Brev
Selvmordstanker og ked af det!
Hej
jeg er en pige på 13 år.
Jeg er meget ked af det det meste af tiden.
Mine forældre er skildt. Min far bor 30 min væk fra min mor og skole,
hos min far bor jeg i en kælder sammen med mine 2 søskende. Den ene er 10 og den anden er 9. Jeg har faktiske en til lille bror som er 1 år gammel dom min far og hans nye kærste har fået. Ja i mine øjne lever han luksus han bor i et meget fint værlse med masser af ting. Jeg føler mig som den mindst set i familien.
Hos min mor har jeg det mega godt, der bor jeg med mine 2 søskende.
Nå men lad og komme til mine tanker. Jeg er ret ked af det fordi min far bor så langt væk fra alt og han bliver altid ked af det når jeg skriver til ham at jeg vil have en extra dag hos min mor. Fx skriver han ‘‘det er jeg ked at at høre’’. Det gør mig mega ked af at høre, alså at han ikke kan forstå at det ikke er imod ham. Han targer det som en trussel!
Når jeg også er hos min far tænker jeg heletiden på min mor, alså sådan “åh nej hva hvis mor bliver kørt ned af en lastbil på cyklen!” Jeg græd rigtig meget for et halvt år siden, fordi da hun havde været i byen sammen med sine venner var jeg bage for hun arldig nået hjem igen😭. Og det knuser mig så meget at tænke på at jeg skal tænke tilbage på alt det her som barn.
Nær jeg er oppe og skændes med min mor bliver jeg så bange for at hun kan finde på at skære i sig selv eller hoppe id fra et vindue og begåselvmord. Også fordi det er min mor der har hjulpet lig så meget! og det er hende der gør mig glad. Hvis hun ikke var her havde jeg begået selvmord. Men på en måde kunne jeg jo heller ikke efter lade mine søskende i et helved så jeg er ret bange for næsten alt. Hvis min mor døde og jeg ikke begik selvmord tror jeg mit liv ville være forferdiligt!.
For min far har jeg næsten ingenting hos dorligt nok tøj. Fatisk for at være ærlig så kun 4 stykket tøj en kommode og seng. Vi bor i et stort rum.
Jeg er meget bage for knive! Jeg kan ikke lige at pille ved knive når jeg er alene hjemme for jeg er bange for at nær jeg så holder kniven at den ene hånd prøver på at drøbe mig og den anden hånd prøverne og få kniven væk. Og jeg kan virkelig bare se mig selv dø. Men jeg vil heller ikk dø. Jeg har så mange tanker heletiden. Det kunne være jeg skulle ringe ind til jer for mine tommelfingre er ved at være døde😅.
Men ja folk udefra tror jo jeg er en glad ung pige. Hvis der er nogle tilstede går jeg min falske søde lille Make på som alle tror har det godt. Men når jeg er alene med min mor targer jeg Maken af igen. For hun ved 100% hvordan jeg har det❤️. Jeg er meget stolt af jeg har havnet i min mors hænder💗.
Men når jeg først bliver ked af det blive tjek virkelig virkelig ked af deltog får billeder i hovedet af kniven der skriver boget i min arm som fx dø!. Og jeg får også billedet af mig der står og prøver på at begå selvmord og
Alså det med den ene hånd vil gerne og den anden ikke.
Jeg vil virkelig ikke miste min mor!!😫.
Min far tænke meget på skolen. Og da jeg spurgte ham for ikke så langtid siden da jeg var 12, spurgte jeg ham om jeg måtte komme på cafe eller restaurant til min føselsdag og sø sagde han nej selfølige ikke i skal gøre boget for det (og selfølige skulle det være noget om skolen)
han sagde i skal gøre noget for det som at fø høje kaktere i skolen og i skal blive meget bedre end i er. Jeg ringer ked af det til min mor imens han er inde og hanle. Og hun fortæller så at det er mega tarveligt sagt. (Det skal lige siges jeg ikke er den bedste i skole har gået en klasse om før).
En gang da han havde læst min dagbog 😭😡 sagde han at jeg misbrugte ham. Alså fordi jeg havde skrevet i den at jeg ikke kan lide og være hos ham men spiller😣. Og jeg havde også skrevet i den at jeg ikke var fan og min papamor. Og det afsløret han selfølige. Og da jeg sag det til min mor blev hun mega skuffet over min far bare havde taget og læst min bog uden at få lov.
Jeg har altid været mor pige. Når min far bliver sur kan han godt finde på at slå eller tage fat i ens arm. Det sker mest med min lillebror på 9 år. Jeg har lagt mærke til han bruger min lillebror som ham der fortæller til min far hvad vi har talt hemmeligt om hos min mor og det syndes jeg er så ondt af min far. Alså min far har altid slået min bror mest. Ikke mega hårdt men sådan at min bror græd😪.
Det gæt mig mega jed af det og skulle tænke tilbage på sådan en tid. En gang sagde han til min søster at han ville kvæle hende, fordi at min søster havde lige fået nogle tic-taks af min far. Og hun tabte dem på hele gulvet så min far blev pisse sur. Han sagde hvis din lillebror på 1 finder 1 af Tine tic-taks og får dem galt i halsen kvæler jeg dig. Jeg ved ikke om han mente det?. Det hæver jeg ikk.
Jeg er begynd at beskytte mine søskende fordi jeg selv har/er lidt bage for min far. Nu lyder han sikkert som en mega dum mand. Men nej han er ikke mega dun men han er da lidt dum. Nogle gange når han har sagt noget dumt eller gjordt noget meget dumt siger han undskyld. Men det med skolen og dagbogen har han ikke sagdt undskyld for!.
Jeg vil ikke dø men har selvmordstanker. Fortiden er jeg lidt oppe og skændes med min mor og søskende. Hos min mor er bøde mig og mine søskende os selv 100% men når vi er hos far er det rent skuespil. Vi virker som nogle alt for søde børn næsten som robot bør som gær alt hvad kontrollerne siger.
Jeg har mange tanker som flyver tyndt lige ny mode, penge, veninder og skænderier, rig eller fattig?, knive, forsinket mens er meget forviret, gymnastik (har lige haft en nakkeslade men gymnastik er alt for mig), bange for der sker nogle times mor og søskende, skønshed, familie problemer, skilsmisse og mange Fler ting som du kan se er jeg ret stresset og forviret der sker en masse😪 jeg kan næsten ikke finde hovde og hale mer😢.
Jeg håber i kan hjelpe og nej jeg ser da ikke mig selv gå selvmord! Tak fordi i gad og læse mit brev det er jeg virkelig glad for. Jeg er mega glad for den her børnetelefon❤️
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 13 årig pige
Tusind tak for dit lange og meget detaljerede brev. Jeg kan godt forstå dine tommelfingre måske er ømme, men det er så fint, for kun på den måde, får jeg det bedste indblik i dig og din situation lige nu. Jeg kan sagtens forstå, at du er ked af det og forvirret, og jeg vil se om ikke vi kan finde en måde, hvor du kan få lidt mere ro på alle dine tanker.
Du skriver selv, at du har rigtig mange tanker om alt muligt. Nogen gange blander det hele sig sammen, og det kan være svært “at finde rundt i dem”. Jeg kan godt forstå, hvis det er frustrerende, men som jeg læser det, så hænger en del af dine tanker faktisk fint sammen. Jeg kan godt forstå, hvorfor du tænker som du gør, men det betyder ikke at det er godt for dig. Jeg kan fornemme at du bruger enormt meget energi på de her tanker, og det ville jo være skønt, hvis den energi kunne bruges på andet, som fx gymnastik, mode og veninder.
Først vil jeg fortælle dig, at rigtig mange skilsmissebørn har nogle af de samme tanker som dig. Mange af de skilsmissebørn vi taler med herinde har det svært med, at være to steder og at være med deres nye familier. Det tager lang tid at vænne sig til og føle sig tilpas med. Og i virkeligheden også finde ro ved, at en familie med en ny partner ikke bliver det samme som før – og det er også okay.
Det er rigtig godt, at du kan være dig selv hos din mor og fortælle hende, hvordan du har det. Det er meget almindeligt, at børn føler sig mest tryg ved den ene forældre. Og når du beskriver dine følelser og forhold til din mor og dine søskende, tænker jeg, at din familie er enormt heldig at have en som dig, der er så betænksom, omsorgsfuld og kærlig!
Når ens forældrene bliver skilt, skal man vænne sig til, at man med tiden måske også kan tale med den anden og føle sig tryg. Lige som ens forældre skal vænne sig til, at tage hånd om børnene helt alene eller sammen i nye familier, og gøre det på deres måde.
