Brev
Selvmordstanker
Hej Børnetelefonen
Jeg er snart 18 år, og føler alligevel ikke jeg er. Jeg føler mig stadig som et barn, på den måde at jeg vil opleve ting som børn normalt gør. Jeg har aldrig virkelig oplevet momentet, hvor jeg selv indser, at jeg ikke kun lever for at leve, men for at give tilbage hvad jeg har fået af verden.
Men aldrig har jeg følt andet end et menneske, der kun lever for at trække vejret, for at leve resten af mit liv uden virkelig at leve. Jeg føler det er udueligt at være menneske på jorden, når min tid alligevel når til en ende, hvor jeg ingen fremtid har at se frem til.
Jeg har egentlig ikke en god grund til at blive her længere. Måske kun min familie, og én person, som jeg aldrig kan glemme, men jeg tør godt sige at han nok skal glemme mig en dag, for han er allerede sammen med en anden – men det er en lang historie.
Mine venner, det ved jeg ikke – når jeg sidder sammen med dem, føler jeg mig mere ensom en nogle andre steder. Og til sidst, mit hjem, hvor jeg bruger mest af min tid på at spille – men det kan stadig ikke distrahere mig fra de tanker, der invaderer mig hvorend jeg går.
Jeg har ikke fortalt dette til nogen, og det er heller ikke noget jeg planlægger at gøre. Jeg vil ikke have at nogen skal stå i vejen for de valg, jeg kommer til at træffe en dag. Det eneste jeg vil have, er at jeg anonymt bliver fortalt, at alt bliver okay. Selvom jeg ikke tror på det.
Men jeg kan ikke overbevise mig selv, at det bliver. Jeg mangler bare at høre de ord. Jeg ved godt, at jeg kun er 18 år, og at der er meget at se frem til, men jeg ved ikke hvad det er, jeg skal se frem til. Sorg for dem der efterlader mig, dem der når deres tids ende fra jorden, eller had fra dem der hader tilbage?
Jeg ved ikke hvad eller hvem jeg kan stole på, for alle jeg kender efterlader mig en dag, ligesom jeg en dag efterlader dem. Men jeg har ingen at efterlade, da ingen søger efter mig. Jeg forsvinder af verden uden spor, og det kommer til at være ligegyldigt.
Min familie bliver måske kede af det. Men det er ikke fordi jeg ikke allerede har skuffet dem. Jeg behøver ikke et svar, der skal give mig mere skyldsfølelse eller falsk håb og en lang besked om, hvordan jeg bliver savnet, og at der er så meget at leve til.
Jeg vil bare gerne have, at du skal sige, at alt bliver okay. Bliver det okay?
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære snart 18-årige
Tak for dit brev.
Jeg vil gøre alt for ikke at give dig et svar, der udtrykker falsk håb, eller en lang besked om hvordan du vil blive savnet, og at der er så meget at leve for.
Fremfor alt det vil jeg håbe, at intet af det jeg skriver, kan give dig skyldfølelse. Jeg tror ikke tror på det med skyldfølelse, fordi jeg ikke tror på, at det gør noget godt for nogen. Det kan derimod tage ens energi og virke lammende i forhold til at vælge en god vej videre i livet.
I dit brev giver du fine, filosofiske beskrivelser af dine tanker og følelser. Det synes jeg, fordi du, samtidig med, at du beskriver, hvordan det er at være dig, beskriver den tvivl og meningsløshed, som også andre mennesker kender.
Dine tanker går meget på de eksistentielle spørgsmål i livet – tanker om at være menneske. Disse tanker kan være meget stærke, når man er ung.
Når du fortæller, at du “kun lever for at trække vejret”, og derfor tænker at du kommer til at leve “resten af dit liv uden virkelig at leve”, tænker jeg samtidigt på, om dine sorgfulde følelser og tanker mon er opstået med tabet af den ene person, du aldrig kan glemme?
