Selvmordstruet veninde

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år,

Du lyder til at være en rigtig god og omsorgsfuld veninde. Din veninde er rigtig heldig, at hun har en som dig.
Jeg kan godt forstå, at du ikke vil have, at din veninde bliver sur på dig og måske er det også rigtig svært for dig, at hjælpe hende mere end du gør nu? Det lyder som om, at du er der for hende, både i virkeligheden og på nettet. Jeg synes, at det du skriver med at passe på dig selv, er rigtig vigtigt.
Din veninde lader til, at have det rigtig svært ud fra, hvad du fortæller og det skal hun selvfølgelig have hjælp til, men jeg tænker, at den bedste måde du kan hjælpe hende på, er ved at være en god veninde, som du er nu. Nogen gange kan det være rigtig svært ikke at tage ansvar for dem man holder af, men jeg tænker lidt, at en pige i din alder ikke burde have et så stort ansvar, som du har nu!
Måske kunne det være rart, hvis der var nogen andre, der tog ansvar for din veninde, så du kunne koncentrere dig om ”bare” at være en god veninde? Måske er der andre som din veninde kunne snakke med udover psykologen?
Her på Børnetelefonen snakker og skriver vi med mange, der har det svært som din veninde – måske kunne det være noget for hende? Vi ville også kunne rådgive hende om, hvordan hun skal melde voldtægten til politiet. Hvis nu du synes, at det er svært at snakke med hende om det, kunne du måske over Tumblr foreslå hende, at kontakte Børnetelefonen og på den måde hjælpe hende videre? Der er også en forening og rådgivning, der hedder LMS, som jeg ved, at mange piger som din veninde har været glade for at få hjælp fra. Dem finder du her: http://www.lmsspiseforstyrrelser.dk/
Hvis jeg var dig, så ville jeg prøve at få hende i kontakt med Børnetelefonen eller LMS og hvis du mener, at hun virker til at være på kanten til selvmord, så synes jeg, at du skal sige det til en voksen, som du stoler på. Den slags er meget alvorligt og det er alt for stort et ansvar for dig at gå med. Så selvom du måske kan føle, at du går bage hendes ryg, så er det nødvendigt at du får hjælp til hende hurtigst muligt. Hun har brug for hjælp, og brug for at få snakket om den voldtægt hunhar være udsat - uanset om hun anmelder det eller ej... Så har du en lærer, dine forældre eller en anden voksen du kan snakke med, så er det vigtigt, at du lader dem hjælpe hende - måske kunne det også være rart for dig, at have en voksen at tale med om din bekymring for hende?
Jeg håber at du kan bruge mine råd til noget og hvis du har flere spørgsmål eller selv bare har brug for, at få snakket om alt det, der sker med din veninde og hvordan det påvirker dig, så er du altid velkommen til at skrive eller ringe til Børnetelefonen på 116111, eller logge på chatten.

Kærlig hilsen
Børnetelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.