Brev
Selvmordstanker
Hej
jeg har længe haft nogle tanker om at dræbe mig selv, jeg har bare ikke kunne tage mig sammen og gøre det fordi jeg ved hvordan det ville såre mine venner og familie. Jeg har også skåret i mig selv flere gange og kan ikke stoppe
Jeg ved godt at det er meget underligt at skrive om men, jeg har virkelig brug for hjælp og kan ikke snakke med en voksen Som jeg kender
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Det er godt at du valgte at skrive ind, så du kan snakke med en voksen, som du ikke kender. Det kan gøre det nemmere, at man ikke kender den person, man snakker med. Det kan være fordi, at personen kender til; hvordan man kan hjælpe, at man ikke har følelser i klemme, så man ikke behøver at bekymre sig om, at nogen bliver kede af det.
Det er også meget almindeligt, at man har svært ved at snakke med en voksen, som man kender, omkring de svære ting, som man oplever i sit liv. Derfor er jeg her netop til at lytte til dig og forsøge at hjælpe dig så godt som muligt.
Jeg synes bestemt ikke, at det er underligt at skrive om de tanker og følelser som du har. Der kan være mange grunde til at man skærer i sig selv, og måske har lyst til at forsvinde.
Når man skærer i sig selv, kan der ligge mange forskellige grunde bag. Kan du huske hvornår du begyndte at skære i dig selv? Er det lang tid siden eller for nyligt? Og skete der mon noget særligt i dit liv, som gjorde at du begyndte med at skære i dig selv?
Jeg har snakket med andre unge, som skærer i sig selv og de fortæller, at de finder en vis kontrol ved at gøre det. De kan føle at det er rart, at der er noget i deres liv, som de rent faktisk selv kan styre og kontrollere, især hvis alt andet omkring dem ”sejler”.
De fortæller også at de for en kort stund kan glemme deres tanker og bekymringer og kun føle smerten, når de skærer i sig selv. De får på den måde et lille ”frirum” for at afleder tankerne fra de problemer, som kan fylde meget i hverdagen. Måske har du det også på den måde? Men der kan som sagt også være helt andre grunde, der ligger bag. Prøv at tænk lidt over det?
Man kan blive afhængig af selvskade og det kan derfor være svært at stoppe igen, uden hjælp fra andre. Det er derfor rigtig vigtigt at man får noget hjælp af nogen, som ved noget om de svære ting, du kæmper med. Og kan hjælpe dig med at få hjælp.
Du skriver også, at du er begyndt at have selvmordstanker. Tanker om selvmord kan også hænge sammen med de svære ting og, at selvskade ikke hjælper Begge dele tyder på, at der er nogle ting, som man har brug for hjælp med.
Vi kan alle gennemgå svære perioder og kriser i vores liv, hvor vi bliver nødt til at have hjælp af andre. Det er helt menneskeligt og det er så godt og nødvendigt, at vi rækker ud efter andre og søger hjælp.
Du skriver at du helst ikke vil snakke med en voksen, som du kender. Og det respekterer jeg. Derfor ville det også være godt, at du kunne skrive eller ringe ind til os på BørneTelefonen på 116111. Her kan vi snakke mere om, hvad der sker i det liv og de ting som er svære. Hvis du skriver eller ringer, så taler du stadig med en voksen, som du slet ikke kender. Kunne du have mod på det?
Det kunne også være en anden rådgivning, hvor du heller ikke kender den voksne. Måske ville det være en idé at tale med en rådgiver  fra selvkade og spiseforstyrrelser? Det kunne være en god måde til, at du får mulighed for at fortælle mere om de ting, som du har brug for at snakke om.
Rådgiverne er vant til at snakke med børn og unge om problemer og selvskade, og har derfor en god erfaring.
Måske kunne der være en, du kender lidt, som du alligevel tænker at du kunne føle dig tryg ved? Det behøver ikke altid at være ens forældre. Det kan også være en god skolelærer, en kusine eller måske en venindes mor. Det kan nemlig føles rart for dig at dele dine tanker og følelser med en voksen. Den voksne vil også kunne hjælpe dig med at tage kontakt til din læge, hvis der er brug for det.
Man kan også skrive et brev eller en besked til sin mor, far eller igen en anden voksen, som man føler sig tryg ved. Det kan føles nemmere end hvis man skal sidde ansigt-til-ansigt og fortælle.
Den voksne kan også hjælpe dig med at snakke med dine forældre…
Det er godt at læse i dit brev, at du har familie og gode venner, som du tænker på. Du skriver at de ville blive kede af det, hvis du begik selvmord. Og det tror jeg helt bestemt at du har ret i. Så hold fast i den tanke og mind dig selv om, at din familie og dine venner er værd at blive her for.
Jeg håber, at du har mod på at snakke med en rådgiver, og måske blive klar på at få en snak med med en voksen, som du kender lidt mere.
Kærlige hilsen
BørneTelefonen