Selvmordstanker og selvskade

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 13-årige pige.

Du er rigtig god til at formulere dig, og jeg får fornemmelsen af, at du er en rigtig kærlig og omsorgsfuld pige. Du bekymrer dig om din familie, og jeg kan høre, hvor meget du værdsætter både familie og venner.

Jeg kender dig ikke. Men ud fra dit brev så tænker jeg, at dine venner og din familie er utrolig heldige at have dig! Jeg kan dog høre på dit brev, at du selv har nogle andre tanker. Du beskriver en følelse af, at alle andre ville have det bedre uden dig.

Men du fortæller også, hvor dejlig en familie, du har. Du fortæller, at du har en stor familie, som elsker dig højt. Hvordan tror du mon din familie ville have det, hvis du fortalte dem, hvordan du har det? Jeg kender ikke din familie. Men hvis jeg var din mor eller far, så ville jeg ønske, at du ville fortælle mig, hvordan du har det.

Jeg kan høre på dit brev, at dine forældre generelt gerne vil hjælpe dig! Du fortæller om, hvordan det hjalp at fortælle dem om drengen i skolen. Det lyder lidt til, at ordene har bidt sig lidt fast i dig… Har du mon overvejet, om det også kunne hjælpe at snakke med dem omkring  selvmordstanker?

Jeg ved godt, at det kan være grænseoverskridende at fortælle sine forældre om selvmordstanker. Men hvis dine forældre selv kunne vælge. Tror du så helst, at de vil leve i uvished og tro, at du har det godt? Eller tror du, de helst ville have, at du er ærlig og fortæller, hvordan du har det? Hvordan mon du ville have det efter, at du har delt dine tanker med dine forældre – ville du være lettet eller …?

Jeg tænker, at dine forældre kan støtte dig i at få noget hjælp. Det kan være, at I sammen kan snakke med din læge? Det kan også være, at I kan prøve at undersøge, om du kan starte til psykolog? Dine forældre kan kun hjælpe dig, hvis de ved, hvordan du har det. Derfor er det vigtigt, at du fortæller det!

Hvis det er svært at fortælle, kan du jo også overveje at skrive det. Jeg kan jo se, at du er vildt dygtig til at skrive. Måske du kunne skrive et brev til dine forældre? Eller vise dem det fine brev, du har skrevet herind?

I dit brev herind fortæller du, at du forsøger at virke glad hele tiden. Måske ville det være bedre at være ærlig og fortælle, at du har det skidt? Det kan være rigtig hårdt at gå rundt og lade som om, at man er glad. Måske kommer du lettere til at trække dig fra mennesker, fordi det er hårdt at skulle lade som om, at du har det godt?

Jeg sidder og tænker lidt på, om der mon er en lærer eller en sundhedsplejerske på din skole, som du kunne snakke med? Er der mon en på skolen, som du føler dig tryg ved at tale med? Det kan også være, at der er en skolepsykolog. Sommetider kan det være nemmere at fortælle svære ting til mennesker, som vi ikke kender så godt. Måske er det også derfor, at det er nemmere at skrive et brev herind til BørneTelefonen?

Det er i hvert fald vigtigt, at du får noget hjælp. Ved at skrive dit brev herind, viser du netop også, at du gerne vil have noget hjælp. Derfor tror jeg også på, at du kommer til at få det bedre! Jeg tror på, at du kommer til at få livsglæden tilbage – du skal bare lige have lidt hjælp.

I mine øjne er du en stærk og modig pige! Du har skrevet herind til BørneTelefonen, du har fortalt dine forældre om drengen i skolen, og selvom du har det svært, så formår du at få topkarakterer i skolen. Det fortæller mig, at du kæmper! Du kæmper for at få det bedre og lige præcis derfor tror jeg også på, at det nok skal lykkes.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.