Selvmordstanker og selvskade

Kære Børnetelefonen

Jeg har i to år næsten kun fået det værre og værre med tanken om at leve.
Det er svært for mig helt at forstå, hvorfor jeg har det sådan. Både fordi jeg har/har haft en hyggelig barndom på trods af mine forældres skilsmisse, jeg får for det meste topkarakterer og er utrolig glad for min familie. Mine forældre og bonusforældre støtter mig fuldt i, hvad end jeg vil mit liv om det var læge, kunstner eller noget helt tredje. Jeg elsker min lillesøster og lillebror utroligt højt.

Jeg er kun tretten (næsten fjorten) år, men jeg har allerede ikke lyst til at leve mere. Og jeg ved, at jeg har en stor familie der elsker mig utroligt højt. Det er også derfor jeg ikke rigtig ved, hvordan jeg er kommet hertil, hvor jeg overvejer at begå selvmord. Men jeg har lidt en idé om, hvad der om ikke andet kan have medvirket til det.

Min klasse har været gennem mange lærerskift og mange er gået ud. Især mange af mine venner inklusiv min bedste veninde, der gik ud af klassen for næsten halvandet år siden. Jeg mistede kontakten med hende og de andre. Trin for trin blev jeg mere ensom og følte mig mere isoleret fra andre. Jeg begyndte at få det dårligere og dårligere med mig selv. Jeg følte, at der var noget galt med mig siden jeg ikke længere havde nogen venner omkring mig. Jeg fik sværere ved at stole på folk. En egenskab jeg allerede ikke beherskede særligt godt. Det hjalp selvfølgelig ikke på nogen måde i min situation.

Kort efter min bedste veninde var gået ud af klassen, begyndte en dreng i min klasse at pille mig ned mentalt, hvis man kan sige det sådan. Hver gang han havde muligheden fortalte han mig, hvor trist mit liv var eller hvor lidt jeg betød for andre eller hvordan mit liv intet var værd. Det kunne enten ske flere gange om dagen eller med en uges mellemrum. Det stod på i næsten et år. I starten prøvede jeg at ignorere ham. Jeg prøvede at overbevise mig selv om, at han ikke havde ret, men jeg havde det allerede dårligt med mig selv, så jeg begyndte at tro på, hvad han sagde. Først da jeg endelig fortalte mine forældre, hvordan den dreng havde opført sig over for mig. De fik kontaktet skolen og han stoppede med at genere mig. Han stoppede på skolen kort efter af andre grunde.

Siden da har jeg alligevel følt, at mit liv var trist som han sagde og hans ord har boret sig fast.
Efter han begyndte på det for et års tid siden har jeg grædt mig selv i søvn de fleste nætter. Jeg har haft mange mentale sammenbrud, hvor jeg ud af det blå lægger mig på gulvet og græder. Mine forældre opdager det ikke, men det vil jeg heller ikke have. Jeg går ind på mit værelse, lukker døren og græder så lydløst jeg kan. Jeg kan ikke lide at græde foran folk, og jeg vil heller ikke have min familie ser mig så trist. Det vil kun gøre dem kede af det og bekymrede.

For lidt over et halvt år siden begyndte jeg at gøre skade på mig selv, når jeg havde brug for at kunne fokusere på fysisk smerte i stedet for psykisk. For eksempel bide min læbe til blods, slå ind i væggen eller dunke hovedet så hårdt mod gulvet som jeg kan. For en måneds tid siden følte jeg ikke at mine gamle metoder til at undgå psykisk smerte var effektive nok, så… jeg fandt en skalpel. Men da jeg for nylig skulle til at cutte igen, gik det op for mig, hvad det egentlig var jeg gjorde. Det var der jeg besluttede mig for at skrive dette brev.

Jeg har længe overvejet selvmord og forsøgt at drukne mig selv en enkelt gang. Jeg har ofte lyst til at hoppe ud af vinduer, hvis de står åbne. Når jeg har været alene har jeg prøvet at stoppe mig selv i at trække vejret velvidende, at det ikke er muligt.
Samtidig har jeg skammet mig over tanken, fordi jeg synes, at det er egoistisk over for min familie. Jeg elsker min familie, og jeg tror derfor ikke jeg for alvor kan få mig selv til at gøre det over for dem. Men jeg kan heller ikke blive ved med at have det sådan her.
Når jeg er i skole opfører jeg mig som den mønsterelev jeg er og forsøger at virke glad hele tiden. Derhjemme lukker jeg mig mere inde på mit værelse og trækker mig fra de andre.

