selvskade og selvmordstanker

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Jeg er glad for, at du har skrevet brev til BørneTelefonen, for det viser mig, at du har et håb om, at dit liv kan blive bedre. Det er super godt, for håbet er en forudsætning for, at det kan begynde at gå fremad for dig.

Som du selv skriver, har du haft en svær opvækst, og det kan sagtens være grunden til, at du lige nu må kæmpe for dit liv. Men giv endelig ikke op, for du er på rette vej ved at have kontakt til psykolog, socialrådgiver og psykiatrisk afdeling.

Det er godt at høre, at du synes, at psykolog samtalerne har hjulpet lidt. Det er et godt tegn. Du skal være indstillet på, at det kan tage tid, før du er helt ovenpå. Selv om det er svært, så prøv at være lidt tålmodig.

Du skriver, at du aldrig har fortalt andre om din fars seksuelle overgreb. Det kan også være rigtig svært, men måske skulle du overveje at begynde at fortælle din psykolog om det. Jo mere du kommer af med din smerte, jo bedre er din chance for, at det går fremad. Du kan evt. vise din psykolog dit brev, så har I et godt udgangspunkt for samtalen.

Jeg kan godt forstå, at du mister modet ind imellem og bliver utålmodig, for det tager tid at kæmpe for et bedre liv. Når jeg læser dit brev, tænker jeg at dine mange selvmordsforsøg her i sommer, måske har været et råb om hjælp.

Det kunne godt kunne lyde som om, der er brug for mere hjælp lige nu, og jeg tænker, at når de ikke vil indlægge dig, selv om du har det så dårligt, kunne det måske være en hjælp for dig med en bisidder her fra BørneTelefonen. Bisidderen kan hjælpe med at snakke med kommunen og gøre dem opmærksomme på, at du har brug for mere hjælp lige nu. Bisidderen er en voksen, der kender rigtig meget til børns rettigheder, og det kan være rigtig rart at have en bisidder med, når man skal forklare dem fra kommunen, hvordan man har det. Så er der nemlig en, der kan sørge for, at de lytter til dig!

Vores bisiddere har hjulpet mange børn og unge, der ikke følte, de fik nok hjælp fra kommunen, og vi vil også rigtig gerne hjælpe dig. Du kan ringe til os på 116111 eller 35555559, så sørger vi for, at du kommer i kontakt med en bisidder hurtigst muligt.

De bedste tanker og håb til dig om et godt liv.

Kærlig hilsen fra BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.