Brev
selvmordstanker
Jeg har haft selvmordstanker i et stykke tid nu men jeg ved ikke hvorfor jeg har det
jeg har det nogenlunde i mit liv jeg ved det ikke
jeg har allerede bestemt dag og hvordan jeg vil gøre det
jeg kan ikke stoppe og jeg har også cuttet i et stykke tid nu
jeg kan ikke klare mere
hjælp mig!
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år. Hvor er jeg glad for, at du har skrevet til brevkassen! Det er nemlig meget vigtigt, at du får noget hjælp. Der er ingen, der kan holde til at gå rundt med sine selvmordstanker alene. Så fortjener man hjælp.Det kan være rigtig svært at bede om hjælp, når man har det så svært, at man tænker på at tage sit eget liv. Især hvis man heller ikke rigtig ved, hvorfor man har de tanker. Du skriver, at du ”har det nogenlunde i dit liv”, men når man skærer i sig selv, er det altid en grund til det – også selvom man ikke kan sætte ord på det. Derfor vil jeg komme med nogle ideer til, hvad du kan gøre, så du kan få det bedre.
Du nævner ikke dine forældre i dit brev, men alligevel vil jeg spørge dig, om du mon kunne overveje at lade dem vide, hvordan du går og har det? Det kan også være, at du har en lærer eller en klubpædagog, som du måske kunne fortælle dine tanker til? Eller måske har du en helt tredje person i tankerne, som du kan fortælle dem til? Når man har nogle svære tanker, har man tit lyst til at holde dem for sig selv, men selvom det er det ”letteste”, er det også det eneste, som ikke hjælper. Hvis du ikke rigtig ved, hvordan du skal få det sagt til nogle voksne, kunne du måske vise dem dit brev og mit svar? Du har brug for hjælp, men i dit brev skriver du ikke så meget konkret om dit liv, så derfor er det svært at hjælpe dig med, hvad det mon er, der kan være skyld i, at du får/har selvmordstanker. Måske har du "bare" brug for at tale med nogle voksne, der lytter eller måske har du brug for, at der er nogle ting, som bliver lavet om i dit liv.. Det skal du finde ud af i sammen med nogle voksne. Hvis du ikke rigtig føler, du kan bruge mit svar, er du hjertelig velkommen til igen at skrive eller ringe til BørneTelefonen på 116111. Her sidder der dygtige rådgivere parat, der måske kan spørge dig lidt mere om dit liv og din situation – og dermed også komme med nogle ideer til, hvad du kan gøre, så du får det bedre. Jeg håber, at du bruger det mod, som du har brugt, da du skrev herind, igen. Du er sej og fortjener hjælp til at få det godt. De bedste tanker fra
BørneTelefonen