Selvmordstanker, selvskade..

Hej.

Jeg er en pige på 16 år, som har selvmordstanker.

Har det virkeligt svært derhjemme, med mine forældre, vi skændtes hele tiden, det er hårdt, det gør mig rigtig ked af det..

I starten var mine selvmordstanker store. fyldte meget, så skrev jeg til min lærer om det, da jeg allerede har snakket med hende om det med at jeg har det dårligt derhjemme.. jeg synes det var rart at snakke om det, men lige nu, når jeg sidder og skriver om det her.. så er det mega hårdt, jeg sidder bare og græder..

Jeg har tit haft lyst til at cutte, men tør ikke… er bange for at nogen opdager mine ar….

Jeg tror bare det vil hjælpe på det psykiske…. Jeg ved bare virkelig ikke hvad jeg skal gøre, jeg har bare lyst til at forsvinde for evigt…..

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år,

Hvor er det godt, at du bliver ved med at søge hjælp! Det er ikke nemt at blive ved, når man har det svært og har selvmordstanker. Du har fundet styrke til at få talt med din lærer, og nu skriver du her. Det er virkelig godt gået! Jeg kan nemlig læse, at du har brug for hjælp. Jeg vil gøre mit bedste for at give dig nogle ideer til, hvad du kan gøre.

Det kan være rigtig hårdt at gå alene rundt med tanker om selvmord og selvskade. De dårlige tanker kan ofte vokse sig meget store inde i ens hoved. Og selvom det er svært, så er det rigtig vigtigt at få fortalt nogen om, hvordan man har det. Det kan nemlig hjælpe at tale om det – ligesom du oplevede det med din lærer.

Man kan forestille sig, at de dårlige tanker fylder ens hoved op som en ballon. Jo flere dårlige tanker, som man holder for sig selv, jo mere fyldt og spændt bliver ballonen. Når man får sagt højt, hvordan man har det, er det som at slippe lidt luft ud af den overfyldte ballon.

Tankerne forsvinder ikke, når man taler om dem, men ballonen er ikke længere så fyldt og sprængfarlig. Måske kan du følge mig i den tanke?

Jeg tænker på, om din lærer mon har fortalt dig, hvordan hun kan hjælpe dig? Mon I har aftalt at I skal tale sammen igen? Eller mon hun er i gang med at sørge for, at du får hjælp på en anden måde?

Jeg spørger, fordi din lærer har pligt til at hjælpe dig, når du fortæller hende, at du har det svært derhjemme og at du har selvmordstanker. Når man har tanker om selvmord og selvskade, så kræver det ofte professionel hjælp for at få det rigtig godt igen. Det skal din lærer sørge for, at du får.

Måske har I allerede aftalt en måde din lærer kan hjælpe dig. Hvis ikke, så vil det være rigtig godt, hvis du får talt med din læge. Mon du har mod på det?

Du kan selv ringe til din læge og bestille en tid. Du kan finde nummeret på dit gule sundhedskort. Når du ringer, kan du sige “Jeg har det rigtig svært og har selvmordstanker. Jeg vil gerne have noget hjælp”.

Jeg kan godt forstå, hvis du tænker, det er svært at skulle ringe til lægen. Måske hjælper det at tænke på, at lægen er vant til at tale med mennesker, der har det svært på forskellige måder. Og lægen vil kunne hjælpe dig til at få lige den hjælp, du har brug for.

Din læge skal normalt fortælle dine forældre om, hvad du bliver undersøgt og behandlet for. Hvis det kan være til skade for dig, at dine forældre får besked, kan lægen kan vælge at lade være med at fortælle dine forældre om din undersøgelse. Fortæl lægen, hvis du er bange for, hvordan dine forældre vil reagere.

Jeg tænker på, hvad der mon gør, at du har det rigtig svært derhjemme? Jeg kan læse, at I skændes meget. Hvad mon I skændes om?

Du skal vide, at du har ret til at være i et hjem, hvor der er tryghed, og hvor du bliver passet godt på. Hvis du er udsat for fx psykisk eller fysisk vold eller anden form for omsorgssvigt eller generelt oplever, at du mistrives, så kan du søge hjælp i din kommune. Du behøver ikke fortælle dem, hvem du er, når du ringer. Det kan du læse mere om her: Anonym rådgivning i din kommune

Når du ringer, kan du bare sige: “Hej, jeg har det virkelig svært derhjemme, og jeg vil gerne have jeres hjælp.”

Kommunen kan hjælpe jer som familie til at få det bedre sammen. De kan også tilbyde dig at snakke alene med en psykolog. Der er en del ting, de kan sætte i værk, hvis du beder dem om hjælp.

Hvis det er for svært at ringe til kommunen, så kan én af vores bisiddere hjælpe dig. De kender til dine rettigheder og vil kunne tage med til møder i kommunen, hvis du synes, det er lidt for svært selv. Du kan se her, hvordan en anden pige fik hjælp af bisidderne her: Terese fik en bisidder fra Børns Vilkår , og du kan ringe til dem direkte på 35555559. Kunne du have mod på det?

Du har allerede vist et stort mod ved at få talt med din lærer og ved at skrive til os. Det mod kan du bruge, når du nu skal søge mere hjælp. Jeg tror på, at du har styrken til det!

Husk du også altid er velkommen til at skrive til os igen eller ringe på tlf. 116111. Vi sidder klar til at lytte tid dig og hjælpe dig videre.

Kærlig hilsen fra BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.