Brev
Selvskade
Hej BørneBrevkassen..
Jeg er en pige på 15 jeg har skåret i mig selv siden jeg var 13. Jeg begyndte på det fordi jeg mistede min bedste veninde i en ulykke jeg selv var med i, jeg følte det hele var min skyld og derfor skulle jeg føle mere smerte end jeg allerede gjorde.. Nogle få uger senere begik min fætter selvmord, det påvirkede mig meget da jeg ikke rigtig havde andre venner end ham og hans bror.
I skolen blev jeg mobbet, de sagde ting som: “Din fede havneluder gå hjem og hæng dig selv.”, “Hvorfor fanden kommer du i skole? Du har lige ødelagt dagen for alle os andre med dit grimme fjæs.”, Føj for satan hvor er du klam, gå dog hjem og skyd dig selv så vi ikke behøver se på dig mere.” De slog og sparkede mig, kastede ting efter mig og hældte vand på mig. Det holdt dog ikke op da jeg kom hjem, jeg fik sms’er hvor der stod de samme ting og på facebook blev jeg svinet til af folk jeg ikke engang kender?
Mine forældre er heller ikke specielt glade for mig, de slår mig og snakker virkelig grimt til mig, kalder mig grim, fed, klam.. Og min bror, ja.. Han sviner mig altid til, stjæler mine ting, og slår og sparker mig altid. Alt dette førte til at jeg forsøgte selvmord ved at skære min pulsåre over, men det virkede ikke. Jeg besvimede og da jeg vågnede var jeg på H……. hospital.
Jeg begyndte at gå til psykolog, flyttede skole og fik nogle flere venner. Jeg ville glemme fortiden, jeg troede faktisk det hele ville blive meget bedre. men mine nye venner fik kontakt med mine ‘venner’ fra den gamle skole, og pludselig kunne de ikke lide mig. De begyndte på det samme som de gjorde på den anden skole. Hele mit liv gik i stå, jeg stoppede med at komme i skole eller have kontakt til nogle overhovedet.
Hele dagen sad jeg inde på mit værelse, med låst dør. Folk havde kaldt mig fed, så jeg valgte ikke at spise og skar mere og mere i mig selv. Den eneste ven jeg havde tilbage var min anden fætter.. Hans mor og bror var død, og han følte han var helt alene, så han hængte sig selv.. jeg kunne ikke klare det. Jeg følte der slet ikke var nogle tilbage..
Så, jeg indtog 40+ piller og lagde mig i min seng, jeg prøvede at sove, hvis jeg vågnede var jeg ikke død men hvis jeg ikke gjorde, var det slut. Jeg vågnede og havde det virkelig dårligt, jeg skrev til min eneste ven som boede i Jylland, han ringede til en ambulance og jeg blev reddet.. igen… Jeg er nu indlagt på ‘den lukkede’ med en depression, anoreksi og ingen lyst til at leve.
Jeg ved ikke hvordan jeg skal få lysten tilbage, for et eller andet sted ved jeg jo, at livet kan være godt. Psykologen hjælper ikke.. Og jeg vil ikke være ‘fed’ så vil heller ikke spise noget, men vil stadig gerne have det godt.. For noget dybt inde siger mig jo at jeg ikke skal give op, jeg vil ikke være en taber der giver op.. Jeg mangler virkelig noget hjælp til at få lysten til at leve tilbage..
Kh. R…….
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære R.......
Tak for dit brev, hvor du fortæller om dit vanskelige liv. Du har været mere igennem end de fleste, men du har stadig ikke opgivet håbet om et bedre liv.
Det er godt!! Nogle ville have opgivet, men du har stadig et håb, fordi der inderst inde i dig er en kraft og en styrke, som du kan bruge til at komme videre.
Det er også den indre kraft, der siger til dig, at du ikke skal give op, og det er den, der er forudsætningen for, at du kan få det bedre.
Men det er også vigtigt, at du bruger kraften rigtigt, så den arbejder for dig og ikke imod dig. Jeg siger dette til dig, fordi du skriver, at du ikke vil spise, fordi du ikke vil være ”fed”, og jeg tænker, at det er et eksempel på, at du her kommer til at bruge din kraft, så den går imod dig selv og ikke med dig. Som du sikkert ved, er det nødvendigt at spise for at få et bedre liv, så det bedste du kan gøre, er nok at prøve at lytte til personalets råd på afdelingen med hensyn til at spise.
Når man som du har både en depression og anoreksi, er det tegn på, at den følelsesmæssige belastning af dig har været for stor. Du har gennem mange år levet under et ekstremt følelsesmæssigt pres, og din krop har til sidst ikke kunnet rumme mere. Jeg ved ikke, hvor længe du har været indlagt, men jeg tænker, at du nok må have lidt tålmodighed med dig selv, for måske vil behandlingen vare et stykke tid, før du kan mærke fremskridt. Du skriver, at psykologen ikke hjælper dig. Har du prøvet at sige det til ham/hende? Måske kunne det hjælpe dig, at I får snakket om det... Jeg ved godt, at det kan være svært at have tillid til andre mennesker, når man som du er blevet svigtet så meget, men måske skulle du give psykologen er chance? Han/hun er der for at hjælpe dig til et bedre liv, som du selv så meget ønsker dig.
Måske kunne du have glæde af at kigge på
www.spiseforstyrrelser.dk
, hvor du kan læse om andre unge i samme situation som dig. Sommetider er det nemlig godt at huske på, at du ikke er alene.
Jeg vil også foreslå, at du af og til logger ind på vores UngeChat, hvor du kan chatte med en rådgiver. Det kan sommetider hjælpe at få skrevet sine tanker ned og at få noget respons på dem. Så kan livet føles lidt lettere at bære bagefter.
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Få flere gode råd om selvmordstanker
Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.
Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.
Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.
På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.