Ulykkelig kærlighed kan være meget hård, og give store forandringer i ens sind. Den kan give anledning til megen tvivl i livet.
Dine beskrivelser kredser omkring meningsløshed og mangel på mening i livet. Følelser, der kan fylde meget både i forhold til kærlighed, men også i din unge alder. Der er mange store vigtige spørgsmål, der dukker op, netop fordi du står i begyndelsen af livet. Det kan give følelsen af total uoverskuelighed i forhold til at forestille sig, hvordan ens liv kan blive – OG om det kan blive godt.
Du fortæller, at du ikke kan forestille dig nogen fremtid og at det, for dig, er meningsløst, når livet alligevel får en ende. Jeg, som er  et andet menneske, forstår godt, hvad du siger. Det tror jeg, rigtig mange ville forstå.
Hvis vi skraber alt udenomssnak af, så er det i virkeligheden ens for alle mennesker: Vi ved ikke, hvad der sker i vores egen fremtid. Vi kan prøve at forestille os det, men vi ved det ikke.
Derfor er det vigtigt, at du kan få det så godt som muligt nu.
Jeg tror, at når dine tanker konstant kredser omkring det, du skriver i brevet, så er det et tegn på, at du føler dig trist og alene om din tristhed.  Du har med dit brev allerede givet udtryk for, at du har brug for “trøst”. Du vil gerne have, at jeg siger: “alt bliver okay”
Om det går og bliver okay? Det vil jeg gerne sige til dig mange gange, men jeg må ikke lyve. Jeg kan ikke vide, hvordan det vil gå for dig.
Det, jeg ved med sikkerhed, er, at ingenting går af sig selv.
Jeg tror derimod på, at det vil gå okay for dig, fordi du netop nu har sendt os et inspirerende brev fyldt med dine følelser og tanker, som giver anledning til at tale om vigtige ting i dit liv. Du rækker i den handling ud til andre – i dette tilfælde brevkassen,
Jeg tror på dig, og jeg håber, at du kan række ud efter dine forældre. Jeg tror, du lige nu har meget brug for kontakten med dem. Måske de kan hjælpe dig med at finde håb? Jeg ved ikke, hvad du tænker om det, men du kan måske finde et roligt tidspunkt og sige noget lignende: “Mor og/eller far, jeg har det ikke så godt lige nu. Jeg har selvmordstanker og synes, livet er meningsløst.”
Så kunne dine forældre sammen med dig måske ringe til lægen. En læge kan være god at snakke med og kan henvise dig til en psykolog, som har hjulpet mange unge med selvmordstanker, meningsløshed og andre svære ting.
Det at være så alene med sine tanker kan også godt få én til at føle sig ensom. Jeg taler med mange børn og unge, som føler sig ensomme. Derfor har vi lavet den her side, hvor man kan få råd til at komme ud af følelsen og høre andre unges fortællinger om, hvordan de også kan føle sig ensomme – både dem med og uden venner.
Linket er her: https://bornetelefonen.dk/ensomhed/
Faktisk nævner du også, at du har venner, men at du føler sig ensom, når du er sammen med dem. Den følelse er jeg sikker på, at mange kender. Mon du har prøvet at lukke lidt op for, hvordan du har det overfor dine venner? Måske er der en, du har særligt meget tillid til og kunne snakke med?
Hvis ikke du har mod på det, er du meget velkommen til at ringe til Børnetelefonen på tlf. 116111, og anonymt få en snak med en rådgiver, som er rigtig god til at lytte og forstå. Du er også meget velkommen til at skrive til os igen.
Jeg håber virkelig, at du med mit svar på dit brev kan have en følelse af, at det hele kan blive okay og måske endnu bedre end okay. Jeg tror virkelig på dig, og jeg håber, det bliver en god rejse henimod netop håb og mening med livet.
Kærlig hilsen Børnetelefonen