selvmordstanker

Jeg har haft selvmordstanker i et stykke tid nu men jeg ved ikke hvorfor jeg har det

jeg har det nogenlunde i mit liv jeg ved det ikke

jeg har allerede bestemt dag og hvordan jeg vil gøre det

jeg kan ikke stoppe og jeg har også cuttet i et stykke tid nu

jeg kan ikke klare mere

hjælp mig!

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år. Hvor er jeg glad for, at du har skrevet til brevkassen! Det er nemlig meget vigtigt, at du får noget hjælp. Der er ingen, der kan holde til at gå rundt med sine selvmordstanker alene. Så fortjener man hjælp.Det kan være rigtig svært at bede om hjælp, når man har det så svært, at man tænker på at tage sit eget liv. Især hvis man heller ikke rigtig ved, hvorfor man har de tanker. Du skriver, at du ”har det nogenlunde i dit liv”, men når man skærer i sig selv, er det altid en grund til det – også selvom man ikke kan sætte ord på det. Derfor vil jeg komme med nogle ideer til, hvad du kan gøre, så du kan få det bedre.
Du nævner ikke dine forældre i dit brev, men alligevel vil jeg spørge dig, om du mon kunne overveje at lade dem vide, hvordan du går og har det? Det kan også være, at du har en lærer eller en klubpædagog, som du måske kunne fortælle dine tanker til? Eller måske har du en helt tredje person i tankerne, som du kan fortælle dem til? Når man har nogle svære tanker, har man tit lyst til at holde dem for sig selv, men selvom det er det ”letteste”, er det også det eneste, som ikke hjælper. Hvis du ikke rigtig ved, hvordan du skal få det sagt til nogle voksne, kunne du måske vise dem dit brev og mit svar? Du har brug for hjælp, men i dit brev skriver du ikke så meget konkret om dit liv, så derfor er det svært at hjælpe dig med, hvad det mon er, der kan være skyld i, at du får/har selvmordstanker. Måske har du "bare" brug for at tale med nogle voksne, der lytter eller måske har du brug for, at der er nogle ting, som bliver lavet om i dit liv.. Det skal du finde ud af i sammen med nogle voksne. Hvis du ikke rigtig føler, du kan bruge mit svar, er du hjertelig velkommen til igen at skrive eller ringe til BørneTelefonen på 116111. Her sidder der dygtige rådgivere parat, der måske kan spørge dig lidt mere om dit liv og din situation – og dermed også komme med nogle ideer til, hvad du kan gøre, så du får det bedre. Jeg håber, at du bruger det mod, som du har brugt, da du skrev herind, igen. Du er sej og fortjener hjælp til at få det godt. De bedste tanker fra
BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.