Brev
selvmordstanker
hej jeg er en pige på 14
de sidste 7 år har jeg gået igennem ret mange ting, det startede alt sammen da jeg lige var blevet 7 og jeg skulle flytte skole. på den her skole blev jeg mobbet i 5 år
de første år var det bare grimme ord og rygter men det blev til at jeg blev sparket og slået hver dag det stoppede heldigvis i 6 klasse hvor jeg flyttede skole men det stadig noget der forfølger mig og bliver ved med at være i mine tanker.
Efter jeg flyttede skole følte jeg mig stadig ret ensom så jeg begyndte at skrive med en masse drenge over internettet i starten var det bare drenge på 13-14 år men det blev så til drenge fra 13-18 år de her drenge ville have nudes jeg sende aldrig men blev ret presset
efter lidt tid fik jeg en kæreste han var mig utro 3 gange på 1 og en halv uge det sårede mig rigtig meget fordi kunne rigtig godt lide ham efter det mødte jeg en anden dreng vi ble aldrig kærester men han behandlede mig ik godt han så altid ned på mig fordi jeg ikke var lige så klog som ham og han blev også altid sur på mig især når jeg sagde han gjorde mig ked af det efter sådan 1 måned slettede jeg ham over alt fordi det blev for meget for mig
efter noget tid mødte jeg en anden dreng vi blev kærester efter kort tid han vi var kærester i ca 3 måneder i den tid havde han gået rundt og løget om ting som at han havde prøvet at dræbe sig selv før og at hvis vi nogen sinde slog op ville han prøve igen det forgik i noget tid indtil jeg sagde det til min mor og hun ringede til hans forældre og fik af vide at det var løgn det sårede mig rigtig meget fordi jeg havde prøvet at hjælpe ham så meget og havde gået og hvert nervøs over en løgn
slog ik op med ham og efter lidt tid begyndte han at tale om sex med mig jeg forklarede ham at jeg ik var klar men han pressede mig ret meget han prøvede virkelig at få sex med mig men jeg ente med at slå op med ham
efter det fik jeg en ny kæreste efter vi havde været sammen noget tid begyndte jeg at ligge mærke til hvordan han heletiden ville røre ved mig og på et tidspunkt skete det imens jeg sov han tog sin hånd ned i mine underbukser og begynde at onanere på mig selvom han godt viste jeg ik var klar jeg vågnede heldigvis af det men var meget ked af det
det kun 2 uger siden det skete og har også lige mistet to af mine beste veninder og det bare for meget jeg kan snart ik mere jeg vil ik mere jeg har lyst til at komme væk fra alt den her smerte jeg føler fra alt det jeg har gået igennem og det ligger bare et kæmpe pres på mig på en eller anden måde så ja vil bare gerne væk fra det her sted
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år.
Hvor er det bare godt, at du har haft mod på at dele dine tanker med brevkassen. Du er rigtig god til at sætte ord på hvordan det er at være dig, og det er en stor styrke at kunne.
Når jeg læser dit brev, så ser jeg tydeligt, at du har været udsat for rigtigt mange hårde ting i løbet af dit liv.Jeg kan godt forstå, at du føler, at du ikke kan klare det mere og har lyst til at komme væk fra det hele. Derfor er det rigtig godt, at du rækker ud efter hjælp ved at skrive herind.
Jeg kan godt forstå, at oplevelserne fra den voldsomme mobning stadig “forfølger” dig i dine tanker. Når man er blevet udsat for grov mobning og vold, så er det forståeligt at det stadig “sidder” i en og at man ikke bare lige glemmer det. Nu ved jeg ikke, om det er sådan du har det – men nogle unge kan føle, at de har en del af skylden for at andre mennesker behandler dem dårligt. Det er  vigtigt at du ved, at det aldrig er din skyld, men at fællesskabet i din gamle klasse har fungeret rigtig dårligt.
Derfor er det rigtig godt at høre, at du har skiftet skole og er kommet væk fra den klasse. Men du oplever at føle dig ensom i den nye klasse. Jeg tænker, om du mon har talt med din klasselærer om det? Det er nemlig sådan, at din skole har et ansvar for, at du har det godt og trives i klassen. Måske kunne det være en idé at åbne op for en sød lærer om det, så læreren kan hjælpe med at få dig mere med i klassens fællesskab. Hvad tænker du mon om det?
Det må være rigtig hårdt, at du gang på gang har oplevet at blive behandlet dårligt af de fyre og kærester, som du har haft. Det er vigtigt, at du siger til dig selv: Det fortjener jeg ikke! Du fortjener, at der er en sød fyr, som behandler dig med respekt og ligeværdighed.
Det er flot, at du kan mærke hvor dine grænser går, og at du har stået ved at du ikke havde lyst til at have sex med din ekskæreste, og afsluttede det forhold. Det er nemlig vigtigt, at man kan mærke efter på sig selv og give udtryk for, hvad man ikke har lyst til/er klar til.
Dine grænser er i den grad blevet overtrådt ved at din kæreste har rørte dig, da du sov. Det er at krænke dig og dine grænser – et overgreb imod dig, imens du sov. Det han har gjort er både forkert og ulovligt. Jeg kan virkelig godt forstå, at du blev chokeret og ked af det. Det er et stort svigt, når en man holder af, overskrider ens grænser. Ligesom med mobningen, så er det noget voldsomt, man har brug for at tale om og at få bearbejdet.
Med alt det, som du har været igennem i dit liv, så er det helt forståeligt, at du ikke har det godt. Du har brug for hjælp, og heldigvis findes der rigtigt mange gode muligheder for at få hjælp til at få det bedre.
Du nævner ikke, hvordan det ser ud hjemme i din familie. Jeg bliver nysgerrig på, om dine forældre ved, hvor svært du går og har det? Ved de, hvad du har været udsat for? Hvis du har et godt forhold til dine forældre, så vil jeg anbefale at du betror dig til dem. Man skal nemlig ikke gå rundt med sådan en tung byrde på sine skuldre alene. Måske kunne det være en idé at vise dem dit brev, hvor du så flot sætter ord på, hvordan det er at være dig? På den måde kan I åbne op for en snak om hvordan du bedst kan få støtte fremover.
Når man har det svært og har så mange grimme oplevelser med sig i sin “bagage”, så er det en rigtig god idé at få noget professionel hjælp af en psykolog. De kan både hjælpe dig med at få det bedre i din nuværende situation, og til at bearbejde dine oplevelser, så de ikke “får lov” til at få fylde så meget i dit liv fremadrettet. Du (og dine forældre) kan ringe og få en snak med lægen, og også bestille en tid hos lægen, og høre om muligheden for at få en henvisning til psykologhjælp.
Det kan også være, at du har brug for at snakke med nogen om det fyren gjorde mod dig, da du sov. Du kan fx læse mere om de ting, man kan føle og få hjælp hos Center for voldtægt De er dygtige til at tale om seksuelle krænkelser, og hjælpe dig. Du kan ringe døgnet rundt på 78463543.
Jeg kan også anbefale rådgivningen: Headspace. De tilbyder telefonisk rådgivning, chat og man kan komme ind og få samtaler mange steder i landet. Du kan finde dem her: Headspace.dk.
Du er selvfølgelig også altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111, vi vil meget gerne hjælpe.
Når jeg læser dit brev, så bliver det tydeligt, at du er en pige med rigtigt mange stærke sider og ressourcer. Du er blevet behandlet rigtig dårligt af andre, og det har du brug for hjælp til. Jeg håber, at du kan bruge den styrke du har i dig, til at række ud efter hjælp omkring dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen