Selvskade

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære R.......

Tak for dit brev, hvor du fortæller om dit vanskelige liv. Du har været mere igennem end de fleste, men du har stadig ikke opgivet håbet om et bedre liv.

Det er godt!! Nogle ville have opgivet, men du har stadig et håb, fordi der inderst inde i dig er en kraft og en styrke, som du kan bruge til at komme videre.

Det er også den indre kraft, der siger til dig, at du ikke skal give op, og det er den, der er forudsætningen for, at du kan få det bedre.

Men det er også vigtigt, at du bruger kraften rigtigt, så den arbejder for dig og ikke imod dig. Jeg siger dette til dig, fordi du skriver, at du ikke vil spise, fordi du ikke vil være ”fed”, og jeg tænker, at det er et eksempel på, at du her kommer til at bruge din kraft, så den går imod dig selv og ikke med dig. Som du sikkert ved, er det nødvendigt at spise for at få et bedre liv, så det bedste du kan gøre, er nok at prøve at lytte til personalets råd på afdelingen med hensyn til at spise.

Når man som du har både en depression og anoreksi, er det tegn på, at den følelsesmæssige belastning af dig har været for stor. Du har gennem mange år levet under et ekstremt følelsesmæssigt pres, og din krop har til sidst ikke kunnet rumme mere. Jeg ved ikke, hvor længe du har været indlagt, men jeg tænker, at du nok må have lidt tålmodighed med dig selv, for måske vil behandlingen vare et stykke tid, før du kan mærke fremskridt. Du skriver, at psykologen ikke hjælper dig. Har du prøvet at sige det til ham/hende? Måske kunne det hjælpe dig, at I får snakket om det... Jeg ved godt, at det kan være svært at have tillid til andre mennesker, når man som du er blevet svigtet så meget, men måske skulle du give psykologen er chance? Han/hun er der for at hjælpe dig til et bedre liv, som du selv så meget ønsker dig.

Måske kunne du have glæde af at kigge på

www.spiseforstyrrelser.dk

, hvor du kan læse om andre unge i samme situation som dig. Sommetider er det nemlig godt at huske på, at du ikke er alene.

Jeg vil også foreslå, at du af og til logger ind på vores UngeChat, hvor du kan chatte med en rådgiver. Det kan sommetider hjælpe at få skrevet sine tanker ned og at få noget respons på dem. Så kan livet føles lidt lettere at bære bagefter.

Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.