Brev
Selvmordstanker
Hej BB
Jeg er lidt bekymret og sidder fast.. Jeg er igen begyndt at få selvmordstanker og er lidt bekymret for hvad der kan ske fordi jeg har prøvet det før med at havde selvmordstanker også pludseligt så er det som om min hjerne kopler fra også kan jeg finde på at gøre alverdens ting mod mig selv.. som at begynde at skærer i mig selv igen, skærer dybere eller tage en overdosis..
Det er sket før hvor jeg koplede fra også tog jeg en overdosis også da jeg kom til mig selv igen indså hvad jeg havde gjort også ringede jeg til min lærer og fortalte det.. Det skal lige siges at jeg har et meget anderledes forhold til min lærer end mange andre vil havde.. jeg kan snakke med hende om alt og hun har gevet mig hendes privatnummer og sagt at hvis der var noget så skulle jeg bare ringe lige meget hvor, hvornår. Men stadig kan ikke snakke med nogle om det her nu..
Har forvoldt nok skade har skræmt nok mennesker osv. Jeg går på et familie-/unge center til samtaler, om bare sådan hvad det er for nogle tanker jeg har osv. men har ikke sagt alt det her? jeg går der fordi min lærer opdagede jeg var selvskadende og den eneste grund til jeg egenligt er der nu er pga. mit selvordsforsøg ellers så ville der gå længere tid for jeg ville komme til at gå der.. Jeg er helt nede..
Der går ikke en time uden jeg tænker på selvmord.. jeg har svært ved at falde i søvn også hjæper det ikke at jeg lige er startet op på at jeg skal havde korset pga. min skoliose (skæv rygsøjle) så jeg vågner også om natten.. Jeg er træt.. Jeg føler mig kold.. Følelseskold.. kan ikke græde..
Orker ikke noget, men tvinger mig selv til at gøre ting for stadig virke “normal” og har hele tiden den her facade overfor andre med “jeg har det fint, der er ikke noget” Jeg bliver tit pludselig angst i tilfælde hvor der bliver for meget larm eller der sker for meget omkring mig.. osv. osv. Min baggrund er sådan at jeg altid har haften fordrukken far som kastede med ting, råbte og tog nøglerne og kørte væk i bilen om natten (fuld) og jeg lå som helt lille i min seng vågen til l. 3 om natten uvidende om han ville komme levende hjem.
Min mor har været sådan lidt følelses kold siden jeg var 6-7 år fordi der blev jeg jo “stor”. Har skåret i mig selv i et år.. har gjort de sygeste ting mod mig selv.. Jeg er blevet krænket af 5-6 mænd på forsellige måder.. De har: Spurgt om jeg ville med dme hjem, om jeg ville være pornomodel, kysset mig og en trængte mig op i en krog og kiggede mig under min bluse (Har ikke sagt til nogle at han kiggede mig under blusen)..
Derfor stoler jeg ikke på mænd.. og specielt ikke fulde mænd da de fleste var fuld da de her ting skete.. Og på en eller anden måde så kan jeg bare ikke snakke med nogle som har noget med mig at gøre omkring de her ting?
Jeg føler at de vil bruge det mod mig da det tit er sket.. Er bange for a de vil forlade mig, da det også er sket.. Er bange for at de vil flippe ud, blive ked af det eller sure.. Men nu er jeg så her? Er uvidende om hvad jeg skal gøre? Hvem jeg skal snakke med? Om jeg skal blive overvåget hele tiden fordi jeg ligesom kopler fra pludseligt uden advarsler?
Er der noget psykisk galt med mig? Hvad vil der ske hvis jeg fortæller alt det her?
Hilsen Mig
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du Tak for dit brev, hvor du beskriver de mange kaotiske tanker og begivenheder, der foregår i dit liv lige nu. Det er godt, du har skrevet hertil. Jeg kan læse i dit brev, at du er meget bekymret, og at du for tiden går på et familie unge center til samtaler, fordi din lærer fik at vide, hvor dårligt du havde det. Det tror jeg er rigtig godt, og jeg håber, du vil få gavn af de samtaler, du får tilbudt. Når man har det svært, som du tydeligvis har og er startet på et samtaleforløb, så kan det ofte være en god ide, at man prøver, at fokusere og koncentrere sig om den behandling, man er i gang med.  Og måske kan det være odt for dig at have med i tankerne. For hvis du taler med mange forskellige personer om dine svære tanker og oplevelser, så kan det blive meget svært at hjælpe dig. Så jeg vil råde dig til, at holde dig til få personer, fx den psykolog/terapeut? du taler med på familie unge centret og så måske din lærer, som jo har sagt til dig, at hun gerne vil støtte dig og som før har taget dig alvorligt. Og så tror jeg, det vil være godt, hvis du kan være så åben som muligt omkring din situation og fortælle, om alt det, der bekymrer og foruroliger dig. Jeg er ret sikker på at den du har samtaler medr på centret magter at høre alt, hvad du fortæller, og selvom du har en masse dårlige erfaringer fra dine tidligere voksenkontakter, så vil jeg råde dig til at tro og satse på, at nu, får du den hjælp, du har brug for...Som sagt tror jeg, det er vigtigt, at du delagtiggør din behandler i alle de gange, du har haft tanker om og selvskadende adfærd og ligeledes fortæller, når de samme ideer og impulser kommer i dine tanker lige nu og her. Jeg kan ikke fortælle dig, om der er noget psykisk galt med dig, men jeg kan læse og forstå, at du har haft et svært liv indtil nu, og at du har og har haft mange selvdestruktive tanker og handlinger. Jeg tænker, det nok er et udtryk for at du længe har været under for stort et pres, og at du nu ikke længere kan klare dig på egen hånd. Det ville i hvert fald ikke være underligt, hvis det var sådan.Jeg tænker, du skal fortælle din behandler, at du føler, du sidder fast. Hvis du ikke føler ”du rykker dig” og bliver bedre, så tror jeg det bedste ville være, at sige det til din behandler. Det er meget almindeligt at føle sådan, når man har søgt hjælp og er begyndt at tale om svære ting, så det vil ikke være en fremmed problematik, for den du taler med på F/U centret. Jeg er ret overbevist om, at det vil være meget bedre for dig og din behandling at fortælle lige ud og ærligt, hvordan du har det.Håber det bliver bedre for dig, kærlige tanker BørneBrevkassen
Få flere gode råd om selvmordstanker
Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.
Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.
Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.
På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.