo bedre er din chance for, at det går fremad. Du kan evt. vise din psykolog dit brev, så har I et godt udgangspunkt for samtalen.
Jeg kan godt forstå, at du mister modet ind imellem og bliver utålmodig, for det tager tid at kæmpe for et bedre liv. Når jeg læser dit brev, tænker jeg at dine mange selvmordsforsøg her i sommer, måske har været et råb om hjælp.
Det kunne godt kunne lyde som om, der er brug for mere hjælp lige nu, og jeg tænker, at når de ikke vil indlægge dig, selv om du har det så dårligt, kunne det måske være en hjælp for dig med en bisidder her fra BørneTelefonen. Bisidderen kan hjælpe med at snakke med kommunen og gøre dem opmærksomme på, at du har brug for mere hjælp lige nu. Bisidderen er en voksen, der kender rigtig meget til børns rettigheder, og det kan være rigtig rart at have en bisidder med, når man skal forklare dem fra kommunen, hvordan man har det. Så er der nemlig en, der kan sørge for, at de lytter til dig!
Vores bisiddere har hjulpet mange børn og unge, der ikke følte, de fik nok hjælp fra kommunen, og vi vil også rigtig gerne hjælpe dig. Du kan ringe til os på 116111 eller 35555559, så sørger vi for, at du kommer i kontakt med en bisidder hurtigst muligt.
De bedste tanker og håb til dig om et godt liv.
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen