Brev
Selvmordstanker, og hjemve.
Hej BB:)
Jeg er en tolvårig pige, som egenlig ikke har et specifikt spørgsmål. Jeg har bare en masse endløse overvejelser. Jeg er startet i sjette, eller i overmorgen, og for et år siden skiftede jeg skole. Efter tre måneder skiftede jeg tilbage, fordi den gamle nærmest tog livet af mig. Den skole, var bare ikke mig, og der var så mange konflikter, når jeg kom hjem, fordi jeg havde tons vis af lektier for, og ligefra første dag på skolen havde jeg været ked af det.
Så mine forældre begyndte at blive voldlige, og slå mig. Min mor river mig i håret, giver mig lussinger, og slår mig alle muglige steder. Min far rusker kun i mig. Det sker ikke så tit mere, sidst var da vi var i Franrig, for 3 uger siden. Men de elsker mig stadig, det ved jeg! De er ikke sådan… voldlige, men jeg har spittet min familie ad, og selv om vi er godt på vej, er jeg bange for noget…
MIg og min klasse (Går i klasse med min tvillinge søster, som også har fået det lidt svært, og virkelig også frygter det vi skal),skal om en måned på lejr skole i en uge, i Jylland. Og det er rimlig langt væk, og jeg lider VIRKELIG af hjemve! ENgang skulle jeg overnatte med min gamle klasse i en hytte, med nogen voksne, meget tæt på vores hjem, men KUNNE ikke… Hvordan skal jeg så klarer lejr skolen?
Jeg har en masse venner i min klasse, og ingen bliver mobbet eller noget, og klassen er så sød overfor mig, også selvom jeg sidste skoleår ikke var i skole fuld, tid og snakkede med nogen lærere, osv. Men jeg er bare så bange for at lejr skolen vil splitte hele familien ad igen! Og jeg kan bare ikke holde det ud en gang til. Jeg er sådan bange for at jeg bliver flyttet fra min familie, eller tager livet af mig selv… Hvad gør jeg?
Kh Den bange pige.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige, der føler dig bange.
Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at det er godt, at du går i en klasse, der er søde imod dig, for her har du vel et sted, hvor du kan føle dig nogenlunde tryg.
Alligevel kan jeg godt forstå, at det kan være svært at tænke på, at du skal langt væk på lejrskole i en hel uge.
Du fortæller om din svære situation i familien, og selv om du siger, at dine forældre ikke er voldelige over for dig, så er det faktisk vold, det du beskriver. Du fortæller også, at du mener, at det er dig, der har splittet familien.
Måske tænker du sådan, fordi du har haft nogle problemer, hvor du ikke har været i skole og hvor du har snakket med lærerne? Eller måske er det noget helt andet, der gør, at du mener, du har splittet familien?
Det er rigtig, rigtig svært at være 12 år og påtage sig ansvaret for, hvordan familien har det. Det er så svært for dig, at du er bange for, at du vil tage dit eget liv. Når du har de tanker, er det fordi du føler dig rigtig meget presset. Men du skal vide, at der altid findes en anden vej ud af vanskelighederne. Det er ikke sikkert, at du kan se den vej, men den er der, og du kan finde den sammen med dem, der skal hjælpe dig.
Jeg har lyst til at sige til dig, at ligegyldigt hvad der er sket, er det ikke dit ansvar, hvordan dine forældre har det. Dine forældre er voksne og kan vælge at gøre noget andet end at være voldelige over for dig. F.eks. kan de vælge at søge hjælp i kommunens familieafdeling.
Du har tidligere snakket med nogle lærere om din situation. Det vil jeg råde dig til at gøre igen. Jeg synes, du skal vælge den lærer, du har mest tillid til og fortælle, hvor presset du føler dig. Både om dine selvmordstanker, om din familiesituation og om dine bange følelser i forhold til lejrskolen.
Måske kan du starte samtalen ved at vise læreren dit brev, for der er meget at snakke om i brevet.
Du kan også overveje, om Børns Vilkår skal hjælpe dig med bisidder. Det er en person, der vil hjælpe dig og støtte dig i dine ønsker, hvis der skal være møder med skolen eller kommunen om din situation. Du kan læse mere om vores bisidder ordning her >>
Det er godt, at du har skrevet det, så du får fortalt, hvor svært livet er for dig. Og det er modigt af dig også at fortælle om dine selvmordstanker. Og husk, at der altid er en anden vej, der er bedre at vælge.
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Få flere gode råd om selvmordstanker
Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.
Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.
Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.
På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.