Brev
Selvmordstanker
Kære BørneTelefonen
Jeg har selvmordstanker som kommer og går. Jeg er 13 år, og har en masse gode venner og en skøn familie. Men jeg kan ikke forstå hvorfor jeg skal leve, og jeg vil bare gerne forsvinde. Jeg er meget sårbar og har mange humørsvingninger. Jeg ved ikke hvorfor, men jeg har bare lyst til at forsvinde nogle gange. Jeg ved ikke om i kan hjælpe mig, da jeg ikke helt tør at snakke med nogen om det. Kan i hjælpe mig?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at dele dine selvmordstanker med nogen.
Nu har du delt dem med BørneTelefonen, og jeg vil give dig et svar, som kan give dig noget at tænke videre over. Så må du afgøre om det har hjulpet, eller om du har brug for mere hjælp. Jeg skal nok komme med forslag til sidst i mit svar til, hvor du kan få mere hjælp.
Vi mennesker har en meget stor hjerne, og det er supersmart det meste af tiden. Men det giver os også udfordringer. Blandt andet ved vi, at vi skal dø. Og det kan vi godt komme til at gruble meget over. Nogle gange så meget, at vi kan føle, at vi går helt i stå med vores liv. Tanker om døden og måske om uendeligheden kan gøre os helt rundtossede og være svære at slippe igen.
Døden kan virke skræmmende og spændende på samme tid, fordi den er helt ukendt. Ingen, der er rigtigt døde, kan fortælle os, hvordan det er at være død. Det er noget, vi bliver nødt til at opleve selv. Og vi ved, at alle mennesker dør en dag. Så både du og jeg – og alle vi kender, kommer på et tidspunkt til at være døde.
Spørgsmålet bliver derfor: Hvad vil du gerne opleve, inden du en dag skal dø? For døden kommer med garanti uanset, om man ønsker den eller ej. Det er livet, som du har mulighed for at gøre noget med, som du selv vælger.
Du skriver, at du har lyst til at forsvinde. Sådan kan mennesker få det, hvis de føler sig meget pressede. Er der mon noget i dit liv, som presser dig? Som føles stort og uoverskueligt? Hvis der er, så synes jeg, at du skal tale med nogen om det. Det kunne være dine forældre, dine venner eller måske en god lærer eller pædagog.
Måske findes der en løsning på det pres, som du føler, som du bare ikke selv kan se lige nu. Det er derfor, det kan hjælpe at tale med nogen tæt på dig. Måske kan de komme med løsninger, så du kan få det bedre. Du behøver ikke fortælle om selvmordstankerne, hvis du ikke har lyst. Du kan nøjes med at tale om følelsen af pres.
At føle sig meget sårbar og humørsvingende kan også hænge sammen med, at man føler et stort pres. Ofte består pres af vores egne tanker, om hvad andre vil have, at vi skal gøre. Kan du mon genkende det? Jeg ved ikke, hvad dit pres handler om, men jeg håber, at du selv kan tænke videre over det og måske tale med nogen tæt på dig om det.
Jeg håber, at svaret her har givet dig noget af det, som du ledte efter. Hvis du har brug for at tale med os igen, så sidder vi altid klar på 116111. Du kan også sms’e eller chatte med os.
Kærlig hilsen BørneTelefonen