Brev
Selvmordstanker
Hey jeg er en pige på 13 år,
jeg har overvejet mange gange at begå selvmord, fordi keg hader mit liv jeg syntes at jeg er tyk klam grim ulækker osv jeg føler at der er ikkr nogen som kan lide mig mere jeg føler at jeg har mistet alle min venner og der er ikke nogen som jeg kan stole på jeg kan ikke bo hos min mor eller min far jeg bor i plejefamilie
Jeg har boet her ca 2 år og jeg kan bare ikke klar mere jeg vil hjem til min mor igen og jeg magter bare ikke mit liv mere… jeg har cuttet op til flere gange og jeg gør det stædigvæk og det er som om at ingen som i ingen vil hjælpe mig
jeg magter bare ikke mere jeg vil heller ikke leve mere jeg vil væk
jeg vil såh langt væk så ingen kommer til at sanve mig
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13 årige pige
Hvor er det godt, at du har fundet mod til at skrive til os om hjælp. Min første tanke er, om du har snakket med en voksen om dine tanker. Det er tunge tanker, som ingen bør gå rundt med alene. Det kan nogen gange være en lettelse at få det sagt højt- måske fornemmede du det allerede efter at have skrevet til os.
De voksne har pligt til at hjælpe dig, hvis de ved hvad du tænker og føler. Hvis du ikke synes, du kan tale med dine plejeforældre om, hvordan du har det, kan muligheden være skolepsykologen, sundhedsplejersken, en lærer eller en udenfor skolen fx din læge eller en anden voksen, du har tillid til.  Du er jo god til at beskrive hvordan du har det og dine tanker i brevet, måske kunne du vise brevet til den voksen, som du har mod på at snakke med. Hvad tænker du om det?
Selvmord kan godt føles som den eneste vej ud af problemer, men det er en voldsom løsning og der findes altid andre muligheder. Derfor er det vigtigt, at du får hjælp. Måske har du mod til at ringe til os på 116 111, så vi kan snakke sammen. Vi hjælper mange børn og unge, der som du har svære tanker. Samtalen er anonym.
Det er også en mulighed at få samtaler hos Headspace.dk  – her kan man også komme ind og snakke. Det er bare så vigtigt, at du også får talt med nogen om dine tanker og følelser.
Måske har du brug for, at en voksen bisidder fra BørneTelefonen hjælper dig med at snakke med din sagsbehandler? En bisidder er din bisidder, og snakker med dig om de ting, som du har brug for hjælp til. Bisidderen går også med til møder i kommunen og kan hjælpe med at klage, hvis der skal klages i din sag. Hvis du tænker, at det kunne være en hjælp, som du gerne vil have, så kan du læse mere om vores bisiddere her: gratis bisidder
Du kan også snakke med os på telefonen, sms eller chat, og vi kan hjælpe dig med at du får en bisidder.
Jeg håber, du kan finde hjælp i mit svar ellers er du altid velkommen til at skrive igen.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen