Brev
selvmordstanker
jeg har en veninde med utroligt mange problemer, det ødelægger lidt mig indeni og har virkelig fået lyst til at skære i mig selv efter jeg lærte hende at kende. Hvad kan jeg gøre?
Har forsøgt selvmord men det fejlede, og mine forældre ser ikke selv hvor alvorligt det er. Min søster er lige flyttet langt væk og hun var den eneste jeg kunne snakke med sådan noget om.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for dit brev. Jeg er rigtig glad for, at du midt i en svær periode alligevel har overskud til og mod på at skrive til os og fortælle, hvad der sker hos dig lige nu.
Jeg vil starte med at fortælle dig, at jeg bliver meget bekymret for dig, når jeg læser dit brev. Du skriver selv, at dine forældre ikke ser, hvor alvorligt det er. Jeg er i tvivl om, hvor meget dine forældre ved. Har du fortalt dem, at du har forsøgt at begå selvmord?
Jeg vil forsøge at hjælpe dig her i mit svar, men det er meget vigtigt, at du også får talt ”rigtigt” med en voksen. Det kan være dine forældre eller en anden voksen person, som du er tryg ved. Måske en lærer? Kan du komme i tanke om en, som du har lyst til at snakke med? Jeg håber også, at du har mod på at ringe ind til os på BørneTelefonen.
Det er vigtigt for mig at sige til dig, at jeg tager dit brev meget alvorligt. Det er nødvendigt, at du udover mit svar får hjælp med det samme til at få det bedre. Vi vil meget gerne hjælpe dig på BørneTelefonen eller Chatten, hvis du har mere mod på at skrive med os.
Det lyder for mig som om, at din veninde også har brug for hjælp nu, og det skal være en anden person end dig. Måske hun også kender til os? Ellers kan du måske foreslår hende at ringe til os. Du kan evt. vise hende mit svar. Vi vil også meget gerne snakke med hende.
Når det er sagt, lad mig prøve at skrive, hvad mere jeg tænker, når jeg læser dit brev. Jeg ved ikke, hvor lang tid, du og din veninde har kendt hinanden. Når du skriver, at din veninde har utrolig mange problemer, og at det ødelægger dig indeni, så tror jeg det er vigtigt, at du holder fast i den tanke. For mig lyder det til, at din venindes situation påvirker dig i en dårlig retning. Det kan være svært at være ven eller veninde med en person, som har det rigtig skidt, især hvis man også selv tumler med svære tanker. Derfor er det rigtig flot af dig, at du skriver til os og beder om hjælp både for din veninde og dig selv.
Du skriver, at du har fået lyst til at skære i dig selv. Mon der er nogle tidspunkter på døgnet eller nogle bestemte oplevelser eller tanker, hvor du især har lyst til at skære i dig selv? Jeg ved ikke, om du har talt med nogle om det, du fortæller mig her? Din søster måske? Du skriver, at hun er den eneste, du kan snakke med, men at hun er flyttet langt væk. Måske kunne det være en mulighed at Skype med hende? Du skriver ikke, hvordan du har det med, at hun er flyttet, men hvis hun var den, du snakkede med, så forestiller jeg mig, at du står mere alene med dine tanker nu..?
Derfor håber jeg også, at mit svar kan hjælpe dig til at finde frem til en eller flere personer, som du har mod på at fortælle dine tanker højt til. Vi sidder i hvert fald klar ved BørneTelefonen på 116 111 og Chatten alle hverdage fra kl. 11 til 23 og i weekenden kl. 11 til 19, det skal du vide.
De bedste hilsener
BørneBrevkassen
Få flere gode råd om selvmordstanker
Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.
Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.
Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.
På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.