Når man har så mange tanker om alle mulige ting, bliver man nødt til at prøve at dele dem lidt op. Ellers bliver man let forvirret og helt blæst bagover. Det vil også være godt med voksen der kan hjælpe dig og støtte dig i det. Alle de tanker du har om din mor, knive, selvmord, din far og dine søskende – de er vigtige og de fylder meget. Det er for tungt at gå rundt med alene.
Jeg bliver derfor nysgerrig på, hvor meget af det her din mor ved? Altså om dine tanker om forholdene hos din far; at bo i kælderen, at han måske udnytter din lillebror til at få informationer, og at du føler dig overset ift. deres nye fælles barn. Kender din mor til de tanker? Jeg synes i hvert fald det er vigtigt at få delt med hende til en start, for derefter måske en dag at kunne åbne en lignende snak med din far.
Du skriver selv, at din far ikke er “en mega dum mand, men kun lidt dum”. Og det tænker jeg bestemt også. Selvom han har overtrådt nogle klare grænser ved fx at læse i din dagbog, så lyder det jo til at han ønsker at have dig og dine søskende i sit liv så meget som muligt, når du fortæller at han bliver ked af, hvis I vil blive en dag ekstra hos jeres mor. Det er jo faktisk en rigtig god ting. Men det kan godt lyde som om, at han måske ikke helt har forstået, hvor svært du synes det er, at være hos dem? Det er vigtigt at tilføje, at man jo ikke må slå børn i Danmark. Oplever du det igen, er det faktisk alvorligt, og det skal du reagere på. Sker det så tag fat i din mor eller ring herind til BørneTelefonen på tlf. 116 111, så hjælper vi dig videre.
Jeg tænker, at det kunne være en rigtig god ide, hvis du satte dig ned og skrev ned, hvorfor og hvornår du føler at du skal spille skuespil, når du er hos dem. For det er bestemt ikke meningen, tænker jeg. Ved at få tænkt over det og skrevet det ned, bliver det måske også nemmere en dag at vise ham den seddel og starte en snak om det?
Du kan også prøve at tage dette brev frem og strege det under, som fylder aller mest for dig lige nu og her i forhold til din far.
Hvis du får talt med din mor, og hun måske er i tvivl om, hvordan du kommer bedst muligt videre med alle tankerne, så kan I også lave en aftale med lægen, så lægen kan hjælpe dig. Læger taler meget med mange børn og unge, og ved meget om hvordan børn/unge har det generelt. Det kan sommetider også hjælpe.
Her til sidst vil jeg lige vende dine tanker omkring selvmord, knive og din frygt for at der sker din mor noget.
Som jeg skrev tidligere, så er det for mig ganske forståeligt, hvorfor du har de tanker. Du føler en enorm tryghed hos din mor, og det er der du “hviler” og bare kan være dig selv. På samme måde med dine søskende. Derfor er naturligt, at du er enormt bange for at miste den trygge base.
Samtidig kan jeg fortælle dig, at vi taler med mange børn især i din alder, hvor døden pludselig fylder meget. Da man var yngre tænkte man ikke så meget på, at døden jo er en naturlig del af livet – på godt og ondt. Men efterhånden som man bliver ældre, og især når man har mindre søskende, man gerne vil beskytte, så kan de her tanker komme. Når jeg læser dit brev tænker jeg faktisk, at tankerne om knive og angsten for, hvad de kan gøre, er der, fordi du i virkeligheden er angst for at dø fra din mor og dine søskende. Og det tror jeg de allerfleste kender, altså angsten for at miste eller skulle forlade dem man elsker.
Mit råd til dig er, at når du får de her tanker, så skal du prøve at tænke på noget, der gør dig glad – og huske på, at kniven bare er en ting, den gør ikke noget af sig selv. Måske du kan lade som om, at kniven er noget andet – en blomst eller en frugt. Det kan lyde fjollet, men det kan faktisk virke. Og når du har gjort det nok gange, kan det være du naturligt kommer til at tænke mere på blomster end på døden, når du skal bruge en kniv i køkkenet fx.
Jeg forstår godt, hvis det kan virke lidt uoverskueligt – også svaret her. Men pointen er, at dine tanker giver god mening, men er tunge, så de bør deles med nogen flere end mig.
Jeg håber derfor, at du har modet til at tale med din mor og/eller far senere hen. Og at I får en god snak, der kan lette mange af dine bekymringer. Du er uanset hvad altid velkommen her igen.
De varmeste hilsener fra Børnetelefonen