Selvmordstanker

Hey jeg er en pige på 13 år,

jeg har overvejet mange gange at begå selvmord, fordi keg hader mit liv jeg syntes at jeg er tyk klam grim ulækker osv jeg føler at der er ikkr nogen som kan lide mig mere jeg føler at jeg har mistet alle min venner og der er ikke nogen som jeg kan stole på jeg kan ikke bo hos min mor eller min far jeg bor i plejefamilie

Jeg har boet her ca 2 år og jeg kan bare ikke klar mere jeg vil hjem til min mor igen og jeg magter bare ikke mit liv mere… jeg har cuttet op til flere gange og jeg gør det stædigvæk og det er som om at ingen som i ingen vil hjælpe mig

jeg magter bare ikke mere jeg vil heller ikke leve mere jeg vil væk

jeg vil såh langt væk så ingen kommer til at sanve mig

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 13 årige pige

Hvor er det godt, at du har fundet mod til at skrive til os om hjælp. Min første tanke er, om du har snakket med en voksen om dine tanker. Det er tunge tanker, som ingen bør gå rundt med alene. Det kan nogen gange være en lettelse at få det sagt højt- måske fornemmede du det allerede efter at have skrevet til os.

De voksne har pligt til at hjælpe dig, hvis de ved hvad du tænker og føler. Hvis du ikke synes, du kan tale med dine plejeforældre om, hvordan du har det, kan muligheden være skolepsykologen, sundhedsplejersken, en lærer eller en udenfor skolen fx din læge eller en anden voksen, du har tillid til.  Du er jo god til at beskrive hvordan du har det og dine tanker i brevet, måske kunne du vise brevet til den voksen, som du har mod på at snakke med. Hvad tænker du om det?

Selvmord kan godt føles som den eneste vej ud af problemer, men det er en voldsom løsning og der findes altid andre muligheder. Derfor er det vigtigt, at du får hjælp. Måske har du mod til at ringe til os på 116 111, så vi kan snakke sammen. Vi hjælper mange børn og unge, der som du har svære tanker. Samtalen er anonym.

Det er også en mulighed at få samtaler hos Headspace.dk  – her kan man også komme ind og snakke. Det er bare så vigtigt, at du også får talt med nogen om dine tanker og følelser.

Måske har du brug for, at en voksen bisidder fra BørneTelefonen hjælper dig med at snakke med din sagsbehandler? En bisidder er din bisidder, og snakker med dig om de ting, som du har brug for hjælp til. Bisidderen går også med til møder i kommunen og kan hjælpe med at klage, hvis der skal klages i din sag. Hvis du tænker, at det kunne være en hjælp, som du gerne vil have, så kan du læse mere om vores bisiddere her: gratis bisidder

Du kan også snakke med os på telefonen, sms eller chat, og vi kan hjælpe dig med at du får en bisidder.

Jeg håber, du kan finde hjælp i mit svar ellers er du altid velkommen til at skrive igen.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.