Brev
Selvmordstanker
Hej børnetelefonen.
Jeg er en pige på 13, som simpelthen har mistet viljen/lysten til at leve og bare mistet lysten til alt.
Livet har her for tiden været ret så skiftene. Har for det første fået fået min aller første ven, men også får disgongiseret angst af en professionel. Jeg indelukker mig selv fra alt og alle, selv mine egne forældre. Jeg har haft okay mange fri dage. fordi at jeg har fået nogle angstanfald. Skolen, min fritid og mit sociale liv stresser mig. Kariaktere, Elite fodbold og venner. Det hele er bare så stressede for mig i øjeblikket.
Jeg har bare lyst til at slutte fred, med mig selv og ende alt det her. Jeg har siddet og overvejet, hvilken måde er den bedste måde at tage sit eget liv på, Jeg er bare får bange, for ellers havde jeg gjort det. Hvordan vil min forældre reagere? Hvordan vil min klasse føle eller mit fodbold hold?
Hvordan vil min lillesøster og storesøster reagere med tabet af en søster? Hvordan vil mine forældre? Jeg er bare for bange at gøre ‘Skade’ på dem. Hvis jeg ender mit live, hvordan vil mine søstre reagere med den traumer?
Hvad skal jeg gøre i denne situation?
Kh. Pigen med selvmordstanker
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Tak for dit brev her til brevkassen. Jeg kan forestille mig, at det må have krævet en masse mod af dig at skrive det. Jeg synes, du er super god til at beskrive, hvordan du har det. Jeg vil rigtig gerne hjælpe dig med nogle idéer, du kan overveje.
Du skriver, at du har fået din aller første ven. Jeg tænker, at du sikkert har haft venner/bekendte i klassen og på fodboldholdet. Men at det, der måske er sket for dig, er, at du har fået en mere tæt ven? En ven, hvor I måske deler nogle tanker med hinanden, I ikke deler med andre? Det er dejligt at læse. Og jeg synes, at det er mega sejt af dig, at du har haft overskud til at danne sådan et venskab, samtidig med at du har kæmpet med angsten og dine tanker.
Måske er det sket lige her for nyligt, at du har fået diagnosticeret angst? På den ene side kan det godt føles som en stor omvæltning? Men på den anden side kan det måske også give lidt ro at få at vide, hvilke følelser det er, du i et stykke tid har kæmpet mod? Er det noget, du kan genkende fra dig selv?
Der er forskellige former for angst. Men fælles for alle former for angst er, at der er muligheder for hjælp. Der er nogle behandlinger, hvor man stille og rolig lærer nogle metoder, så man bedre kender sin angst og kan håndtere sine angstanfald. Og for nogle er det også en mulighed at få noget medicin hos lægen, der kan dæmpe angsten.
Måske kunne du sammen med dine forældre undersøge, hvilke muligheder du har for at få hjælp til håndtering af angsten? Og måske kunne I sammen tage til din læge og høre, om han eller hun kan hjælpe eller måske henvise dig til andre, der kan?
Er der lærere i skolen, der har fået at vide, at du har fået diagnosticeret angst? Og ved din fodboldtræner, at du kæmper mod angst?
Hvis ikke, synes, jeg, du (evt. sammen med dine forældre) skal overveje at fortælle det til dem. Så kan de voksne omkring dig bedre hjælpe og støtte dig. Og de kan hjælpe dig med at fortælle din venner i skolen og på fodboldholdet, hvorfor du nogle gange kan reagere. Og du vil kunne fortælle dem, hvordan de bedst kan hjælpe dig, når du får det svært. Og måske er der andre, der nogle gange kæmper med nogle af de samme tanker som dig?
Nogle børn og unge vælger at holde sådan noget for sig selv. Måske skammer de sig over angsten. Men angst er en helt almindelig lidelse, som mange kæmper med. Derfor er der ingen grund til at skamme sig. Jeg kan forestille mig, at den stress, du lige nu oplever, vil blive mindre, hvis du fortæller de andre omkring dig om dine tanker og følelser.
På samme måde synes jeg også, du skal fortælle til nogle af de voksne omkring dig, at du har tanker om selvmord. Selvmordstanker skal man nemlig altid tage alvorligt. Og ofte handler de ikke om, at man har et ønske om at dø. Men de handler mere om, at der er nogle ting i livet, der kan være svære at håndtere. Er det også sådan, du har haft det?
Jeg synes, du har gjort dig nogle rigtig vigtige overvejelser om, hvordan dem omkring dig ville reagere, hvis du ikke var her mere. For sådan noget ville selvfølgelig påvirke alle omkring dig rigtig meget. Derfor er det vigtigt, at du får hjælp til at komme af med tankerne om selvmord. For dig kunne hjælpen fx handle om at få hjælp til at håndtere din stress omkring skole, fritid og det sociale liv. Og samtidig få nogle værktøjer til nemmere at kunne håndtere din angst.
Måske føles det lidt uoverskueligt at skulle starte en snak med dine forældre eller en lærer på skolen omkring dine tanker? Så kunne du overveje at starte med at vise dit rigtig gode brev til læreren eller dine forældre – måske sammen med mit svar? På den måde får du en rigtig god måde fortalt, hvilke tanker du indtil nu har gået alene rundt med. Det tror jeg, kunne blive starten på en rigtig god og vigtig snak.
Jeg håber, du har kunnet bruge nogle af mine idéer. Og jeg håber, at du har fået lyst til at fortælle de voksne omkring dig om de tanker og følelser, du lige nu går rundt med.
Jeg ønsker dig alt det bedste – og håber, at du vil huske på, at samtidig med, at du er en pige, der lige nu kæmper mod angsten og har fået tanker om selvmord, er du også så meget andet. Du er nemlig også et ungt menneske ligesom alle de andre i skolen og på fodboldholdet. En ung pige, der lige har oplevet at få sin første ven. En ung pige, der har to søstre, hun holder af. En ung pige, der har mange oplevelser foran sig. Lige nu fylder det måske rigtig meget for dig. at du er blevet diagnostiseret med angst. Det er dog vigtigt at huske, at angsten ikke er dig. Det er blot tanker, du kæmper med lige nu. Du er så meget andet – det er tydeligt at læse i dit brev hertil BørneTelefonen.
Kærlig hilsen BørneTelefonen