Selvmordstanker

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Jeg kan godt forstå den følelse af afmagt, der kan ramme en, når man er rigtig ked af det og, når man ikke kan se, hvad man skal stille op med det hele.

Jeg forestiller mig, at det godt kan føles håbløst, når man i forvejen har forsøgt at få hjælp, men uden held – ligesom da du prøvede på få at hjælp af sundhedssygeplejersken på skolen.

Jeg vil hjælpe dig, så godt som jeg kan.

Jeg ser, skænderierne derhjemme gør dig meget ked af det – det forstår jeg godt. Du skriver også, at du ikke tør at fortælle dem derhjemme om, hvordan du har det. Alligevel får jeg lyst til at fortælle dig, at du har ret til den hjælp, som du har brug for. Jeg tænker, at det kan være, at de ikke ved, at du har det svært, og at du går og kæmper lige nu.

Jeg ser også, at det gør dig meget ked af det, den måde din mors nye kæreste behandler dig på. Er det mon noget din mor ved? Grunden til at jeg spørger om det, er at du har ret til at blive behandlet med respekt og omsorg.

I og med at du skriver, at du ikke er tæt med din mors nye kæreste og at du sjældent er hos din far, tænker jeg på, om det mon kunne være din mor, som du henvendte dig til? Jeg forstår dog også godt, at det være svært at fortælle andre om, hvordan man har det.

Vil det mon blive mindre svært, hvis du viser hende det brev, som du har sendt til os? Du kan også skrive et nyt brev særligt til din mor. Måske kan du bruge vores guide: Skriv det til nogen

Man kunne gøre det ved at sige ”Mor, jeg har et brev, som jeg gerne vil vise dig. Brevet sætter ord på, hvordan jeg har det lige nu og nogle af de ting, der gør mig ked af det”.

I brevet du har sendt til BørneTelefonen, synes jeg, at du er rigtig god til at sætte ord på, hvordan du har det. Jeg synes også, at du gør dig en meget betænksom tanke ved at skrive, at dine forældre vil blive knust, hvis du begår selvmord. Det fortæller mig, at du tænker på andre.

Jeg kan også se, at du skriver, at ”en af grundene til folk ikke ved hvor dårligt du har det indeni, kan skyldes, at du ikke kan lide at græde foran nogen”. Kan man sige, at du derfor overvandt dig selv ved, at du henvendte dig til sundhedssygeplejersken om hjælp? Jeg tænker, at det var modigt og sejt af dig.

Jeg håber, at du kan bruge den styrke til at vise din mor dit brev. Mon det også ville gøre det mindre svært, hvis din veninde kunne støtte dig i og hjælpe dig med at vise brevet til din mor? Kunne det være sådan, at I har en aftale om at ringes sammen, efter du har talt med din mor?

Får du brug for andre løsningsforslag til, hvordan du kan tale med din mor eller andre voksne om, hvordan du har det, er du altid velkommen til at ringe eller SMS’se til BørneTelefonen på 116111. BørneTelefonen er der for at hjælpe dig.

De varmeste tanker fra
BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.