Selvskade og lavt selvværd

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige,

Lige så naturligt som det er at kroppen udvikler sig, ligeså frustrerende kan det være ikke selv at være herre over hvornår den gør det og hvordan man ser ud. Sådan ved jeg i hvert fald at mange piger i din alder tænker. Det er aldrig nemt at være den første (eller for den sags skyld den sidste) der udvikler sig i en klasse. At være den første eller den sidste kan nemlig gøre at man føler sig anderledes og udenfor. Mon du har nogle af de samme tanker og nogen gange tænker at det ville være nemmere hvis du bare så ud lige som alle de andre?

Det er rigtigt at alder betyder noget for hvornår man udvikler sig, men det betyder endnu mere hvornår ens forældre gik i puberteten og hvordan de så ud da de var på ens alder. Mon du har snakket med din mor om hvornår hun gik i puberteten og hvordan hun havde det dengang? Jeg ved fra andre piger der havde det svært med hvordan de så ud i puberteten, at det var rigtig rart at snakke med deres mor om det - hun kendte måske til de samme tanker og kan hjælpe dem med at få det bedre. Hvis ikke du har snakket med din mor, så synes jeg du skal prøve at gøre det… Måske dine forældre slet ikke ved hvordan du egentlig går og har det? Kan det tænkes at det er derfor du føler dig overset og misforstået derhjemme?

Jeg kan godt forstå at du bliver chokeret over at en voksen kvinde kan finde på at kalde en 12 årig pige en ludertøs. Det er virkelig fuldstændig uhørt og jeg kan ikke begribe at en voksen kvinde har ’behov’ for at komme med sådan en udtalelse. For mig siger det kun noget (dårligt) om hende og ikke om dig. Du må derfor ikke skyde skylden på dig selv og hvad du havde på den dag. Du lyder som en rigtig omsorgsfuld og betænksom pige, og som en der ofte tænker på hvad du selv kan gøre for at andre har det godt… Det er jeg sikker på at mange sætter rigtig meget pris på. Mange piger som er lige som dig, kommer dog tit til at være rigtig hårde overfor sig selv. Mon du kan følge mig? Du skal ikke gå rundt med de tanker du har om dig selv alene, og det er vigtigt at du snakker med en voksen om hvordan du har det, så du kan få det bedre.

Jeg synes derfor du skal fortælle din mor (og måske også din venindes mor eller din lærer) om hvordan du har det. Din bedste veninde kan måske hjælpe dig med hvordan du kan få det sagt? Det lyder også til at din klasse kunne have godt af at snakke om pubertet og udvikling. Det er nemlig noget som kommer til at påvirke alle på den ene eller anden måde de kommende år. Hvad tænker du om det?

Til sidst vil jeg blot sige at i løbet af de næste par år vil det være dig der vil komme til at være blandt de ’normale’, for flere og flere vil få former og vokser i højden. Både andre piger og også drengene vil på det tidspunkt synes at de som er udviklede er mere spændende. Dette fordi man også udvikler sig psykisk og begynder at få nye og spændende interesser.

Måske det er en ringe trøst at vide det nu, men jeg håber at det alligevel vil hjælpe dig til at holde modet oppe! Jeg håber også at du vil snakke med en voksen om hvordan du har det, så du kan få det bedre og ikke være hård mod dig selv. Desuden er du altid velkommen til at kontakte os igen. Jeg ønsker dig alt godt med på vejen.

Kærlig hilsen,

BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?