Brev
Selvmordstanker
Hej,
jeg er en pige på 14 år, og jeg går rundt med nogle rigtig ubehagelige tanker.
Jeg har haft en forholdsvis “dårlig” barndom.
Som 10 årig blev mine forældre skilt, hvilket jo er helt normalt, men min mor valgte så bare at være min far utro, med en rigtig ung mand i 20’erne, og de er så stadig sammen den dag idag.
Min far flyttede så, og jeg boede en uge hos hver.
Da jeg var 11 kom min far pludselig i fængsel i 3 år, så jeg så ham ikke så meget, og det tog rigtig hårdt på mig, da jeg aldrig har haft det samme forhold til min mor som til mig far, så jeg var tvunget til at bo hjemme hos min mor på fuld tid. Jeg blev altid uvenner med min mors kæreste og hun tog altid hans parti. Nu er min far så kommet ud af fængslet her i starten af 2016 og jeg bor kun hos ham.
I sommerferien 2016 fik min mor konstateret kronisk blodkræft, som man ikke kan gøre noget ved.
Jeg har også en masse typiske teenageproblemer, som der jo også er helt normalt, men når det bliver blandet sammen med alt det andet lort, så bliver det ligepludselig til alt for meget rod at gå rundt med oppe i hovedet for en 14 årig pige.
Derfor har jeg de sidste par måneder gået rundt med selvmordstanker. I starten strejfede tanken mig bare, men her den sidste måneds tid har de tanker virkelig taget over i mit hoved..
Jeg vil gerne have noget hjælp men hvis jeg bare pludselig fortæller mine forældre om det så vil de sige jeg er hypokonder. Jeg har prøvet at tage intiativ til snakken før, men min mor sagde at jeg overdrev. Jeg vil gerne prøve at give dem et “wake up Call” for at få dem til at forstå at jeg har det rigtig skidt, og faktisk bare gerne vil have mit liv overstået hurtigst muligt.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Når det føles som om, at livet er ved at trække dig med i et sort hul har man brug for en eller flere hænder som kan trække dig op igen. At du selv kan se du er fanget og ikke selv kan finde ud, fortæller mig noget om den styrke og modenhed, der bor i dig.
Når jeg læser det du skriver forstår jeg, hvorfor du ikke har det godt. Du har og har haft rigtig meget at skulle forholde dig til og være i.
Uden at vide det forestiller jeg mig, at du i en periode har kæmpet for at overleve og nu føler du måske slet ikke, at du lever? Og måske derfor kan det hele være lidt lige meget.
Jeg tænker at din mor måske virker fyldt op med alle hendes egne problemer og derfor ikke har overskud til dig?
Men.. Jeg får derfor lyst til at fortælle dig, at der er nogen der rigtig gerne vil lytte til dig og tage dig seriøst. På BørneTelefonen 116111 er der altid en voksen, der har vil høre din historie og hjælpe dig. Sammen kan I finde hvilke skridt, du skal tage for at komme op af det hul du føler dig fanget i.
BørneTelefonen kan være et trygt sted at starte. Her kan du fortælle om noget af alt det der fylder indeni. Du er anonym og du ved, at du fortæller din historie til en, der rigtig gerne vil lytte.
Du skal ikke klare det her selv og det er tid til at finde en måde at give dine forældre et "wake up call" på. Du har fortjent at have det godt. Lige nu har du bare brug for noget hjælp til at komme op af det hul der gør du ikke synes livet er værd at leve.
Du har allerede taget det første skridt ved at skrive herind. Nu bliver det næste at tale med nogen du stoler på, om hvad du har brug for så du kan få det bedre. Det kan være en voksen i dit liv, du tænker vil kunne give dine forældre et wake up call f.eks. en lærer, et andet familiemedlem eller en anden voksen du stoler på. Måske har du en ven eller veninde, der kan hjælpe dig med at snakke med en voksen? Det håber jeg, at du får gjort - så de ved, at du har brug for deres støtte og hjælp.
Kærlig hilsen BørneTelefonen