Selvmordstanker

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år,

Jeg kan godt forstå, hvis du er ked af, at du ikke har fået svar på dine tidligere breve til BørneTelefonen. Det er virkelig ikke godt, at vi ikke har fået svaret dig. Det er stærkt af dig, at du har skrevet flere gange.

Nu håber jeg, at jeg kan give dig et svar, der kan hjælpe dig lidt videre.

Først vil jeg sige til dig, at det er dejligt at læse, at du godt kan se, at du har nogle gode ting i dit liv, dine forældre, en flirt osv. Det er alt sammen mennesker, der kan være med til at hjælpe dig.

Nogle gange kan man være fortvivlet uden umiddelbart at have nogle problemer. Nogle gange kan man have hovedet fuld af tanker og følelser og være frustreret og ked af det uden helt præcist at kunne sætte en finger på, hvad det lige er, der får én til at blive så ked af det. Det kan lede til tanker om, hvad der gør livet værd at leve, og om det mon er nemmere at være død. Den slags tanker er der mange børn og unge, som skriver til BørneTelefonen om.

Du har ret, når du skriver, at der er masser af problemer i verden. Du har også ret, når du skriver, at problemerne går væk, når du dør. Men alle mennesker kommer til at dø på et tidspunkt. Hvad kunne du mon tænke dig at prøve, før du en dag skal dø? Du skriver, at du godt kan lide at ryge hash. Er der mon andre ting, som gør dig glad eller give en god følelse i kroppen? Hvad med at udforske noget af det?

Du skriver, at hvis du dør, vil ingen blive såret eller stødt over den vej i livet, som du ellers havde valgt. Der tror jeg, at du tager fejl. Mon ikke, at der er nogen omkring dig – dine forældre fx, som vil blive dybt ulykkelige, hvis du begår selvmord? Og hvordan ville deres liv så blive? Tror du, at de ville få et bedre liv uden dig?

Jeg bliver også nysgerrig på det her med din fremtid. Du skriver, at du ikke vil have en uddannelse eller penge. Men hvad kunne du mon så tænke dig? Man kan godt have et liv uden uddannelse og mange penge. Det er dit liv og op til dig, hvad du vil gå efter.

Det kan være, at du føler dig under stort pres. Hvis man oplever, at der bliver stillet meget store krav til én, som man ikke føler man kan leve op til, så kan man få lyst til at gøre sig fri. Er det mon sådan det er for dig? Hvis man oplever for stort pres, så kan man have behov for at få en pause fra det hele.

En pause er midlertidig og skal give lyst til livet igen. En pause handler om at fjerne så meget belastning som muligt, så man stille og roligt kan få det bedre. Er det mon noget som giver mening for dig? Du har lov til at bede om hjælp til at få fjernet belastninger fra dit liv. Om det så er krav og forventninger fra dem omkring dig eller for mange lektier i skolen.

Nogen gange er det ens krav til sig selv – den indre stemme, som man har brug for hjælp til at styret i en anden retning, som man bedre kan leve op til.
Er der mon noget af det jeg skriver, som det kunne være en mulighed, at du bad om at få fri for? Måske kan du selv komme i tanker om andre ting, som det ville lette dig at få ro fra. Nogen gange har mennesker brug for en tid med meget ro, før de kan begynde at føle lyst til noget igen.

Jeg tænker, at det er svært at gå alene med tanker om døden. Jeg ved godt, du skriver, at du ikke vil snakke med en psykolog. Måske vil du hellere snakke med en anden voksen, du kender og har tillid til. Det kunne være din lærer på skolen. Det kunne også være en god ven eller veninde, som du prøvede at åbne dig for?

Jeg håber, at du finder en vej til at åbne dig for nogen tæt på dig om dine tanker. Du har taget det første skridt ved at skrive til os.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.