Brev
Selvmordstruet veninde
Hej,
jeg er en pige på seksten år der er startet på gymnasie her i år.
Jeg faldt hurtigt i snak med en utrolig sød pige, men jeg begyndte meget hurtigt at opdage at noget var galt.
Jeg har før været “udsat” for at en af mine tætte veninder, hvis ikke den tætteste, fik en depression og tænkte på selvmord. Derfor gik der ikke lang tid før jeg begyndte at opfange små tegn på, at der var noget med denne her pige.
Hun gik hele tiden i lange ærmer, selv i varmt vejr, skiftede ikke med os andre til idræt, havde en utrolig dyster blog + instagram og virkede ikke oprigtig med sine smil.
Udover det skulle hun hver torsdag til fysioterapeut, men jeg havde godt set, at det var psykolog eller anden form for hjælp den vej.
Da hun så en dag valgte at indrømme over for mig, at det var psykolog, blev jeg jo selvfølgelig ikke overrasket. Derfra har det udviklet sig, og jeg har langsomt fået mere og mere at vide. Det viser sig at hun har angst, depression og anoreksi, er selvskadende, selvmordstruet og har også været udsat for en voldtægt.
Hun har ikke meldt voldtægten til politiet, og jeg (og et par andre piger til en fest), er de første der ved det, da hun blev for fuld og ikke kunne holde det inde mere. Det er tydeligt at hun fortryder at hun fortalte det til os.
Jeg begyndte så at skrive anonymt til hende over websiden Tumblr, for jeg vidste ikke hvordan jeg skulle komme ind på emnet i virkeligheden. Hun fortalte at hun fik det bedre, og hun begyndte endda også at skifte med os andre til idræt.
En dag gjorde hun det så ikke mere, og siden den dag er det bare gået ned af bakke.
Hun er begyndt at cutte igen og hun “binger” også igen, hvilket hun ikke havde gjort i to uger. Det fik jeg at vide over tumblr, hvor jeg stadig skriver en lille besked til hende hver dag med opmuntrende ord og spørgsmål om hvordan det går og sådan.
Det der gør mig virkelig bekymret er, at hun får det tydeligt dårligere og dårligere og, udfra hendes svar på tumblr, balancerer på kanten til selvmord.
Jeg ved virkelig ikke hvordan jeg skal gribe det an, for jeg synes jo helt klart hun skal snakke med en om det (for hun er ikke glad for psykolog) og at hun skal melde voldtægten til politiet, for det var den der gjorde det hele værre (og hun har ikke skrevet det på tumblr, så jeg kan ikke komme ind på det den vej).
Men jeg ved ikke hvordan jeg skal fortælle hende det, da vi kun har kendt hinanden i to måneder og det kan godt være utrolig overvældende.
Jeg skal jo også huske at passe på mig selv i det her, hvor egoistisk det end lyder.
Mit spørgsmål er bare, hvad skal jeg gøre i denne situation?
Jeg kan bare se denne her skønne, smukke pige få det dårligere og dårligere, og nu har hun en ide om at alle i klassen også hader hende, og jeg forsøger desperat på at hjælpe hende med de anonyme tekster over tumblr, men det er jo ikke optimalt.
Har i nogle råd?
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre.
Hver gang hendes bedste ven prøver at hjælpe hende, bliver hun utrolig vred.
Det har jeg ikke lyst til.
Hilsen xx.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år,
Du lyder til at være en rigtig god og omsorgsfuld veninde. Din veninde er rigtig heldig, at hun har en som dig.
Jeg kan godt forstå, at du ikke vil have, at din veninde bliver sur på dig og måske er det også rigtig svært for dig, at hjælpe hende mere end du gør nu? Det lyder som om, at du er der for hende, både i virkeligheden og på nettet. Jeg synes, at det du skriver med at passe på dig selv, er rigtig vigtigt.
Din veninde lader til, at have det rigtig svært ud fra, hvad du fortæller og det skal hun selvfølgelig have hjælp til, men jeg tænker, at den bedste måde du kan hjælpe hende på, er ved at være en god veninde, som du er nu. Nogen gange kan det være rigtig svært ikke at tage ansvar for dem man holder af, men jeg tænker lidt, at en pige i din alder ikke burde have et så stort ansvar, som du har nu!
Måske kunne det være rart, hvis der var nogen andre, der tog ansvar for din veninde, så du kunne koncentrere dig om ”bare” at være en god veninde? Måske er der andre som din veninde kunne snakke med udover psykologen?
Her på Børnetelefonen snakker og skriver vi med mange, der har det svært som din veninde – måske kunne det være noget for hende? Vi ville også kunne rådgive hende om, hvordan hun skal melde voldtægten til politiet. Hvis nu du synes, at det er svært at snakke med hende om det, kunne du måske over Tumblr foreslå hende, at kontakte Børnetelefonen og på den måde hjælpe hende videre? Der er også en forening og rådgivning, der hedder LMS, som jeg ved, at mange piger som din veninde har været glade for at få hjælp fra. Dem finder du her: http://www.lmsspiseforstyrrelser.dk/
Hvis jeg var dig, så ville jeg prøve at få hende i kontakt med Børnetelefonen eller LMS og hvis du mener, at hun virker til at være på kanten til selvmord, så synes jeg, at du skal sige det til en voksen, som du stoler på. Den slags er meget alvorligt og det er alt for stort et ansvar for dig at gå med. Så selvom du måske kan føle, at du går bage hendes ryg, så er det nødvendigt at du får hjælp til hende hurtigst muligt. Hun har brug for hjælp, og brug for at få snakket om den voldtægt hunhar være udsat - uanset om hun anmelder det eller ej... Så har du en lærer, dine forældre eller en anden voksen du kan snakke med, så er det vigtigt, at du lader dem hjælpe hende - måske kunne det også være rart for dig, at have en voksen at tale med om din bekymring for hende?
Jeg håber at du kan bruge mine råd til noget og hvis du har flere spørgsmål eller selv bare har brug for, at få snakket om alt det, der sker med din veninde og hvordan det påvirker dig, så er du altid velkommen til at skrive eller ringe til Børnetelefonen på 116111, eller logge på chatten.
Kærlig hilsen
Børnetelefonen