Brev
Selvmordstal er
Kære brev
Jeg er en pige på 13 år der virkelig går og har mange selvmordstanker. Jeg føler mig virkelig alene… jeg ved jeg har masser venner og der mange af dem der siger de altid vil være der for mig og hjælpe men jeg stoler ik på nogle af dem… mine forældre og jeg har ikke et godt forhold til hinanden… jeg snakker næsten kun med mine forældre hvis jeg har brug for penge… jeg sover hjemme og alt men jeg går i skole om morgen kl 07.45 og jeg hjemme igen kl 22.00-23.00 ca.
Jeg har angst, en masse selvværds problemer, og bare været ude for en masse ting selvom jeg kun er 13 har jeg oplevet for meget modgang allerede… jeg har cuttet i næsten 2 år nu og der ik mere plads på min krop… jeg har haft selvmords tanker i ca. Lige så lang tid og ved sku ik hvordan jeg har kunne holde ud så længe men jeg har perioder hvor det værre end andre gange…
jeg har det værst lige pt ud af hele mit liv går det værst lige nu… jeg kan ik gå på gaden uden tænker hele tiden om jeg skulle løbe ud foran bilerne eller kigge ud af et vindue unden tænke om jeg skulle hoppe osv… jeg drikker også tit for nå jeg fuld så glemmer jeg det lidt, ryger ind imellem hash også for glemme det og så ryger jeg ca. En pakke cigaretter om dagen… jeg spiser næsten ikke og har det bare skidt 24/7 jeg pjække virkelig tit for skole og ja jeg synes bare livet af noget fkn lort…
har du/i nogle gode ider til hvordan jeg måske kan få det bedre, og ikke komme ud i at det ender med selvmord?
Jeg kæmper virkelig hård for få det bedre for jeg gider ik have mit liv skal ende sådan… så håber du kan hjælpe
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Det lyder til, at du har det rigtig svært længe og det nu er ved at være for meget for dig. Så det er godt du skriver til os, og virker klar til at det skal bliver bedre for dig. Jeg vil prøve at besvare dit brev, så godt som jeg kan.
Når man har det svært, så er det vigtig at tale med nogen om det. Du skriver, at du ikke taler godt med dine forældre. Kan du komme i tanke om nogen du taler godt med eller kunne tale eller skrive med? Måske en lærer på din skole, en nabo, en venindes mor, nogen i den familie eller er der mon en person, du tænker på…?
Du nævner, at du har angst. Jeg tænker derfor at du allerede har haft kontakt til en læge og en psykolog? Hvis ikke, så ville det være godt for dig at tage til lægen elle ringe og få en snak (lægens oplysninger står på dit gule sundhedskort). Lægen er vant til, at tale med folk der ikke har det godt. Det er også lægen som kan henvise dig videre til de rette folk, som kan hjælpe dig med at få det bedre. Hvad tænker du om det?
Jeg har talt med mange børn der har cuttet, og på anden vis ikke haft det godt. Det er ikke rart at have det sådan, men det er muligt at få det godt igen. Selv om det er hårdt, så er det også kampen værd. Noget af det vigtigste til at kunne få det bedre – Det er troen på, at det kan lykkes. Du virker stærk, så jeg er overbevist om, at du er klar til at opnå en ændring nu. Er det korrekt?
Der er også nogle ting, som du måske selv kan gå igang med at ændre, så du får det bedre.  Jeg tænker i første omgang på tre ting:
1. At du skal spise god mad – helst tre gange om dagen.
2. At du skal have nattesøvn 8-10 timer, så du er udhvilet.
Både mad og søvn er et rigtig vigtig grundlag for at have det godt. Mangel på mad og søvn er med til at stresse og det tærer på overskuddet generelt.
3. At du skriver til en lærer, når du ikke kommer i skole
Jeg kunne virkelig godt tænke mig, at du skrev til en lærer på intra, hvorfor du ikke kommer i skole. Gerne hver gang. På den måde er der en lærer, der ved noget om, hvorfor og hvordan du har det. En lærer som også skal hjælpe dig. Det er nemlig vigtigt, at du får hjælp med de ting, som kæmper med og prøver at løse selv. Det er for hårdt i længden, og jeg er bekymret for, at du ikke holder til det. Derfor håber jeg, at du vil tage et skridt mere mod hjælp og støtte. Du har nemlig ret til at have det godt og få hjælp. Det kan være lægen, læreren, kommunen andre voksne omkring dig. Dine forældre kan også hjælpe med, at du får hjælp, hvis de er i stand til det?
Du kan også ringe eller skrive ind til os, også når du har det svært med tanker om selvmord eller andre ting, som presser sig på. Her kan vi lytte og også tale mere om, hvordan du kan få det bedre og hvordan vi kan hjælpe dig med at kontakte kommunen.
Du kan få hjælp fra en voksen fra BørneTelefonen, en bisidder. En bisidder snakker med dig og hjælper dig med at snakke med din kommune, og om den hjælp, du har ret til. Hvis det er noget for dig, kan du læse også læse mere her: Bisidder fra BørneTelefonen
Det er så stærkt, at du gerne vil have hjælp til at få det godt. Jeg tror på, at du er på vej til at gøre noget godt for dig selv.
Du er altid velkommen til at ringe eller skrive til os her på BørneTelefonen 116111 – det er gratis og anonymt.
Du ønskes alt det bedste
Kærlig hilsen
BørneTelefonen