Det føles som om mit liv ikke længere betyder noget. Jeg føler kun, at jeg er en byrde til andre, og at alle ville have de bedre uden mig. Det føles som om jeg hele tiden har knive i mit hjerte og min brystkasse, der langsomt graver sig dybere og dybere ind.
Det’ ikke fordi jeg har lyst til at slå mig selv ihjel, men jeg ønsker bare, at mit liv kunne stoppe. Jeg ved ikke, hvordan jeg skal komme videre. Jeg ved ikke, hvordan jeg skal stoppe med at føle mig som en byrde eller et problem. Jeg ved ikke, hvordan jeg skal komme af med lysten til selvmord og få livslysten tilbage.

Undskyld for det lange brev. Jeg håber du/I kan hjælpe mig. Jeg har virkelig brug for hjælp.

De kærligste hilsner
Én der ønsker at få det bedre med at leve.

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 13-årige pige.

Du er rigtig god til at formulere dig, og jeg får fornemmelsen af, at du er en rigtig kærlig og omsorgsfuld pige. Du bekymrer dig om din familie, og jeg kan høre, hvor meget du værdsætter både familie og venner.

Jeg kender dig ikke. Men ud fra dit brev så tænker jeg, at dine venner og din familie er utrolig heldige at have dig! Jeg kan dog høre på dit brev, at du selv har nogle andre tanker. Du beskriver en følelse af, at alle andre ville have det bedre uden dig.

Men du fortæller også, hvor dejlig en familie, du har. Du fortæller, at du har en stor familie, som elsker dig højt. Hvordan tror du mon din familie ville have det, hvis du fortalte dem, hvordan du har det? Jeg kender ikke din familie. Men hvis jeg var din mor eller far, så ville jeg ønske, at du ville fortælle mig, hvordan du har det.

Jeg kan høre på dit brev, at dine forældre generelt gerne vil hjælpe dig! Du fortæller om, hvordan det hjalp at fortælle dem om drengen i skolen. Det lyder lidt til, at ordene har bidt sig lidt fast i dig… Har du mon overvejet, om det også kunne hjælpe at snakke med dem omkring  selvmordstanker?

Jeg ved godt, at det kan være grænseoverskridende at fortælle sine forældre om selvmordstanker. Men hvis dine forældre selv kunne vælge. Tror du så helst, at de vil leve i uvished og tro, at du har det godt? Eller tror du, de helst ville have, at du er ærlig og fortæller, hvordan du har det? Hvordan mon du ville have det efter, at du har delt dine tanker med dine forældre – ville du være lettet eller …?

Jeg tænker, at dine forældre kan støtte dig i at få noget hjælp. Det kan være, at I sammen kan snakke med din læge? Det kan også være, at I kan prøve at undersøge, om du kan starte til psykolog? Dine forældre kan kun hjælpe dig, hvis de ved, hvordan du har det. Derfor er det vigtigt, at du fortæller det!

Hvis det er svært at fortælle, kan du jo også overveje at skrive det. Jeg kan jo se, at du er vildt dygtig til at skrive. Måske du kunne skrive et brev til dine forældre? Eller vise dem det fine brev, du har skrevet herind?

I dit brev herind fortæller du, at du forsøger at virke glad hele tiden. Måske ville det være bedre at være ærlig og fortælle, at du har det skidt? Det kan være rigtig hårdt at gå rundt og lade som om, at man er glad. Måske kommer du lettere til at trække dig fra mennesker, fordi det er hårdt at skulle lade som om, at du har det godt?

Jeg sidder og tænker lidt på, om der mon er en lærer eller en sundhedsplejerske på din skole, som du kunne snakke med? Er der mon en på skolen, som du føler dig tryg ved at tale med? Det kan også være, at der er en skolepsykolog. Sommetider kan det være nemmere at fortælle svære ting til mennesker, som vi ikke kender så godt. Måske er det også derfor, at det er nemmere at skrive et brev herind til BørneTelefonen?

Det er i hvert fald vigtigt, at du får noget hjælp. Ved at skrive dit brev herind, viser du netop også, at du gerne vil have noget hjælp. Derfor tror jeg også på, at du kommer til at få det bedre! Jeg tror på, at du kommer til at få livsglæden tilbage – du skal bare lige have lidt hjælp.

I mine øjne er du en stærk og modig pige! Du har skrevet herind til BørneTelefonen, du har fortalt dine forældre om drengen i skolen, og selvom du har det svært, så formår du at få topkarakterer i skolen. Det fortæller mig, at du kæmper! Du kæmper for at få det bedre og lige præcis derfor tror jeg også på, at det nok skal lykkes.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.