Selvmordstanker, og hjemve.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige, der føler dig bange.

Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at det er godt, at du går i en klasse, der er søde imod dig, for her har du vel et sted, hvor du kan føle dig nogenlunde tryg.

Alligevel kan jeg godt forstå, at det kan være svært at tænke på, at du skal langt væk på lejrskole i en hel uge.

Du fortæller om din svære situation i familien, og selv om du siger, at dine forældre ikke er voldelige over for dig, så er det faktisk vold, det du beskriver. Du fortæller også, at du mener, at det er dig, der har splittet familien.

Måske tænker du sådan, fordi du har haft nogle problemer, hvor du ikke har været i skole og hvor du har snakket med lærerne? Eller måske er det noget helt andet, der gør, at du mener, du har splittet familien?

Det er rigtig, rigtig svært at være 12 år og påtage sig ansvaret for, hvordan familien har det. Det er så svært for dig, at du er bange for, at du vil tage dit eget liv. Når du har de tanker, er det fordi du føler dig rigtig meget presset. Men du skal vide, at der altid findes en anden vej ud af vanskelighederne. Det er ikke sikkert, at du kan se den vej, men den er der, og du kan finde den sammen med dem, der skal hjælpe dig.

Jeg har lyst til at sige til dig, at ligegyldigt hvad der er sket, er det ikke dit ansvar, hvordan dine forældre har det. Dine forældre er voksne og kan vælge at gøre noget andet end at være voldelige over for dig. F.eks. kan de vælge at søge hjælp i kommunens familieafdeling.

Du har tidligere snakket med nogle lærere om din situation. Det vil jeg råde dig til at gøre igen. Jeg synes, du skal vælge den lærer, du har mest tillid til og fortælle, hvor presset du føler dig. Både om dine selvmordstanker, om din familiesituation og om dine bange følelser i forhold til lejrskolen.

Måske kan du starte samtalen ved at vise læreren dit brev, for der er meget at snakke om i brevet.

Du kan også overveje, om Børns Vilkår skal hjælpe dig med bisidder. Det er en person, der vil hjælpe dig og støtte dig i dine ønsker, hvis der skal være møder med skolen eller kommunen om din situation. Du kan læse mere om vores bisidder ordning her >>

Det er godt, at du har skrevet det, så du får fortalt, hvor svært livet er for dig. Og det er modigt af dig også at fortælle om dine selvmordstanker. Og husk, at der altid er en anden vej, der er bedre at vælge.

Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.