Brev
Selvmordstanker
Hej..
Jeg er en pige på 15 år.
Mine forældre blev skilt sidste år (november 2013)
Siden da har jeg ikke været mig selv. Jeg har skjult mine følelser, og faktisk bare smurt et falsk smil på.
Der er ingen der ved hvordan jeg har det.
Min bedste veninde blev for nylig indlagt, og jeg er helt væk. Jeg græder hver dag. Jeg sover forfærdeligt, har de værste mareridt.
Jeg føler mig generelt bare stresset. Som om alle forventer et eller andet fra mig. Jeg ved ikke hvad.
Jeg begyndte at cutte for 3 år siden, og er egentlig ikke helt stoppet med det. Der kommer nogle snit her og der, men min mor fandt ud af det og tog mine barberblade.
Jeg føler mig helt følelsesløs. Som om jeg er tom inden i.
Jeg overvejer at sige mit job op, for det stresser mig.
folk tror at jeg har det okay, men ingen ved hvordan det er at leve som mig.
Jeg har tit tænkt over om det virkelig betyder noget at jeg er her. Som om det ville være meget bedre uden mig. Jeg vil bare væk. Væk fra det hele. Jeg føler mig ikke god nok. Jeg betyder intet.
Men jeg er vel bare ligesom alle de andre piger med selvmordstanker. Bare endnu en..
Det er fucked up..
“Mig”
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Tak for dit brev. Jeg vil skynde mig at sige, at du IKKE bare er endnu en pige med selvmordstanker. For os er du en pige, der har brug for hjælp til at håndtere en svær situation i dit liv. Du bliver aldrig bare et nr. i statistikken.
Det er rigtig godt, at du har skrevet et brev til os, for det fortæller mig, at du har et håb om, at dit liv kan blive bedre. Og håbet er en rigtig god ven at have ved din side, så hold fast i det.
Du skriver, at siden dine forældre blev skilt for 1 år siden, har du ikke været dig selv. Du smiler udenpå, og føler dig helt tom indeni.
Du fortæller også, at du har cuttet i ca 3 år, men at din mor tog dine barberblade, da hun opdagede det.
Du startede jo med at cutte 2 år inden, dine forældre blev skilt, så jeg tænker, at du også på det tidspunkt havde det svært?
Når man vælger at cutte, er der altid en grund til det. Det kan være problemer i familien, der er svære at leve med. Cutting er en måde at lindre den indre smerte ved at erstatte den med fysisk smerte. Det er altså en måde at håndtere svære følelser og tanker.
Så man kan sige, at selvskade er en måde at overleve på. Men det er ikke en særlig god måde, for de svære problemer forsvinder jo ikke.
Når din mor tog dine barberblade, var det måske fordi hun blev forskrækket. Men samtidig skulle du jo have haft noget hjælp til at klare de svære ting på en anden måde. For problemerne forsvinder ikke, hverken når man cutter, eller når man bliver afskåret fra at cutte.
Siden da er livet blevet endnu sværere for dig, dels på grund af dine forældres skilsmisse, og dels fordi din veninde er blevet indlagt.
Det er rigtig godt, at du nu selv gør noget. At begynde at åbne op for, hvordan du har det indeni, er nemlig en god ny vej for dig at gå. Det er simpelthen starten på, at du kan få det bedre.
Mon du selv har tænkt på. hvorfor du ikke har sagt til nogen, hvordan du har det? Føler du, du skulle tage hensyn til dine forældre? Eller snakker I bare ikke om følelser hjemme hos jer? Eller synes du, at det er flovt, at du ikke bare klarer livet? Eller…? Hvis du kan finde et svar hos dig selv, kan det måske hjælpe dig til at komme videre.
Heldigvis er du nu begyndt at åbne op ved at skrive brev. Jeg tænker, at næste skridt måske kunne være, at du får fortalt en anden person, hvordan du har det. Det kunne være en voksen, du er fortrolig med eller en veninde eller en ven.
At tale om sine svære tanker og følelser er nemlig meget vigtigt for at komme videre. Måske kan du allerede mærke, at det lettede lidt, da du skrev brevet.
Hvis du vil, kan du også ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller logge dig ind på UngeChatten. Her kan du øve dig anonymt i at få sat ord på, hvordan du har det, og du og rådgiveren kan i fællesskab snakke om, hvem der bedst kan hjælpe dig.
Jeg vil lige henvise dig til
www.lmsselvskade.dk
Her kan du læse om, hvordan du kan få rådgivning og støtte, og du kan læse om andre unge, der har nogle af de samme udfordringer som dig.
For husk – Du er ikke alene!
Mange gode tanker og held og lykke fra BørneTelefonen
Få flere gode råd om selvmordstanker
Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.
Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.
Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.
På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.